• Anonym (ts)

är han dum? eller har jag för höga krav? (långt)

Irritationsmomenten bara läggs på hög här hemma och jag känner att jag behöver få ventilera mig med nån som inte känner oss.

några exempel:
    Dottern kissar i sängen under natten. Jag går in på morgonen för att ta rätt på det men då har han rivit ur täcket och lagt lakanen i tvätten medan jag klädde på mig. Jag går ut och säger tack för att han tog hand om det, han ger intrycket av han har koll och jag åker iväg och jobbar. När jag kommer hem strax efter fem är lakanen tvättade och upphängda men sängen obäddad så det tänker jag fixa innan maten. (han har åkt iväg å tränat direkt jag kom hem). Bara det att sängen luktar skunk! madrassen är inte ens avtorkad Rynkar på näsan
    Här blir jag vansinnig och tycker han prioriterar åt fanders. Först tar man väl sängen så den är ren och torr till kvällen, i andra hand täcket och sist lakanen (som det finns flertalet uppsättningar av). Han tycker att jag överreagerar och "han tog det som var så nåt skulle bli gjort" (hans ord)

flertalet andra gånger:
    vi ska iväg nånstans. Han är noga att packa ombyteskläder, paraply och andra "mindre viktiga saker" men glömmer plånbok/blöjor eller annat som man verkligen behöver.

eller matdax:
    fem i fem och barnen är hungriga NU. då kan han ta fram nåt ur frysen som inte är klart förrns tidigast en timme senare. ofta med motiveringar i stil med att "det är helg, då ska man äta gott" (och inte typ pannkakor som går snabbt). Jaha tycker jag, då hade man väl kunnat komma på det lite tidigare så maten varit klar i vanlig mattid?

och så här fortsätter det i tid och evighet. Om inte jag tänker så blir det inget gjort (i tid). Julklappar köps 23e december, presenter på väg till kalaset, barnens barnkalas får tas helgen efter födelsedagen för oj då, måste man bjuda folk i tid osv osv osv. Nu låter det kanske som att jag inte gör något alls men det är inte sant. Men om jag inte gör det som ska göras (eller ber honom uttryckligen att fixa det) så är det det ovanstående som händer. Visst kan jag ta att man kan glömma, jag har också åkt ifrån både plånbok och mobil flera gånger men här är det mer regel än undantag att något blir fel om inte jag fixar eller dubbelkollar och det tär naturligtvis både på mig och vår relation. Jag har ett heltidsjobb med mycket ansvar så när jag kommer hem vill jag inte fortsätta vara chef, jag vill inte ta hand om 3 barn (vi har 2) utan jag vill känna att han är min jämlike. Jag vill kunna lita på honom att han fixar precis som han kan lita på mig och jag vill att vi hjälps åt på lika villkor. Inte att jag tänker/bestämmer och han gör, så är det idag...

Jag har försökt att prata med honom och han lovar att bättra sig men eftersom han inte verkar se problemen så kvarstår dom. Visst han kanske inte gör exakt samma tabbe flera gånger men han tycks missa det övergripande problemet Rynkar på näsan Så vad ska vi/jag/han göra? För jag orkar inte vara mamma åt en människa som är över 30 år och själv pappa till två barn.

• Svar på tråden är han dum? eller har jag för höga krav? (långt)
  • Anonym (h)

Eftersom han är precis som han alltid varit så får du bara acceptera detta.... välj dina strider!

• Anonym (ts)
    Anonym (h) skrev 2013-10-20 18:13:11 följande:
    Eftersom han är precis som han alltid varit så får du bara acceptera detta.... välj dina strider!
    Jag försöker att göra det men när det går ut över barnen kan jag inte hålla tyst. Ska hon behöva sova på en illaluktande madrass? eller ska den hellre vara blöt? För det är ju de alternativen som finns när han inte gjorde rent den på morgonen. Funderade ett tag på att låta barnet sova på luftmadrass men hon ville inte det så då behövde hon inte, hon fick välja hur hon ville och valde att sova på den illaluktande och sen duscha på morgonen (och han fick skura madrassen då istället). Men det känns ju så jobbigt att dubbelarbeta på det viset bara för att han inte kan "göra rätt" direkt Rynkar på näsan

• Grappa

Han gör väl inte sånt för att vara jävlig eller för att han skiter i det? Låter mer som att han är lite ad hoc bara.

• Virriga Vera
    Anonym (ts) skrev 2013-10-20 18:24:40 följande:
    Jag försöker att göra det men när det går ut över barnen kan jag inte hålla tyst. Ska hon behöva sova på en illaluktande madrass? eller ska den hellre vara blöt? För det är ju de alternativen som finns när han inte gjorde rent den på morgonen. Funderade ett tag på att låta barnet sova på luftmadrass men hon ville inte det så då behövde hon inte, hon fick välja hur hon ville och valde att sova på den illaluktande och sen duscha på morgonen (och han fick skura madrassen då istället). Men det känns ju så jobbigt att dubbelarbeta på det viset bara för att han inte kan "göra rätt" direkt Rynkar på näsan

Varför inte ha plastad frotté under så slipper ni en blöt madrass. Om du vet att han inte kan planera så får ju du göra det? Ta du fram vad som behövs från frysen.
  • Anonym (rätt)
    Anonym (ts) skrev 2013-10-20 18:24:40 följande:

Och att göra rätt är lika med att det görs på dina villkor.
  • Anonym (_:;:_)

Pratar ni inte med varandra? Om han tar lakanen så trodde han kanske att du tog sängen?

Om ni ska åka iväg tillsammans, stämmer ni inte av att allt kommer med, eller är det hans ansvar att packa allt?

Ungarna kan väl få en macka eller frukt, så de håller sig tills maten är klar, om man nu glömmer att ta fram mat. Klart man vill äta annat än pannkaka när det helg.

• vampyria2

Det låter ju inte som att han gör dessa saker för att jäklas med dig utan helt enkelt för att han inte tänker som du gör, ska du hålla på att bli arg och irriterad på såna här saker så kommer det bara leda till att ni blir olycklig, acceptera att ni är olika visst om de tär nått som tex sängen och det händer många gånger så kan du väl bara höra med honom på morgonen när du ser att han har börjat tvätta sakerna om han har tagit sängen, som en liten påminnelse till honom, man hjälps ju åt i ett hem för att det ska vara bra  

• Anonym (ts)
    Grappa skrev 2013-10-20 18:26:35 följande:
    Han gör väl inte sånt för att vara jävlig eller för att han skiter i det? Låter mer som att han är lite ad hoc bara.
    nej han gör det inte för att jävlas men det blir iaf jobbigt... vad är ad hoc?
  • Anonym (ts)
    Virriga Vera skrev 2013-10-20 18:28:18 följande:
    Varför inte ha plastad frotté under så slipper ni en blöt madrass. Om du vet att han inte kan planera så får ju du göra det? Ta du fram vad som behövs från frysen.
    vi har plastad frotté men den låg inte som den skulle den här gången därför blev det som det blev. Dotra sover som en karusell så den hade halkat ner och hon sov på tvären uppe vid kudden, en olycka som ingen kan rå för.

jag tar fram mat ibland men inte varje dag för jag vill inte att det ska hänga på mig bara. Jag vill också kunna "glömma" eller slappna av nån gång och veta att det löser sig ändå. Det gör det ibland
  • Anonym (Anna)

Jag ska vara ärlig, jag tycker att du är lite kinkig. Låter som att han försöker och gör sitt bästa, vilket faktiskt verkar vara en hel del. Men du hänger upp dig på småsaker som inte är fel, bara inte på ditt sätt (förutom sängen). Ta dig en funderare på hur du behandlar honom om du vill leva med honom, risken är stor att han förr eller senare tröttnar på ditt gnäll.

Svar på tråden är han dum? eller har jag för höga krav? (långt)