Anonym (Farmor) skrev 2013-10-22 00:17:46 följande:
Tack så mycket för ditt svar!
Så även om det blir LVU så kan vi ha umgängesrätt? Om det blir LVU kommer ärendet prövas igen innan barnet omhändertagas? Är ombud något vi söker?
Den största orsaken till att jag ej blev godkänd är att min son bor hemma ( barnets pappa) och han har haft det rätt tufft och stökigt, myndigheter har blivit inkopplade då. Han är beredd på att flytta omgående om jag skulle få ha "lilla" boende här men jag nekades en omprövning. Jag är inte gammal så det är inte det iallafall.
Vad kan mamman och pappan göra mer för att hon inte skall placeras från oss? Hon har de gott här och det finns inget som tyder på att hon på något sätt mår dåligt. Jag är skärrad över hur det har sett över huvudet på oss, och bestämt sig bara genom att läsa sig till vilka hemska människor vi är, utan att ha kollat upp saken, se till ändringar som skett och att det blir till nederlag att jag sökt hjälp när min son varit stökig gör så ont.
Jag har alltid gjort min bästa, kämpat för mina nära och kära. Jag finns inte i något polisregister eller på något sätt gjort något fel. Jag har aldrig missbrukat, jag har själv jobbat med att ta hand om barn under flera år och har goda referenser därifrån. Att jag inte skulle klara av att ta hand om mitt barnbarn ( enligt dem) känns så absurt!! ( i mina ögon) "Lilla hör hemma här hos oss, hos dem som älskar hen!
Barnet får ombud via domstolen.
Ett LVU prövas alltid i domstol om det är långvarigt. Om omhändertagande och flytt till andra vårdnadshavre sker före eller efter domstolsbeslutet beror på omständigheterna.
Om det blir LVU och placering kan andra, t ex farmor, pappa, få möjlighetet att regelbundet träffa barnet med inte säkert.
Nu spekulerar jag lite. Problemet verkar vara att barnens föräldrar anses olämpliga som vårdnadshavare. Vad det beror på får du kolla i utredningen, kanske våld, inget boende, missbruk, sjukdom eller bara oförmögna att vara föräldrara på ett acceptabelt sätt.
Om t ex pappan anses olämplig som förälder är det inte helt lysande med en placering där umgänget med pappan sker helt utan myndigheternas kontroll. Så skulle vara fallet med en placering hos dig, speciellt om pappan bor hemma hos dig. Det är nödvändigtvis inte dig det är fel på utan den miljön, med pappan närvarande, som barnet skulle hamna i om barnet placerades hos dig.
Vad du kanske borde lägga fokus på är att se till att pappan blir en bra förälder med egen bostad och ett ordnat liv. Ett liv där pappan själv kan funka som en bra pappa.