• Anonym (målsökare)

maxtak sgi?

Hej!
    Vi jobbar på att bli gravida och jag undrar över föräldrapenningen.
    Idag jobbar jag inom sälj och kan således bestämma själv hur mycket jag vill tjäna. Jag har tidigare inte jobbat heltid hela tiden pga studier men tänkte nu jobba heltid för att få en riktigt bra föräldrapenning.

Jag är fast anställd (100%) och har en garantilön oavsett vad. Till de kommer bonusar på upp till mer än det dubbla, utan tak alltså. Jag kan tex tjäna 45.000 före skatt utan problem men då är bara 19.000 en fast del, om de gör någon skillnad?

Hur mycket behöver jag tjäna och under hur lång tid för att få max SGI?

Vidare undrar jag vad som krävs för att få behålla samma SGI för nästkommande barn och hur nära inpå man måste skaffa det.

Och hur mkt pengar skulle de bli om jag hade max SGI, bara tog ut 50% av den per månad och jobbade resterande halvan? Skulle de i praktiken innebära 960 halva dagar att ta ut?

Tacksam för svar-

• Svar på tråden maxtak sgi?
  • Anonym (målsökare)
    Försäkringskassan skrev 2013-10-22 15:13:05 följande:
    Hej!

För att få en SGI beräknad på heltid så ska du jobba minst 6 månader heltid. För att komma upp i max ersättning vilket idag är 946 kr (brutto) ska du ha en årsinkomst på 445 000 kr eller mer.

För att behålla SGIn så måste man från och med barnets 1-årsdag ha full sysselsättning minst 5 dagar/vecka.

När det gäller hur mycket ersättningen skulle bli kan vi inte svara på utan att ha fått in underlag på anställning och inkomst.

Mer om dessa frågor kan du läsa i våra faktablad gällande Föräldrapenning och SGI och som du hittar på

www.forsakringskassan.se/privatpers/broschyre.../

Hälsningar
    Lisa, handläggare
    Tack för svar! Så om mina sista 6 månaders heltidsarbete INNAN barnet föds är ca 37.000 före skatt (445.000/12) så får jag ersättning enligt högsta ersättning? Och kan ta ut 946 gånger 30?

Om vi under barnets första år bara tar ut föräldrapenning för hälften av dagarna, ex om vi har någon annan än oss själva som tar hand om barnet och ingen av oss tar ut föräldrapenning, tappar vi då SGI efter barnet fyller 1 även om jag fortfarande är heltidsanställd men föräldraledig? Hur många dagar har man 80% av sin lön?

• Anonym (målsökare)

Förlåt men du svarar inte på min fråga. Behöver man tjäna 37.000 i 12 månader för att det ska räknas som en årsinkomst eller "räcker" 6 månader innan som du skrev ovan?

Svar på tråden maxtak sgi?