• Mamma som undrar

Adhd och skolsamling

Hej

Jag har en sexårig son som har "många och stora autistisk drag" samt en lindrig form av ADHD. Han älskar skolan och det funkar ok. Vi är lyckligt lottade som har pedagoger och skolledning som är verkligen vill att min son ska få en bra skolgång och är beredda att hjälpa till. :)

Just nu är samlingen det som jobbigast för min son. Han vill inte va med, kan inte sitta still, tycker det är tråkigt och såååååååååååååå lååång. Pedagogerna tvingar inte honom att sitt och va tyst men det resulterar ofta i att han stör resten av klassen och att dom blir oroliga och blir högljudda. Vilket min son tycker är ännu (!) jobbigare. Ni förstår en ond spiral.

Så nu är jag på jakt efter tips; hur har ni gjort för att hjälpa er barn vid samlingen i skolan?! 

• Svar på tråden Adhd och skolsamling
  • Litet My

Kan de inte bara göra en deal med honom att när han inte orkar sitta still så får han smita iväg och göra något annat under tiden tyst och smidigt.

Det är ju jättebra att han är med och tränar i den mån han kan dock men att han har ett annat alternativ när det blir för jobbigt.  

• Mumin80

Dottern går visserligen bara på förskola (fyller fyra, autism). Men dom gör så att en i personalen har egen samling med henne, som dom anpassar till hennes dagsform (hon har en heltidsresurs). Om hon nån gång vill vara med på den gemensamma samlingen så får hon naturligtvis alltid vara det och dom uppmuntrar det massor då. 

Om din son är självständig nog att gå ifrån och pyssla själv så kan han väl få göra det, och själv välja om han vill delta i samlingen? En annan strategi som vår förskola har testat med varierande framgång är att låta dottern "göra" nåt vid samlingen. T.ex. låta henne vara den som delar ut grejer och liknande, så hon inte behöver sitta still.  

Svar på tråden Adhd och skolsamling