• Sessan4

Förskolan stängd

Hur gör man när man får besked att förskolan är stängd en måndag?? Jag har arbetstid och min man skall sova av nattens jobbpass. Måste man ta en semesterdag eller kan man vabba och ange att förskolan är stängd?

• Svar på tråden Förskolan stängd
  • En blå giraff

Nej VAB får du inte ta. Har du inga föräldrapenningsdagar kvar? I så fall får du ta semester tyvärr Rynkar på näsan Kommunen ska ju kunna erbjuda en annan förskola den dagen, men det är ju ofta inget bra alternativ att lämna barnet på en helt okänd fsk.

• En blå giraff

Ingen släkting eller vän som kan passa barnet en dag? Vi brukar lösa det så om fsk är stängd.

• Queenie70

Man får ta semester el föräldrarledigt, eller lösa det med släkt och vänner. Jag har aldrig varit med om att de stängt utan att erbjuda alternativ på ett annat dagis för de som absolut inte kan lösa det dock, men det kanske beror på kommun?

• Ellie

Kanske kan du ta semester/föräldraledigt några timmar på fm, och sedan gå till jobbet medan din man får en lite kortare sömn än normalt?

• Sessan4

Ingen vill umgås med en nattjobbare som inte fått sova ut! Ha ha!! Det får bli en föräldradag! Tack för alla svar!

• Punkster

Den viktiga frågan här är väl VARFÖR förskolan är stängd? Och när fick ni reda på att den skulle vara stängd? Ska den vara stängd nu på måndag (alltså imorgon) eller är det en annan måndag?

Förskolan har rätt att hålla stängt 4 dagar/läsår för planering utan att erbjuda alternativ omsorg, även om många kommuner erbjuder det ändå. Utöver det så MÅSTE man erbjuda ett alternativ.  

• Gosalyn

Jag har ALDRIG blivit erbjuden en annan plats när dagis vart stängd för ex planeringsdag, utan då ska man lösa det själv. Då jag är tim vikarie och skulle jobba så ansökte jag då om vård av barn för att förskolan var stängd och de var inga problem från FK.

• Ess
    Gosalyn skrev 2013-10-20 11:12:20 följande:
    Jag har ALDRIG blivit erbjuden en annan plats när dagis vart stängd för ex planeringsdag, utan då ska man lösa det själv. Då jag är tim vikarie och skulle jobba så ansökte jag då om vård av barn för att förskolan var stängd och de var inga problem från FK.
    Mig veterligt så är kommunen skyldig att tillhandahålla plats på annan förskola för de som inte kan/vill ta ledigt.
    Dom måste dessutom gå ut med beskedet i god tid. 
  • Punkster
    Ess skrev 2013-10-20 11:30:37 följande:
    Mig veterligt så är kommunen skyldig att tillhandahålla plats på annan förskola för de som inte kan/vill ta ledigt.
    Dom måste dessutom gå ut med beskedet i god tid. 
    Ja, visst är det så. Med det i bakhuvudet så bör man som förälder också nämna för förskolepersonalen att man behöver omsorg även fast det är stängt. På de flesta förskolor så gör man ju inte direkt reklam för det, typ "Vi har öppet fast vi har stängt för planering." Anskaffningen av vikarier för dessa planeringsdagar brukar dessutom dras från verksamhetens budget, vilket ofta gör personalen lite motvillig att göra reklam för detta. Men självklart är det så att det ska ordnas omsorg (förutom för de fyra dagar/år som man har rätt att hålla helt stängt) om man behöver. Men som förälder kan man nog inte räkna med att förskolan kommer med ett erbjudande utan att man först påtalar ett behov av omsorg.
  • RöttÄrSött

Jag har jobbat på flera förskolor och det har alltid tagits upp att det finns möjlighet att ordna plats om det behövs. Det sägs på föräldramöten, vid samtal och skrivs på anslagen. Trots det är det många som varken har någon aning om stängningen eller att man kan få plats någon annanstans

• Ess

Hos oss lämnas det ut en lapp i god tid som ska besvaras, huruvida man behöver "passning" eller ej.
    Dom brukar samarbeta med en förskola någon dryg kilometer bort, där vi i så fall lämnar, och tvärt om. 

• Gurkan

Här att vi berätta minst 6 veckor innan vi har en stängningsdagagar, så vid varje terminsstart får alla föräldrar en lapp vilka dagar vi har öppet, vilka vi har stängt och röda dagar och vidare. I det kontrakt föräldrarna skriver på när de accepterar platsen står det att förskolan har rätt att stäng fyra dagar per läsår utan att behöva erbjuda annan omsorg. Semester, föräldradagar eller släktingar får helt enkelt hjälpa till.

• Gurkan
    Gurkan skrev 2013-10-20 16:03:40 följande:
    Här att vi berätta minst 6 veckor innan vi har en stängningsdagagar, så vid varje terminsstart får alla föräldrar en lapp vilka dagar vi har öppet, vilka vi har stängt och röda dagar och vidare. I det kontrakt föräldrarna skriver på när de accepterar platsen står det att förskolan har rätt att stäng fyra dagar per läsår utan att behöva erbjuda annan omsorg. Semester, föräldradagar eller släktingar får helt enkelt hjälpa till.

Kan tillägga att dt beror på att alla förskolor i hela kommunen stänger samma dag och så hålls fortbildning med till exempel föreläsningar för alla barnskötare och förskollärare samtidigt. Ofta stänger skolorna samma dagar med.
Svar på tråden Förskolan stängd