-
I vissa landsting erbjuds det till alla. I en del bara till dem som är över 35. Det man gör är ju att kolla efter risken för bl.a. downs syndrom.Stjernfelt skrev 2013-11-11 16:15:11 följande:Det här KUB är inget alla automatiskt får/ska göra eller? -
LadyGrace skrev 2013-11-11 19:43:51 följande:Var på hälsosamtalet idag. Hade nog lite för höga förhoppningar för jag kände mig lite besviken när jag gick därifrån knappt 10-15min senare. Kollade längd och vikt. Konstaterade senaste mens första dag. Bokade in ett datum för provtagningar och ett inskrivningsdatum fick en liten bok om att vänta barn och sen var det klart. BM kändes virrig och det klickande inte direkt mellan oss. Kändes snopet. Trodde hon skulle berätta lite om kost och motion mm. När jag frågade om kost sa hon bara åt mig att gå in på Livsmedelsverkets sida. KUB testet fick jag ta upp och nu var jag påläst sen innan men hon informerade inget mer än att man inte ska ta blodprovet före v.9.
Var det likadant för er andra som varit iväg?
Jag var där i nästan en timme och vi pratade om allt, så jag var väldigt nöjd. -
Enligt mina beräkninga av äl sä är jag idag på 6+4, men enligt BM som bara går på sista mensen så är jag på 9+2.
Fick inte äl förrän dag 32 i cykeln. Är ju jättestor skullnad. varfrö tar de inte hänsyn till äl?
Tänker fortsätta gå efter min beräkning, den känns mer rätt. -
Liljekonvaljebladet skrev 2013-11-12 15:17:02 följande:Räknar de inte in äl alltså? Jag har oregelbunden cykel och hade äl någon vecka senare än "normalt" är jag alltså 1 vecka längre än jag tror då? Är väl från äl som befruktning sker osv så då kan man ju inte vara längre?
Hon sa att det inte tar hänsyn till äl för de tycker inte man har koll på det. Rätt vecka blir ju inte förrän RUL i vecka 18 nån stans...
Någon mer som känner sig tjock i magen, precis som när man ätit för mycket mat. Känner mig så hela dagarna, utom på morgonen. -
Blir mer och mer svullen om dagarna. På kvällen syns det ganska mycket även om jag försöker att dra in magen.
Ska på jobbfest på lördag. Alla är jättetaggade och det kommer bli superkul, men det känns svårt att klara sig undan alkoholen. Gick in i v 8 idag så vill inte berätta något ännu. -
I morgon bitti skall jag till labb och ta blodprov till kub och till alla tester inför inskrivningen.
-
Jag har kollat med min frisör och hon sa att det var helt ok att färga håret så jag kommer att göra det.
Är också sugen på att börja handla lite, men kommer inte att göra det förrän nästa år, kanske något på mellandagsrean.
Funderar också på barnvagn. men det känns som det är långt fram tills vi skall kolla på det....
Nu ser jag fram emot vårt ul 4/12, bara två veckor kvar. men jag är också nervös, det är ju sista delen i kub så då får vi veta risken att vårt barn har någon kromosomavvikelse. Håller tummarna att allt ser bra ut! -
Alltime skrev 2013-11-20 13:05:16 följande:Jag har också funderat på det där och varit lite nojjig. Jag bleker håret och skulle behöva göra det snart igen, men jag vet inte. Jag tänkte kolla med BM när jag är där på inskrivning den 9/12.
Har du rdan fått tid och tagit prover för KUB?! Min BM sa att det bilr någongång i januari för mig. Tyckte det var sent, jag vill ju veta i god tid innan abortgränsen så att jag iaf har möjlighet att ta ställning. Får kolla med henne den 9/12 också. Håller iaf tummen för er!
Blodprovet till kub ska man göra i v 9 tror jag och sen ul mellan v 12 och 14 -
Man registrerar din graviditet. tar en mängd blod och urinprover. Pratar om allt som har med graviditeten och går igenom vad som kommer hända, vilka besök man kommer ha osvsoetnoes skrev 2013-11-20 15:45:26 följande:Har inskrivning den 4/12. Vad gör man då? -
soetnoes skrev 2013-11-20 21:31:17 följande:Ok. Tack för svaren. För jag undrar om sambon behöver vara med nämligen. Tänkte att om dom gör ett ultra ljud så ska han självklart vara med men om de bara är papper och lite provet så behöver han ju inte.
Tycker det är självklart att pojkvännen skall med. Han måste ju också få all info om va som kommer hända, vad man skall tänka på osv.