• Anonym (hus)

    Hur gick det för er som sålt och köpt bostad samtidigt?

    Vi bor i bostadsrätt just nu och har börjat titta runt efter hus lite smått. Vet att det kan bli ganska bökigt/dyrt när man ska köpa och sälja samtidigt. Vad har ni för erfarenheter? Finns säkert både skräckhistorier och de som haft tur. Vad har ni för tips? Köpte eller sålde ni först?

  • Svar på tråden Hur gick det för er som sålt och köpt bostad samtidigt?
  • Anonym (Sälja)

    Vad menar du med att det blir dyrt när man köper och säljer samtidigt?

    Vi valde att sälja vår bostadsrätt först av den anledningen att vår handpenning låg i den eventuella vinsten. Vi skulle fått ett så pass lågt lånelöfte om vi valt att köpa först, så det kändes inte aktuellt. Bökigt blir det, ja, om det inte klaffar med utflytt/inflytt. Vi fick magasinera våra möbler i en månad innan vi fick tillträde till huset. Under den tiden bodde vi hos vänner.

  • Anonym (Anders)

    Vi köpte först och sålde sen. Hade vi inte fått sålt hade vi lämnat tillbaka lägenheten till föreningen.

  • Ehmm

    vi köpte först.. kontaktade mäklare samma vecka som vi lade budet på nuvarande lägenheten. funkade fint. är väl lite lurigt om det inte kommer någon och kollar på ens gamla lägenhet när man ska sälja den. vi hade bara 2 st som kollade och en som la bud, 30.000:- mindre mot vad vi ville ha. 

  • Anonym (hus)
    Anonym (Sälja) skrev 2013-10-21 14:38:40 följande:
    Vad menar du med att det blir dyrt när man köper och säljer samtidigt?

    Vi valde att sälja vår bostadsrätt först av den anledningen att vår handpenning låg i den eventuella vinsten. Vi skulle fått ett så pass lågt lånelöfte om vi valt att köpa först, så det kändes inte aktuellt. Bökigt blir det, ja, om det inte klaffar med utflytt/inflytt. Vi fick magasinera våra möbler i en månad innan vi fick tillträde till huset. Under den tiden bodde vi hos vänner.
    Jag skrev att det KAN bli dyrt om man inte skulle få sålt och står med dubbla boendekostnader ett tag. Kändes det inte som att ni fick stressa och ta första bästa hus för att få ett eget hem?
  • Anonym (hus)
    Ehmm skrev 2013-10-21 14:40:00 följande:
    vi köpte först.. kontaktade mäklare samma vecka som vi lade budet på nuvarande lägenheten. funkade fint. är väl lite lurigt om det inte kommer någon och kollar på ens gamla lägenhet när man ska sälja den. vi hade bara 2 st som kollade och en som la bud, 30.000:- mindre mot vad vi ville ha. 
    Så ni fick sälja till ett lägre pris än vad ni ville?
  • Pissenisse

    Vi köpte och sålde via samma mäklarbolag, så vårt köp var bara giltigt om de fick sålt våran för lägst det den var värderad till. Det gick smidigt och bra.

  • Ehmm
    Anonym (hus) skrev 2013-10-21 14:55:12 följande:
    Så ni fick sälja till ett lägre pris än vad ni ville?
    ah.. men fick avdrag och liten del av förlusten tillbaka när vi deklarerade sedan, då vi hade renoverat en del. 
  • En Åsa

    Vi köpte först och sålde sen. Vi visste eg att lägenheten vi sålde skulle bli dyr men räknade ändå lågt på lånelöftet till huset.

  • Anonym (Sälja)
    Anonym (hus) skrev 2013-10-21 14:54:26 följande:
    Jag skrev att det KAN bli dyrt om man inte skulle få sålt och står med dubbla boendekostnader ett tag. Kändes det inte som att ni fick stressa och ta första bästa hus för att få ett eget hem?

    Då förstår jag :) Nej vi bestämde oss tidigt för att ta det lugnt även om vi inte hittade nåt nytt med en gång. Men då hade vi i värsta fall alternativet att tillfälligt flytta hem till någon av våra föräldrar (med barn och allt). Så vi var inställda på att det skulle bli obekvämt. Vi letade i två månader allt som allt innan vi hittade vårt hus. Vi hade inte kunnat köpa det huset om vi inte sålt först (fick mycket bra betalt för vår lägenhet).
  • Anonym (Hanna)

    Vi köpte först.
    Men vi hade rätt bra marginaler och visste att vi dels kunde klara dubbla boendekostnader (beroende på när de som köpte vår LGH skulle vilja flytta in). Dels hade vi en ganska låg acceptprisnivå när vi sålde lägenheten för den var inte så fullt belånad. Därför behövde vi inte pausa i försäljningen om det gick segt utan vi sålde mer eller mindre till första bästa och gjorde ändå i våra ögon, en bra affär.
    Inte heller behövde vi låna fullt på huset.
    Men hade ekonomin varit ansträngd, att vi var tvungna att få x antal miljoner för den bostad vi bodde i eller liknande. Så hade jag hellre sålt först för att veta vad jag har att röra mig med så att säga. Sen hade mellantiden fått lösa sig med att vi bott hos våra föräldrar eller liknande, om det hade blivit ett glapp.   

  • leversnitten

    Vi har både sålt först och sålt i efterhand och det finns nackdelar med båda alternativen men jag upplevde det som mest jobbigt att sälja först och sedan vara pressad till att hitta något nytt som man faktiskt vill bo i och kan trivas i.

  • tjej87

    Vi har valt att sälja först och sen köpa. Har precis fått en hyresrätt att bo i under minst 1 år så nu ska vi sätta igång säljprocessen och därefter när allt är klart med det ska vi börja leta på riktigt :) Vi vill ha gott om tid att hitta vår drömbostad på sen så därför är detta vår lösning.

    Dock hade vi nog kunnat köpa först och sälja sen då sambons föräldrar hade kunnat låna ut kontantinsats till oss (som annars sitter till stor del i vår nuvarande lägenhet) och vår lägenhet bör vara lättsåld men detta känns ännu bättre.

  • Butterscotch

    Vi har alltid köpt först och sålt sen, senast i våras. Funkar kanske bäst om man bor i ett område där bostäder säljs snabbt och där marknadspriserna är stabila. Vet inte om jag hade vågat annars. Det blev några månader med dubbla bolån men hellre det än att känna stress över att snart bli bostadslös utan att ha hittat ett tillräckligt bra nytt boende.

Svar på tråden Hur gick det för er som sålt och köpt bostad samtidigt?