Inlägg från: Stjernfelt |Visa alla inlägg
  • Stjernfelt

Första barnet bf i juli 2014

Jag äter med bara folsyra, men min mamma sa att om man bara äter en varierad kost och mycket grönsaker och frukt så behöver man inte köpa några andra vitaminer så jag tänkte strunta i det och bara köra på folsyra. Eller det är dumt? 

• Stjernfelt
    Alltime skrev 2013-11-09 11:44:48 följande:
    Nej, det tror jag inte att det är! Folk i alla tider har ju fött friska barn utan massa vitaminer och "tillsatser". Det bästa är en varierad kost, tyvärr är jag superdålig på att äta varierat pga mitt jobb (får bara ta med vakuumförpackade maträtter (=frysrätter) in på jobbet (jobbar i en steril miljö), och är därför lite rädd att jag inte ska få i mig allt jag behöver. Hade jag kunnat hade jag också ätit som du och struntat i vitaminerna.

På Apoteket har de vitaminer för "gravida och ammande", det är sådana jag har. En liten cocktail av vitaminer, folsyra, järn etc.
    Tack för svar :) Vad bra. då köper jag inga vitaminer om inte barnmorskan säger till mig när jag träffar henne :) 
  • Stjernfelt

Det är bara min mamma som vet om det än, men hon fick veta det direkt, resten av våra familjer får vänta tills jul, där är jag i v 11 eller 12. :P

Jag har börjat känna av illamående mycket nu, SPECIELLT när jag åker bil, varje gång jag åker faktiskt.. SÅ det är lite jobbigt faktiskt, men får hoppas att jag slipper det under hela graviditeten.  

• Stjernfelt

Min förstoppning har äntligen börjat släppa, SKÖNT! dock försvinner inte min otroligt svullna mage och extrakilona på vågen.. Och jag som redan var lite överviktig :( Men jaja, nya tag i veckan! massa promenader och träning här hemma för att bli av med lite onödigt fett :) Vatt dåligt med det denna veckan då jag varit supertrött varje dag :/ 

• Stjernfelt
    LovisaC skrev 2013-11-11 13:33:48 följande:
    Jag ringde också idag, de hälsade mig välkommen åter v12. Ooooookej...
    Va konstigt, Hälsosamtalet brukar man ju ha ett tag innan inskrivningen, och hon jag pratade med gav mig en tid till bm och hälsosamtal den 22/11 och sa att bm ger mig en tid till inskrivning när jag är där nästa vecka. Så det var konstigt att vi andra har fått tider trots att vi är tidigt :/ 
  • Stjernfelt

Aha ja men då kanske det är olika för var man bor.. men ändå lite konstigt att det är så olika i samma land..Men så är det :) 

• Stjernfelt
    Humlan26 skrev 2013-11-11 16:10:07 följande:
    Jag va på hälsosamtal idag. På fredag ska jag lämna blodprov till KUB och till inskrivningstesterna. 10/12 ska jag på inskrivning och då  skal jag även ha gjort det tidiga ul (KUB).
    Det här KUB är inget alla automatiskt får/ska göra eller?
  • Stjernfelt
    Humlan26 skrev 2013-11-11 18:51:44 följande:
    I vissa landsting erbjuds det till alla. I en del bara till dem som är över 35. Det man gör är ju att kolla efter risken för bl.a. downs syndrom.
    Okej, hos oss är det nog inte "för alla". men förhoppningsvis räcker det med det vanliga ultraljudet för att se så att allt är okej :) 
  • Stjernfelt
    KristinaS skrev 2013-11-11 19:09:53 följande:
    Ja jag försöker tänka på att det finns massa olika anledningar, men sen vet man ju också vad det kan vara. Och jag gick precis in i vecka 6 och den här veckan känns extra läskig.

TackHjärta Kram
    Håller alla tummar och tår för att det bara är en vanlig och ofarlig blödning! Kram på dig!
Svar på tråden Första barnet bf i juli 2014