• Annabola

När får man svar på KUB-testet?

Hej!

På fredag ska jag göra kub-test, är då i vecka 14+1.
    Lämnade blodprov när jag var i vecka 12 cirka men har fått vänta på själva UL.

Min fråga är om man får svar direkt på plats på kub:et, eller kommer resultatet senare, typ med posten/sköterskan ringer och berättar?

Har varit rätt lugn inför detta tidigare men nu börjat oroa mig en del, är ju skönt att få svaret direkt och inte fortsätta vänta. Kommer göra testet på KS Solna.

Ha det gott!

• Svar på tråden När får man svar på KUB-testet?
  • 2013

Man får svar direkt på plats.

• Ettantian

Säger samma som ovan. Svar direkt. Men jag funderar på om det inte är försent för UL i 14+1? När jag gjorde kub så kunde man inte göra UL efter vecka 13+6.

• 0fia

Skall också göra KUB på fredag men är då i 12 plus 5. Blodprov lämnade jag i 9 plus 3.

• Annabola

Hej!

Oj vad konfunderad jag blir nu... jag menar, det var ju min BM som skickade remissen till Karolinska som jag fick en tid av.. borde inte de ha koll på vilken vecka jag är i när man får en tid?

Har googlat lite och också läst v 13+6 men även sett här på forumet att någon skrivit att man kan göra kub under vecka 14, men det verkar faktiskt som att jag i v 14+1 gör det väldigt sent, inget verkar ha gjort det så sent som jag sett? Hjälp... hoppas bara jag inte får vända i dörren nu när jag fått min tid Gråter 

(Kommer att göra mitt UL v 20+3 enligt min kallelse, är det också sent, nu börjar man ju ifrågasätta alla kallelser?)

Hua!
    Anna 

• 0fia

Håller tummarna annabola! Man kan ju tycka att BM borde veta?! Tror jag gjorde mitt rul sent förra gången. Grejen med att göra det lite senare är ju att man "missar" abortgränsen som väl ligger på 18v?! Däremot tror jag att man ser mer om man väntar lite.

Du får berätta sen vad de sa!

• 2013

Att göra rutinultraljudet i vecka 21 kan kännas lite sent, men det är inom ramen för när de ska ske.

0fia skrev 2013-10-23 19:52:34 följande:
    Håller tummarna annabola! Man kan ju tycka att BM borde veta?! Tror jag gjorde mitt rul sent förra gången. Grejen med att göra det lite senare är ju att man "missar" abortgränsen som väl ligger på 18v?! Däremot tror jag att man ser mer om man väntar lite.

Du får berätta sen vad de sa!
    Abortgränsen för fri abortligger vid vecka 18,men ända till v.21+6 får man avbryta graviditeten om man ansöker om tillstånd.

• Annabola

Hej,

Tack för era svar och allt pepp.
    Ja jag hoppas att jag inte får vända i dörren så att säga och så klart att det går bra!
    Abortgränser och så har jag nästan inte tänkt på, men så klart någonting som man bör ha med i bakhuvudet om det skulle vara så. Även om jag kanske inte tagit ställning till ett sådant beslut så kanske det ändå är bra att kunna ta beslutet om man skulle behöva.. hua!

imorgon är dagen d i alla fall Skäms
    Håller tummarna för dig, 0fia imorgon då vi har kub samtidigt!

/Anna Drömmer

Svar på tråden När får man svar på KUB-testet?