• Velonka

planerat snitt eller igångsättning-fördelar och nackdelar?

Jag har 7 veckor kvar till BF av mitt tredje barn. Min första förlossning var vidrig, låg i nästan tre dygn och det slutade med sugklocka och dålig apgar och traumatiserad jag.:( nästa förlossning var ett avbrytande i vecka 22, behöver inte ens förklara hur fruktansvärt det var. Tredje förlossningen fick jag ett planerat snitt beviljat och det gick hur smidigt som helst. Efter det har jag fått två missfall på raken, ett tidigt och ett sent. Jag börjar därför känna att jag kan det här med förlossningar... Nu är jag gravid i vecka 32 och har fortfarande inte fått prata med någon läkare om förlossningen, jag velar mellan planerat snitt eller igångssättning. Kan ni berätta lite om era erfarenheter av just igångsättning? Vilken vecka gjordes den i?

• Svar på tråden planerat snitt eller igångsättning-fördelar och nackdelar?
  • Velonka

Var bor du? Hade ingen aning om det fanns sådana restriktioner, men som du säger så skulle det ju åtminstone underlätta mitt velande..;)

• Velonka

Jag blev erbjuden en induktion i första hand vid mitt första snittsamtal. Att vara så låst i sin förlossningsrädsla räknas som medicinskt motiverat, liksom. Inga åtgärder, varken snitt eller induktion, sätts dock in här (Nyköping) före vecka 39+ för att man ska vara så "mogen" som möjligt. I mitt fall handlar det om att jag behöver det "planerade". Smärtan är inget problem. Men jag tror att alla som tvingats föda fram en död liten kropp kan förstå känslan av att vilja vara i en kontrollerad situation där man själv inte står ensam om ansvaret, så att säga...

• Velonka

Tack! Jag har tid för snittsamtal den 18, får se efter det hur det blir. Har förstått att en igångsättning kan vara mer utdragen än om man låter det komma igång naturligt. Min första förlossning var dock både helt naturlig och jävligt utdragen så det finns ju inga garantier på något sätt hur man än gör.

Jag vill bara få den där revanschen jag inbillar mig att jag kan uppnå med en planerad igångsättning...kanske är naivt av mig.:/

• Velonka

Naturalia, det låter ju ungefär som min första förlossning som inte var en igångsättning...antar att man aldrig kan veta riktigt hur fasiken det går oavsett...

• Velonka

Jag fick bägge varianterna beviljat! Bedömning för igångsättning den 11/12 om det känns för jobbigt så har jag snittet den 16-12. Jag är jättenöjd! :) Hon sade att man ändå är restriktiv med värkstimulerande här så det enda alternativet vid igångsättning för tidigare snittade är BARD-kateter och amniotomi.

Svar på tråden planerat snitt eller igångsättning-fördelar och nackdelar?