• Alby

Lämna 11 åring och 13åring ensamma i tre månader?

Jag har en kvinnlig bekant som har två barn, pojken är 11 år och flickan är 13 år. Idag när jag stötte på henne i affären så berättade hon att hon och hennes nya kille ska åka runt i Asien i tre månader. Hennes familj bor i Finland och pappan till barnen är avliden. När jag frågade henne vart barnen skulle vara de tre månaderna så svarade hon att dem skulle vara hemma, de skulle såklart få pengar till mat och hon skulle ta med sin mobil så att de kunde ringa. Jag blev rätt ställd och sa att tre månader är för lång tid för två barn att vara helt ensamma. Då skrattade hon bara och sa att vi svenskar curlar våra barn.
    Nu känner jag inte barnen så bra så jag vet inte hur mogna de är, men jag vet att de kan städa och laga mat.
    Överdriver jag som funderar på att prata med henne igen och i värsta fall kontakta soc? Tar gärna emot råd och tips.

• Svar på tråden Lämna 11 åring och 13åring ensamma i tre månader?
  • Ramborg

En trettonåring är för ung för att ha ansvar för ett hushåll under så lång tid. Ok om det var en eller två nätter men att lämna barnen vind för våg sådär är verkligen inte ok.

42.
  • Whitetrash86

Det är olagligt att lämna minderåriga på det där sättet. Hade kontaktat Soc direkt, sen hade det tagit mycket mer än 3 månader för henne att se sina barn igen.

• nuharjagbytt

Tonåringar har väldigt dåligt konsekvenstänkande så det blir lätt galet även om de annars är ordentliga. Skulle inte kännas ok för mej i de åldrarna men vet inte riktigt vad jag har några argument för det.

• Alby

Finns det ingen lag eller något som säger hur länge en minderåring får lämnas ensam?

• Queenie70

Eh va? Ja genomförs detta så ska du givetvis kontaka soc.

• jannej

Min mamma flyttade hemifrån och började jobba när hon var 13 ,kanske var barnen mer mogna förr i tiden.

• Alby
    Queenie70 skrev 2013-10-20 14:30:19 följande:

Eh va? Ja genomförs detta så ska du givetvis kontaka soc.

Det är klart att jag kommer göra något, men hon ska inte resa förräns i januari. Jag hoppas att kunna övertala henne att inte åka så lång tid innan jag kontaktar soc. Hon har inte bott i Sverige så länge så det kanske är en kulturkrock. (Finska)
  • Inpius

Jag var ensam hemma i 11 dagar på sommaren när jag nyligen fyllt 15, familjen var i Grekland men jag ville inte följa med (och fick inte heller på grund av ett bråk om vår senaste utlandsresa tillsammans). Jag kan ju säga som så att jag skötte det inte vidare bra, åt flera påsar OLW-snacks, en massa godis, 6 liter glass och sånt, till mat blev det mest kalla chicken nuggets och stekt falukorv, städade och diskade bara precis när de skulle komma hem och var för feg för att sova i mörkret så jag höll mig vaken med väldigt mycket kaffe och Rob Zombie på hög volym tills det blev ljust ute vid femtiden. Jag tvivlar starkt på att en 11-åring och en 13-åring skulle göra det mycket bättre, och särskilt inte i tre månader! Det är helt sjukt, vem vet vad de kan göra? Äta skräp och vara uppe sent är ju ändå inte så farligt, men tänk om det börjar brinna mitt i natten eller så, eller om det kommer några "fula gubbar"? Usch!

Hail Satan!
  • Severus

Sjukt och jävligt oansvarigt beteende.

Skulle absolut tipsa socialtjänsten första bästa telefontid

Piece of cake to get rid of a piece of shit...
Svar på tråden Lämna 11 åring och 13åring ensamma i tre månader?