• ReasonWhy

planerat snitt eller igångsättning-fördelar och nackdelar?

Av nyfikenhet, kan man få igångsättning utan medicinsk orsak?
    Har blivit igångsatt och det vill iaf inte jag vara med om igen. Jag kommer få snitt om jag skulle hamna i det läget att det inte startar spontant.

• ReasonWhy

Jag har också förlossningsrädsla efter en traumatisk igångsättning. Så min rädsla surrar en del kring själva den proceduren. Men alla erfarenheter är ju olika. Jag blev igångsatt som förstagångsföderska vilket nog också gör att proceduren kan bli längre. Jag började igångsättningen på tisdag morgon, själva förlossningen började torsdag morgon och fredag kom barnet m sugklocka pga utmattning. Var så slut och trött så jag var inställd på att dö. Jag utreddes för igångsättning från början pga onormal trötthet, så en igångsättning på 4 dagar var ingen bra lösning av sjukhuset.

• ReasonWhy

Alla rädslor grundar ju sig i olika saker så det är ju individuellt vad som är bästa lösningen. Välj det som känns bäst och säkrast och triggar igång minst av de dåliga erfarenheterna. Lycka till!

• ReasonWhy

Jag vill också ha en revansch. Därför är inte ett snitt ett förstaval för mig. Helst av allt vill jag ha en vaginal förlossning som är lyckad så jag kan få den erfarenheten också. Kanske gör att det här med förlossning känns bättre. Att det goda tar ut lite av det onda. Det är som en sorg i mig hur det gick till första gången. Även om det inte kan mätas såklart i sorgen att förlorat ett barn.

• ReasonWhy

Självklart är jag medveten att man aldrig på förhand vet hur en vaginal förlossning blir. Den osäkerheten gillar jag inte. Men om man inte vågar kan man inte vinna. Lite så tänker jag...

• ReasonWhy

Skönt för dig. Hoppas du kan få slappna av sista tiden av graviditeten nu. Lycka till.

Svar på tråden planerat snitt eller igångsättning-fördelar och nackdelar?