• BioBonus

Bevilja ledighet, underskrift

Kort fråga.
    Får skolan bevilja ledighet (en vecka, barn i lågstadiet) utan att båda vårdnadshavarna har skrivit under ansökan?

• Svar på tråden Bevilja ledighet, underskrift
  • Anonym (A)

Nej. Men inget händer om föräldern ändå åker med barnet.

• Anonym (lärare)
    BioBonus skrev 2013-10-21 10:50:38 följande:
    Kort fråga.Får skolan bevilja ledighet (en vecka, barn i lågstadiet) utan att båda vårdnadshavarna har skrivit under ansökan?

Naturligtvis! Om man har delad vårdnad och det inte finns risker som informerats till lärare!
  • Anonym (lärare)
    BioBonus skrev 2013-10-21 10:50:38 följande:
    Kort fråga.Får skolan bevilja ledighet (en vecka, barn i lågstadiet) utan att båda vårdnadshavarna har skrivit under ansökan?

Finns knappt en ledighetsansökan där båda skrivit på.
  • Anonym (A)
    Anonym (lärare) skrev 2013-10-21 11:02:19 följande:

Naturligtvis! Om man har delad vårdnad och det inte finns risker som informerats till lärare!
    Nej. Båda vårdnadshavarnas underskrifter krävs. Dags att uppdatera kunskaperna om skollagen kankse? Läs mer här: databas.infosoc.se/lawReportFullText.phtml
  • Anonym (A)
    Anonym (lärare) skrev 2013-10-21 11:03:12 följande:

Finns knappt en ledighetsansökan där båda skrivit på.
    Då gör ni väldigt fel på din skola.
  • Anonym (lärare)
    Anonym (A) skrev 2013-10-21 11:15:28 följande:
    Nej. Båda vårdnadshavarnas underskrifter krävs. Dags att uppdatera kunskaperna om skollagen kankse? Läs mer här: databas.infosoc.se/lawReportFullText.phtml...

Ja det stämmer, men det funkar inte så i verkligheten på skolorna.
  • Anonym (lärare)
    Anonym (A) skrev 2013-10-21 11:16:42 följande:
    Då gör ni väldigt fel på din skola.

Många skolor! Många lärare! Har jobbat i 34 år.
  • Anonym (A)
    Anonym (lärare) skrev 2013-10-21 11:16:43 följande:

Ja det stämmer, men det funkar inte så i verkligheten på skolorna.
    Du skulle kanske säga till chefen? På mina barns skola behövs bådas underskrifter.
  • Anonym (79an)

sist jag tog ledigt så skrev jag nog inte ens på en ledighetslapp. dock var det ju bara en dag och det fixade jag på mail. när jag skrev på lapp för flera år sen så var det bara jag som skrev på.

Man har ju rätt att göra vad man vill på sin tid med barnen, känns som överförmynderi att båda ska få skriva på när det är den enes tid med barnen.  skulle kännas hemskt att behöva be mitt ex om lov att åka iväg på semester eller nåt annat med barnen när dom bara bor hos mig.

Svar på tråden Bevilja ledighet, underskrift