• ahead

Ljus i instrumentpanel... nybörjare....

Detta känns så pinsamt, och som en rikitgt dum fråga, men måste veta =) Jag är rätt färsk med körkort, och köpte min allra första egna bil förra helgen =)  Jag frågade min bror, fick svaret "Äh, du ska inte ha körkort som inte kan det där", ha ha, det kanske är sant men är ju nybörjare. ;) Ska instrumentpanelen vara tänd när jag kör i dagsljus? Slår ju även på ett annat lyse när jag sätter igång ljuset i instrumentpanelen. Körde till jobbet i lördags och körde igenom en tunnel på 4 km, med inget ljus i instrumentpanelen, såg ju inte hur fort jag körde ;) 

• Svar på tråden Ljus i instrumentpanel... nybörjare....
  • Essence

Du behöver inte ha den tänd i dagsljus, men lär dig tända den så att du kan tända den i mörker, som när du kör igenom en tunnel.  

• sportpappa

Bästa svaret: Det beror på.
    Min bil reglerar själv belysningen på instrumentpanelen beroende på hur mycket ljus som finns tillgängligt, så jag gör behöver aldrig vrida på något (inte ens när jag vill ha möjlighet att använda helljus).
    I de bilar jag haft tidigare så har jag varit tvungen att slå på ljuset på instrumentpanelen och aktivera möjligheten att använda helljus. Det har varit ett och samma vred.

Kolla i instruktionsboken hur du gör just på din bil. 

• Nicke

Du har ett vred för belysning i de flesta bilar.
    Det finns tre lägen. Ett är helt av. Då har du ju inga strålkastare. Ett är utan bland annat instrumentbelysning och ett är liksom det som är rätt. Klart att du ska ha belysning i instrumentet. Håll inte på att fippla med ljuset varje gång du kör. Du har ofta en ratt där du kan ställa in hur starkt den ska lysa också.

• ahead

Det är tre "hack", det första är helt av, det andra slås instrumentbrädan på med och tredje är med helljus.

• sportpappa

Det vanliga är att du har 3 hack på ljusreglaget:
    Läge:
    1. Halvljus. De flesta bilar har halvljusautomatik så det här är normalläget. Oftast fungerar inte helljuset här. (dagsläget).
    2. Parkeringsljus. Använder du när du parkerar bilen och vill synas, t.ex. utmed vägen.
    3. Halvljus och möjlighet att slå på helljus (nattläget).

Om du sätter reglaget i läge 3 så måste du högst troligt slå av det när du går från bilen för annars står ljuset på. 

• Nicke

Jag skulle vilja påstå att det går bra att använda läge tre. Bilen är inte så farligt gammal. Det kanske är någon import och då är det lite ovanligare. I läge tre så bör ljuset styras med tändningen automatiskt och du har även belysning i instrumentbrädan och du kan använda helljus vid behov. Jag förstår varför man ser så många som kör helt utan ljus om folk är där och vrider varje dag. Lätt att glömma. Som jag sa, set and forget.

Så har det i alla fall varit i våra Volvo 240, 740 och 850. Många årtal mellan 88 - 97.

Här har ni min 850 -97. Av, parkeringsljus (ingen instrumentbelysning), halv/hel (med instrumentbelysning)

Min Hyundai -05. Av, parkeringsljus (ingen instrumentbelysning), halv/hel (med instrumentbelysning).

Nu förstår jag varför man ser folk utan ljus så ofta ute på vägarna. Folk är och rycker i spaken och vet inte riktigt hur det funkar eller har alla importerade bilar utan automatik?
  • Nicke

Sen ser man ju en del bilar som har allt släckt tills man kommer in i en tunnel. Antar att det är per automatik men det är ju inte förenligt med föreskrifterna direkt. Böter böter.

Svar på tråden Ljus i instrumentpanel... nybörjare....