• Anonym (Varför ?)

Akut hjälp, leonberger hane, helt omöjlig, 7 år.

Eftersom jag vill vara anonym så fanns ingen bättre passande kategori..

Såg en annons på en leonberger hane på 7 år medlem i skk, lät lovande när jag läste annonsen på blocket och när jag pratade med hundens ägare. 
    Så jag och min sambo bestämde oss för att åka och kolla på hunden och ev. köpa den om allt värkade bra.
    Vi kom ditt, en väldigt stor leonberger, en av de största jag sätt.. Hur go som helst, juckade en del och det sa hon var det ända som var "problemet" med hunden och att han aldrig gjort det på sambon. 
    Vi tänkte att ja det är väl inte ett jätte problem om han lyssnar när man säger till och så..
    När vi kommer hem igår så är det första hunden gör är att gå in och pissar på våra garderober, sen så gör han inte annat än att juckar på oss, jag som inte är jätte stor har fått brottas något enormt med honom..
    Han kissade senare sen inne på mattan. Fick inte sova förrän halv 3 på natten för han skällde om jag inte engagerade mig i honom..
    Har aldrig varit med om detta.. Har försökt ringa till hon som sålde hunden, men hon svarar inte..Kan inte heller bara åka dit då det tar ca 2,5 timme och det är ju slöseri med tid om hon inte är hemma..

Vad gör jag, sambon är galen och jag är helt slut.. Vill bara bli av med honom.. Vad gör jag ??  

• Svar på tråden Akut hjälp, leonberger hane, helt omöjlig, 7 år.
  • Anonym (xxx)

Skojar du? Oj!
    Jag tänker direkt på kastrering. Men han är lite gammal och ofta finns problemet kvar om man kastrerar en så pass gammal hund.

Först och främst: en veterinärundersökning för koll av UVI.
    Sen gå ut ofta ofta. En hanne markerar överallt och tömmer sig inte på en gång, så det krävs lite promenader. Ända tills han tömt sig helt.
    Och säga ifrån ordentligt när han juckar (det kan vara dominansbeteende)

• Anonym (Varför ?)
    Anonym (xxx) skrev 2013-10-21 13:39:27 följande:
    Skojar du? Oj!
    Jag tänker direkt på kastrering. Men han är lite gammal och ofta finns problemet kvar om man kastrerar en så pass gammal hund.

Först och främst: en veterinärundersökning för koll av UVI.
    Sen gå ut ofta ofta. En hanne markerar överallt och tömmer sig inte på en gång, så det krävs lite promenader. Ända tills han tömt sig helt.
    Och säga ifrån ordentligt när han juckar (det kan vara dominansbeteende)
    Jo jag tänkte också så men han är ju som sagt 7 år redan. 

Men blir så arg för att hon inte sa sådant innan.. Jag säger till jätte mycket jag tar tag i honom men han verkligen brottar ner mig.. Han är så himla stark..Sjukt jobbigt detta.

• Anonym (xxx)
    Anonym (Varför ?) skrev 2013-10-21 13:46:14 följande:
    Jo jag tänkte också så men han är ju som sagt 7 år redan. 

Men blir så arg för att hon inte sa sådant innan.. Jag säger till jätte mycket jag tar tag i honom men han verkligen brottar ner mig.. Han är så himla stark..Sjukt jobbigt detta.

Det är ju inte lilla vovvsingen. Väger väl sina modiga 65-60 kg eller mer?
    Jag skulle nog testa strypkoppel inomhus några dagar. Och verkligen vara på tå och försöka ta tag i det INNAN han hoppar upp på dig. Sätt halsbandet högt upp under hakan och träna honom. Men begriper att det inte kan vara lätt.

Det var riktigt riktigt fult av säljaren detta. Och sen göra sig onåbar. Så gör man bara inte.

• slutatsnusa

klart säljaren gjort sig anträffbar... låter t o m som om hunden haft mer än ett hem...
    tipset med strypkoppel låter inte som bästa sättet om ni ska få en bra start tillsammans tycker jag
    å andra sidan måste du ju kunna hålla hunden ifrån dig
    det låter som om det faktiskt skulle kunna bli farligt annars
    jag skulle begränsa hundens utrymme inomhus till enbart ett rum så slipper ni irritationsmomentet kiss överallt
    engagera er mycket i många och långa promenader med både fysisk aktivitet samt lite hjärngymnastik
    det finns några stycken här på fl som ofta skriver under fliken hundar som är riktigt duktiga
    du skulle kanske kunna inboxa dem
    alt ta tag i problemet genom att leta rätt på en bra hundtränare/psykolog där du bor
    det ska vara en med dokumenterade resultat det finns lika många puckon därute som här på fl 

• Anonym (Varför ?)
    Anonym (xxx) skrev 2013-10-21 13:50:29 följande:
    Det är ju inte lilla vovvsingen. Väger väl sina modiga 65-60 kg eller mer?
    Jag skulle nog testa strypkoppel inomhus några dagar. Och verkligen vara på tå och försöka ta tag i det INNAN han hoppar upp på dig. Sätt halsbandet högt upp under hakan och träna honom. Men begriper att det inte kan vara lätt.

Det var riktigt riktigt fult av säljaren detta. Och sen göra sig onåbar. Så gör man bara inte.

Han väger 72 kg. 
    Min sambo vägrar ha kvar honom efter detta så jag vet inte vad jag ska göra..
    Jag får inte ens åka någonstans med hunden för då kommer jag inte in igen.. 

• slutatsnusa

heller avleda än dra i strypkoppel

dvs avleda med ett kommando som sitt eller ligg eller annat som hunden kan och belöna när den gör det
    allt är nytt för hunden klart den är förvirrad och klart den försöker kolla vem som ska bestämma
    lycka till

• slutatsnusa

hej igen Glad
    det finns en person på fl som är jätteduktig på hundfrågor, men jag vet inte om det är ok att skriva ut andra så här?
    kolla under hundar där finns en färsk tråd om omplacering där kan du få tips och den som är kunnig OCH vettig skriver där...

• Anonym (?)

Ni hämtade honom från sitt hem IGÅR och vill lämna tillbaks honom direkt för att han inte är trygg med er?

• Anna74a

Hade en rottishane som vi fick kastrera som vuxen pga prostataproblem.
    Alla sexuella beteenden försvann.
    Nu juckade han inte på någon men det underlättar säkert att göra det i kombination med träning för att ändra beteendet.

Svar på tråden Akut hjälp, leonberger hane, helt omöjlig, 7 år.