• kajsaemma

Någon som haft en katt med urinvägsinfektion?

Jag har under helgen lagt märke till att min katt (hona) går på lådan ofta. Ibland 2-3 gånger tätt efter varann och sedan är det lugnt några timmar sen går hon igen. Det är alltså inte stup i kvarten hon är dit utan det går i vågor.
    Jag har inte sett något blod i urinen och hennes allmänna tillstånd är som vanligt.
    Jag har googlat runt och hittat info om att de ofta kissar blod, kissar utanför/på andra ställen än lådan och att de kan jama när de sitter därinne, men hon har inga av dessa symtom.
    Hur har era katter betett sig när de haft UVI?

• Svar på tråden Någon som haft en katt med urinvägsinfektion?
  • Excentriskan

Min har haft kraftig uvi, men inte hade hon blod i urinen. Men det hördes att det inte var trevligt gå på lådan för henne (lät som ett knystande ljud). Samt att hon sprang stup i kvarten dit (när det var som värst ville hon inte gå längre från lådan än en till två meter. Syntes i lådan att hon bara pinkade några droppar åt gången också.

Köpte ett milt foder speciellt för uvi och det gick över på två dygn. Har sedan dess varit noga att inte låta henne smaka för salt mat.. (hon hade fått rökt röding..)

Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • saycheese

Min hankatt gick på toa ofta, åkte till veterinären, fick några typ smärtstillande tabletter tror jag det var som gjorde att det inte gjorde ont att kissa. Katten blev bättre på en gång.

• kajsaemma

Finns fodret att köpa på en vanlig djuraffär eller hos veterinär? Minns du vad det hette?
    Det kan absolut vara värt att pröva :)

• Liil

Dricker din katt mycket? Hur gammal är den?

• Excentriskan
    kajsaemma skrev 2013-10-21 14:05:36 följande:
    Finns fodret att köpa på en vanlig djuraffär eller hos veterinär? Minns du vad det hette?
    Det kan absolut vara värt att pröva :)

Tror det var märket Nutram och jag köpte det hos vetrinären.
  • nemo1

Du ska självklart boka tid omedelbart för veterinärbesök. Är du så jävla snål så du går in här på fl istället om din katt är sjuk??? Vad är du för människa? Har katten uvi så måste den ha antibiotika så något annat foder lär knappast hjälpa. Det kan även vara så allvarligt som urinsten, täpper en sådan till helty så dör katten på några timmar, en mycket plågsam död!

• kajsaemma

Nemo1 Lugn, lugn.. Hon ska till veterinären imorgon. Jag skrev här i väntan på att ringa dem idag.

Miss Behave: Har du något special foder till din katt nu? Jag har läst att de kan lättare drabbas av de igen om de redan haft det en gång :( Jag tänkte om man ska fortsätta med något speciellt foder även efteråt, i förebyggande syfte.

Liil: Jag tycker att hon får i sig bra med vätska, jag skulle säga att hon dricker något mer än min andra katt. Hon är 4 år :)

• katt01

Katter får sällan uvi även om dom har såna symtom (dom du beskriver). Vanligen har dom en inflammation i urinblåsan som i dom allra flesta fall läker av sig självt faktiskt. Men självklart skall man kolla så det inte är nåt allvarligare och se till att den får smärtlindring. Det är också bra om du kan få henne att dricka mer. Ställa ut fler skålar, kanske skaffa en kattfontän. Det kan finnas andra allvarligare orsaker till symtomen också, tex urinsten. Sen kan det vara uvi (alltså bakteriell infektion) också men mycket ovanligt, är kanske 10% av katterna med såna symtom som verkligen HAR uvi och behöver antibiotika. Vissa veterinärer har dålig koll på det och ger antibiotika ändå...

• kajsaemma

Katt01:
    Just nu finns flera vattenskålar utspridda över huset som byts dagligen.
    Hon har tid hos veterinären imorgon och ska ta urinprov, får se vad de säger, hoppas verkligen att det inte är något allvarligt.

• Excentriskan
    kajsaemma skrev 2013-10-21 23:00:00 följande:
    Nemo1 Lugn, lugn.. Hon ska till veterinären imorgon. Jag skrev här i väntan på att ringa dem idag.

Miss Behave: Har du något special foder till din katt nu? Jag har läst att de kan lättare drabbas av de igen om de redan haft det en gång :( Jag tänkte om man ska fortsätta med något speciellt foder även efteråt, i förebyggande syfte.

Liil: Jag tycker att hon får i sig bra med vätska, jag skulle säga att hon dricker något mer än min andra katt. Hon är 4 år :)

Jo fodret är även förebyggande :) Men eftersom orsaken var just en tillfällig för salta smakbit(ar) så har det gått bra med vanligt foder efter det.

Men om du inte vet orsaken så är det ju bra att kolla upp. Är din katt extra känslig så är det ju bra att fortsätta köra med ett foder som förebygger inflamationer i urinvägar.
Svar på tråden Någon som haft en katt med urinvägsinfektion?