Nalles mamma skrev 2013-11-04 12:13:47 följande:
Tack för alla svar! och ursäkta att jag inte svarat tidigare, har inte varit inne på datorn.
Vår hund är en blandras, en liten en, dvärgpudel/yorkshireterrier. Har alltid haft små familjehundar som inte behöver överdrivet mkt motion och träning eftersom jag just vill ha den som en familjehund att gå promenader med och gosa i soffan. Med mina andra hundar har jag aktiverat dem lite mer med hjärngympa etc men med denna har jag inte lagt lika mkt energi på det då han är väldigt mkt mer svårlärd än de andra vi haft. Men jag tror inte att det är det som är problemet och det tror inte veterinärerna jag pratat med heller. Han är ju en liten hund och inte av någon sådan ras som behöver jättemycket motion utan det ska räcka med promenader och att han får leka av sig i trädgården. (även om jag förstår att vissa hundmänniskor inte håller med) De tror att han markerar mot katterna, men sen är tydligen en del hundar mer stressade av sig och går inte att få helt rumsrena hur man än gör.
När jag torkat upp kisset så har jag torkat först med papper, sen sprayat på vanish för soffor eftersom det är mest på soffan han kissat. Har även testat Urine off men det gjorde ingen skillnad. Har ju tagit av sofftyget och tvättat i maskinen också bortemellanåt men det hjälpte inte det heller.
Jag vet med mig att hunden inte får lika mkt uppmärksamhet sedan bebisen kom, man har ju tyvärr inte riktigt samma tid över, men problemet började ju långt innan bebisen kom, det är bara att det kommit tillbaka nu när bebisen var ca 7 mån.
Ska dock föröska tänka på att aktivera voffisen mer, inte bara med promenader utan lite hjärngympa. Någon som har något bra tips på sådant? :)
Både pudel och yorkar är smarta hundar som ofta kräver lite hjärngympa för att må riktigt bra och just mental aktivering minskar stress och frustration som ofta resulterar i överslagshandlingar som tex att kissa inne.
Att jobba med sin hund ger er en bättre relation eftersom hunden tycker du är rolig, sänker stressnivån, höjer självförtroendet och gör hunden tröttare då den måste tänka.
Att lägga spår tycker jag är det absolut roligaste och mest uttröttande för hunden och det kostar nästan ingenting, är enkelt och du kan göra det själv.
Du kan gömma hans mat och låta honom leta efter den alt kasta ut den på gräsmattan så han får söka reda på den. Det finns även aktiveringsbollar i gummi som hunden kan få sitt foder i om det är dåligt väder ute.
Stoppa godis i kartonger,mjölktetror,plastburkar mm och låt hunden jobba för att få upp dom.
Lär hunden trix, göm hans leksaker och låt honom leta.
Det finns massor av enkla aktiviteter som du kan göra inne så hunden får använda huvudet och nosen.