• Anonym (håret)

Hårstrå sitter fast i svalget/struplocket

Inatt vaknade jag av att jag satte ett långt hårstrå i halsen, kanske ca 30 cm långt. Det känns väldigt obehagligt och jag känner att det fastnat i svalget. Det är tillräckligt långt ner för att jag inte ska se det, men tillräckligt högt upp för att jag ska känna att det är kvar i svalget. Har försökt äta för att på så vis "trycka ner" hårstråt och låta kroppen ta hand om det den naturliga vägen. Men nu sitter den där den sitter. Vad ska jag göra? Det är väldigt obehagligt, och mår dessutom redan illa pga att jag är gravid i vecka 16. Vill inte åka till akuten på vårdcentralen, de kan ändå inte göra något. Närmaste sjukhus med utrustning för öron/näsa/hals finns 2 timmar härifrån. Tacksam för hjälp och råd! (Skriver från mobilen, därför saknas styckeindelning.)

• Svar på tråden Hårstrå sitter fast i svalget/struplocket
  • Anonym
    Anonym (-0-0-0-) skrev 2013-10-25 15:08:27 följande:
    Det var inget bra bemötande. Om besvären är så stora som du beskriver skulle de ha remitterat dig idag. Hoppas du får hjälp i kväll.
    Har träffat just den läkaren vid ett tidigare tillfälle och hon är aldrig trevlig. Har egentligen en annan husläkare som är hur bra som helst, men fick en akuttid och då tar de den läkaren som har tid..

Jag ska hålla ut två timmar, sedan ringer jag 1177. Om jag så ska behöva åka iväg till sjukhuset 20 mil bort, istället för det 16 mil bort, så gör jag det gärna. Jag bryr mig inte om jag behöver vänta hela natten på akuten heller. Vill bara bli av med smärtan.. Jag är uppgiven och ledsen. Trodde inte jag skulle bli såhär dåligt bemött
  • Anonym (Afte)

Googla afte.

Skithemskt, men ofarligt.

Låter ju konstigt om det skulle va ett hårstrå.

Lycka till.

• Anonym (SSK)

Vad är det som får dig att känna dig övertygad om att det är ett hårstrå?

• Anonym (SSK)

• Anonym (-0-0-0-)
    Anonym skrev 2013-10-25 15:19:20 följande:
    Har träffat just den läkaren vid ett tidigare tillfälle och hon är aldrig trevlig. Har egentligen en annan husläkare som är hur bra som helst, men fick en akuttid och då tar de den läkaren som har tid..

Jag ska hålla ut två timmar, sedan ringer jag 1177. Om jag så ska behöva åka iväg till sjukhuset 20 mil bort, istället för det 16 mil bort, så gör jag det gärna. Jag bryr mig inte om jag behöver vänta hela natten på akuten heller. Vill bara bli av med smärtan.. Jag är uppgiven och ledsen. Trodde inte jag skulle bli såhär dåligt bemött
    Ring 1177 nu direkt så att du kommer iväg. Om du förklarar hur du mår och hur du blev bemött på VC hänvisar dom dig knappast dit. Dessutom har du ju en bit att åka för att komma till sjukhuset.
  • Anonym (SSK)

Ett endoskop tror jag inte att du hade velat att de undersökte dig med, det används via ändtarmen.

• Anonym (-0-0-0-)
    Anonym (SSK) skrev 2013-10-25 15:28:16 följande:
    Spelar det någon roll?
  • Anonym (-0-0-0-)
    Anonym (SSK) skrev 2013-10-25 15:29:36 följande:
    Ett endoskop tror jag inte att du hade velat att de undersökte dig med, det används via ändtarmen.
    Om det är tarmen man vill undersöka. Vill man undersöka halsen för man in endoskopet via munnen
  • Anonym (*)
    Anonym (SSK) skrev 2013-10-25 15:29:36 följande:
    Om du nu är sjuksköterska borde du veta att ett endoskop är ett instrument som förs in i kroppen och är försett med kamera. Var man för in det spelar ingen roll. Går man via ändtarmen heter det rektoskopi, går via strupen heter det gastroskopi, tittar man på luftvägarna heter det bronkoskopi. Samlingsnamnet är endoskopi.
  • Anonym
    Anonym (Afte) skrev 2013-10-25 15:27:14 följande:

Googla afte.

Skithemskt, men ofarligt.

Låter ju konstigt om det skulle va ett hårstrå.

Lycka till.

Jag vet att jag svalde det. Hade hårstrå i munnen, trodde jag fått ut det men inte.
Svar på tråden Hårstrå sitter fast i svalget/struplocket