Dyrt att ha barn utomlands?
Jag bor med min man franske man i Frankrike. Vi har två barn och jag jobbar inte. Den statliga skolan är gratis och den största majoriteten av franska barn går där, sen finns det även privata alternativ, oftast katolska, som tar avgift. I storstadsområden finns det också internationella skolor av olika variationer, oftast engelsk-språkiga med franska, på några ställen också svenska skolor. Våra barn går i fransk, statlig skola och det funkar jättebra tycker vi. Jag jobbar mycket med svenskan med barnen och de är helt tvåspråkiga (men det har varit en fight utan mycket svensk språkmiljö). Barnen börjar ecole maternelle vid 3 år, innan dess kan barnomsorgen vara ganska dyr beroende på vilken typ man väljer.
Jag tycker inte att barnkläder och annat till barnen har varit särskilt dyrt här, ungefär samma som i UK eller Sverige, men dyrare än USA (vi har bott på båda ställena förut). Maten är billigare här, och framförallt BÄTTRE än alla tre andra länder vi jämför med, men det varierar också mellan storstan och mindre ställen.
Statliga sjukförsäkringen är väldigt bra här, men nästan alla har även en "mutuelle" privat sjukförsäkrning försäkring som betalas antingen av arbetsgivaren eller en själv. Vi bor här som vanliga fransmän, vi är inte på något expat-kontrakt med alla förmåner som kommer med det (betalda hus, skolor etc etc) så vi lever ett lite mer "normalt" liv. Vi äger vårt hus och har två bilar. I Frankrike sambeskattas man om man är gift, och eftersom jag inte jobbar så justeras min mans skatt efter att han har tre personer att försörja. För oss har detta varit en del i beslutet att stanna i Frankrike, det går ihop ekonomiskt att bara ha en inkomst. Det skulle inte vara ett alternativ i Sverige (eller Storbritannien eller USA där vi bodde förut, om vi inte fick ett expat-kontrakt, men det är ju tidsbestämt och vi inte vill tvingas flytta om vi och barnen trivs).
Frankrike ligger ju smidigt till från Sverige, flyget är inte dyrt och går snabbt. Oftast åker vi till Sverige två eller tre gånger per år, annars gillar vi att semestra i på hemmaplan i Frankrike. Man kan ju få allt här, från berg till Medelhav. Det är ett fantastiskt vackert land så vi har inte haft behov att åka långt bort.
Vi har valt att ha två barn och det är inte direkt baserat på inkomsten. Här är det snarare tvärt om. Om man blir en famille nombreuse, har tre barn eller fler, så får man en massa tax breaks och andra fördelar, så Frankrike uppmuntrar snarare till stora familjer än tvärt om.