• TQM

Dyrt att ha barn utomlands?

Vi funderar på att flytta till sambons hemland om några år. Jag har bott där förut men då utan barn. Funderar på ekonomin, han säger att det dyraste är skolan eftersom man i princip måste ha barnet i en privatskola för att få en bra utbildning. Sen är det sjukförsäkring men det brukar man få via jobbet så det är inte lika stor utgift. Finns ju inte föräldrapenning, vabb eller barnbidrag heller. Å andra sidan betalar man inte mycket i skatt (jag betalar gärna skatt och tycker det svenska välfärdssamhället är optimalt, men däremot inte det svenska klimatet eller arbetsmarknaden så det är därför vi vill flyttaSolig).

Nu är jag lite nyfiken på er som bor utomlands, även om det skiljer sig mycket mellan olika länder, vilka ökade kostnader har ni för era barn pga att ni bor där och inte i Sverige? T ex är kläder och saker till barnen dyrare eller billigare än i Sverige, hur har ni gjort med barnomsorg, resor till Sverige osv?

Och (om man vill svara) så vore det intressant att höra om ni tror att er ekonomi hade varit bättre eller sämre om ni hade bott i Sverige? Kanske t o m hade valt att skaffa fler barn? GladJag kan tänka mig att om vi flyttar blir det max 2 barn men hade vi bott i Sverige skulle det kanske bli en 3:a också.

• Svar på tråden Dyrt att ha barn utomlands?
  • TQM

Jag har inte haft tid att gå in här förrän nu men tack för era svar, vad intressant att läsa! 

En sak som väl kanske inte är den största utgiftsposten men som jag tror jag kommer sakna är second hand och begagnatmarknaden för barnkläder och barnsaker som finns i Sverige i och med Tradera, Blocket osv.... verkar inte alls vanligt i sambons hemland. Men å andra sidan behöver man ju varken vinteroverall eller supertäta regnkläder där så det kanske går på ett ut  Cool

Annars så tänker jag att vi kommer att ha råd att åka hem till Sverige och hälsa på oftare om vi inte är så stor familj, eftersom det ligger på andra sidan jorden och inte finns så prisvärda flygbiljetter.

• TQM

Expats = expatriates=utflyttade. Ordet används oftast om västerländska utlänningar i ett annat land.

• TQM

Vad intressant att höra hur det är i olika länder!

Vi kommer ju varken bo i ett europeiskt land eller vara "expats" utan mer leva ett vanligt medelklassliv i det landet vi flyttar till. Med normala löner och vi får själva ordna skola, sjukförsäkring och sånt till skillnad från om man blir utskickad av ett svenskt företag till ett annat land. 

Fördelarna är att det är billigt att få hjälp i hemmet (om man nu vill ha det), att mannens familj bor nära och gärna hjälper till med barnpassning och att det är något billigare än i Sverige med mat, hyra etc. 

Nackdelarna är förstås att vi inte kommer att kunna åka till Sverige så jätteofta och hälsa på. Får väl hoppas att familj och vänner lockas att komma och hälsa på oss istället Tungan ute

• TQM
    evaoregon skrev 2014-01-23 15:33:00 följande:
    Vilket land ska ni flytta till?
    Ett land i Sydamerika.
Svar på tråden Dyrt att ha barn utomlands?