• Anonym (fia)

Rädd för förlossningen

Förlossningen närmar sig med stormsteg och jag känner mig livrädd för just det momentet när huvudet ska passera och alla säger att man får ett enormt tryck nertill och i ryggen. Kan man faktist skada ryggen när den trycks ut?Jag är rädd för den känslan när allt bara trycks rakt ut.

• Svar på tråden Rädd för förlossningen
  • Jenny Barnmorska

Hej!

Nej ryggen är inte vanligt at man skadar utan det kan vara svanskotan som går av. Det gör ont men har egentligen ingen negativ inverkan på dig senare. Det är heller inte vanligt att man skadar den. Själva utdrivningsskedet var också det som jag själv oroade mig mest för. Främst för att jag har sett det på nära håll och det ser verkligen ut att vara väldigt besvärligt. Men när man väl ligger där och ska föda så tänker man inte på att man är rädd. Kroppen tar över och man bara hänger med. Rädslan och föreställningarna innan något sker är oftast värre än vad det r när man sen upplever det.

Med vänlig hälsning Jenny  

• Anonym (fia)
    Jenny Barnmorska skrev 2013-10-24 17:29:09 följande:
    Hej!

Nej ryggen är inte vanligt at man skadar utan det kan vara svanskotan som går av. Det gör ont men har egentligen ingen negativ inverkan på dig senare. Det är heller inte vanligt att man skadar den. Själva utdrivningsskedet var också det som jag själv oroade mig mest för. Främst för att jag har sett det på nära håll och det ser verkligen ut att vara väldigt besvärligt. Men när man väl ligger där och ska föda så tänker man inte på att man är rädd. Kroppen tar över och man bara hänger med. Rädslan och föreställningarna innan något sker är oftast värre än vad det r när man sen upplever det.

Med vänlig hälsning Jenny  
    Jaså, så man kan skada svanskotan på riktigt? Vad otäckt!
    Ja, jag tror som du säger inte att jag är rädd längre då. utan det är nu innan. Sen är man rädd för man ser det framför sig hur besvärligt det ser ut. Kanske annorlunda när man själv ligger där. Då bara kör man på. tack snälla för ditt svar! 
Svar på tråden Rädd för förlossningen