• sebbe13

jobba 100% & fp

Får min sambo jobba in 2 timmar extra mån-tors istället för fredagen för att sedan ta ut fp fre-lör-sön.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-22 10:25
    Han har egen firma som är ab så arbetstiden kan han styra själv. Då han tar ut fp tänkte jag jobba istället.

• Svar på tråden jobba 100% & fp
  • Försäkringskassan

Hej,

För att den andra föräldern ska få föräldrapenning så måste han vårda barnet och inte arbeta.
    För att föräldern ska uppfylla kravet på att vårda barnet ska det finns en rumslig kontakt mellan förälder och barnet under större delen av den tid som föräldrapenningen avser. Det hindrar inte att föräldern kan uträtta ärenden eller uppgifter som normalt ingår i hushållet och som bara minskar umgängestiden med
    barnet i en begränsad omfattning.

Om din sambo väljer att arbete in tiden på andra dagar så att han blir ledig från arbete på fredagar kan  han ansöka om hel föräldrapenning den dagen och även lördag och söndag om han inte utför något arbete.

Hälsningar
    Jane, handläggare 
  • sebbe13

Jag kan inte se hela svaret :( hur gör jag då? Hela meningarna kommer inte med...

• Försäkringskassan

Hej

Beklagar att det tidigare svaret blev oläsbart till en viss del.

Om den andra föräldern avstår helt från arbete en dag då han vanligtvis arbetar så har han möjlighet att ansöka om föräldrapenning om han vårdar barnet. Infaller denna dag i anslutning till arbetsfria dagar såsom lördag och söndag, så kan han ansöka om ersättning för dessa dagar också.

Hälsningar
    Mia, handläggare

Svar på tråden jobba 100% & fp