• MiniMatrix

Hur mycket kläder till nyfödd?

Jag behöver era tips och råd! Bebis är planerad till mitten av mars och nu behöver jag hjälp att veta hur mycket kläder (och vad) jag behöver ha inhandlat innan dess. Vilken storlek? Jag vill inte köpa alldeles för mycket men inte heller behöva tvätta varenda dag (tvättmaskin finns i hemmet). 

Hur resonerar ni? 

• Svar på tråden Hur mycket kläder till nyfödd?
  • 1978

Vad härligt med ett litet barn!

Köp inte så mycket så här i förväg. Kanske sex bodys och några byxor med fötter (annars åker byxbenen bara upp).

Mössa behöver de genast. Vi fick en jättemjuk och go i silketrikå som vi använde massor.

Strl 50 brukar ju passa. Men ett skäl att inte köpa för mycket är att ni lika gärna kan få en lite större bebis, och då är det inte så kul att ha en massa pyttelkläder som inte passar. Köp ett lite större plagg också, så att ni har. Om ni vet med er att släktens barn brukar vara lite större så köp lite större kläder. Det går att vika upp ärmar om det är för stort, bebisar är inte så fåfänga.

Om ni får en kräkbebis är det sen bara att köpa massvis med mer kläder och tonvis med trasor (en spädbarnsförälder kan aldrig ha för många frottétrasor!).

Eftersom liten kommer i mars behöver ni också något varmt att vara utomhus i, kanske en åkpåse av någon sort. Mjuka ullstrumpor håller små fötter varma o goa. En varmare mössa än inomhusmössan kanske också behövs. Kanske finns det någon släkting som vill sticka...

Stort lycka till! Jag blir riktigt bäbis-sugen när jag tänker på vad ni har framför er.

• Lena

Jag hade valt
    2 bodys storlek 50
    4 bodys storlek 56
    2 bodys storlek 62
    1 byxa storlek 50
    2 byxor storlek 56
    1 byxa storlek 62
    Två tunna innemössor
    1 pyjamas storlek 50
    2 pyjamas storlek 56
    1 pyjamas storlek 62
    1 tjockare mössa
    1 overall

Sen får man säkert i present och kan komplettera efter storleken på barnet.

• Flickan och kråkan

Vi har fått tre rätt små bebisar - de första två i v.38 och medelstora för sin ålder och den tredje vid BF men bara liten - så vi har haft stl 50-56 relativt länge/2 månader. Vi har inte haft några direkta kräkbebisar utan med alla tre så har det räckt fint med 3-4 bodysar, 2-3 par byxor, 2-3 pyjamaser, 2 par strumpor och så en hjälmössa. Tvärtemot ovanstående så vill jag absolut inte ha fot på byxor och pyjamaser.

När de blivit 2-3 månader och framåt så har det gått mer kläder. Hand"ätande" och dregel "en masse" . Yngsta blir snar 4 månader och det är ju som om de vore en kran som ständigt stod på så det går en väldig massa dregelhaklappar och bodysar.

Ofta får man en hel del kläder också som sagt så mycket behöver man inte köpa. När jag la undan de minsta storlekarna nyligen så kunde jag konstatera - trots att vi verkligen inte har så mycket kläder - att det fortfarande fanns plagg som vi aldrig använt....trots tre barn.

• Bobbo3

Min son va 50cm å vägde 3,6 kg när han föddes å vi använde stl 50 i en månad å han va dessutom en lite spyis. Vi fick köpa en hel del i stl 50 för han drunknade i stl 56. Hade nog en 10 bodys 5 byxor nån hel dress men ingen pyjamas han sov i bara body.

• Lena

Fötter på byxor utan hängslen har jag tyckt varit värdelöst men riktiga sparkbyxor har varit jättebra.

• MiniMatrix

Tack för era inputs. :) vi ska göra tul i vecka 32 så kanske får ett litet hum om hur stor bebis kan tänkas bli vid födseln. :)

• Prefix87

inte jätte smart att bara köpa byxor med fötter på, eftersom du inte vet hur stora fötter ditt barn kommer ha ;)
    känner många som inte kunant använda dessa byxor pga stora fötter på bebisen :)

Svar på tråden Hur mycket kläder till nyfödd?