• Koffie

Dyrt att ha barn utomlands?

Vi bodde i Nederländerna med två små barn och gick nästan under av alla kostnader och livspusselselände  

Kostnadsläget var ungefär samma som i Sverige, löneläget också (vi är båda civilingenjörer), bostadpriser som i svenska storstadsområden och vi bodde ändå hyfsat billigt i radhus.. Men, barntillsyn var DYRT (och eftersom vi nätt och jämnt föll i kategorin höginkomsttagare fick vi inga bidrag till det). Till det kommer privata sjukförsäkringar för hela familjen och lägre barnbidrag osv. Samt att det inte finns VAB på samma sätt i nederländerna som det gör i Sverige.

För oss blev det rena välsignelsen att flytta till Sverige. Jag var inte förberedd på hur stor skillnaden skulle vara. Men med ungefär samma löner,ungefär samma skatter och litet dyrare boende gick vi plus med uppemot 12000 kr i månaden efter flytt till Sverige.

Alternativet hade varit att en av oss skulle stanna hemma (jag, eftersom kvinna), vilket var litet galet eftersom jag tjänade mer eftersom jag jobbat något år längre än min man. Men, med samma utbildning kändes det faktiskt också litet märkligt att behöva göra ett val att min insats och min karriär skulle vara "mindre viktig" än min mans - så vi försökte båda två gå ned litet i arbetsitd för att istället vara hemma med barnen. Men, vi hade egentligen varit tvungna att gå ner ännu mer i arbetstid för att det skulle bli ekonomiskt, hur galet det än låter.   

Svar på tråden Dyrt att ha barn utomlands?