Inlägg från: Mli 014 |Visa alla inlägg
  • Mli 014

ni med pseudotvillingar

Hej jag hoppar gärna in här!
    Jag har en kille på 3,5 år och en till liten kille på 7 månader, och vi väntar oplanerat men välkommet en pojk till i februari, då kommer den yngsta att hinna bli 11 månader.
    Jag vill gärna höra om hur ni andra mammor och pappor har hanterat det, och vad man bör tänka på. =)

• Mli 014
    Sthlm Cicci skrev 2013-10-22 21:57:00 följande:
    Har ni ammat era småttingar?
    MIn äldsta ammade jag länge, tvåan blev det tokigt med (antagligen i samband med att jag blev gravid igen) så han fick flaska från 3 månader ca. Jag vill gärna amma nr 3 om det går.

• Mli 014
    yellow88 skrev 2013-11-25 20:49:39 följande:

Läste någonstans att om det är två bröder kan gränsen ibland gå vid 2,5 år.. Pga konkurrensen tror jag det var..
    ooh.. undrar hur det blir här hemma då med bara tre killar och 11 månader mellan de två minsta.. =)

• Mli 014
    Solljuset skrev 2013-12-01 22:29:44 följande:
    Tystnat härinne, så jag slänger ut en fråga. Hur sover/sov ni? Samsover lr barnen i egna sängar lr hur? Berätta :)

Min äldsta somnar i sin egen säng (3,5 år) men smyger in till oss någon gång under natten.

Lilleman (8 mån) sover för det mesta i sin egen säng, men om han vaknar för att få en flaska efter klockan 3 på morgonen så får han vackert ligga kvar hos oss tills han ändå väcker oss kl 05:30.
    Nu när trean kommer i februari, så har jag en bedsidecrib som vi ska ha minstingen i, i ett försök att amningen verkligen ska fungera den här gången. =)

• Mli 014

Har haft tre helvetiska nätter med tandsprickning hos lillfisen samtidigt som jag har fått förvärkar med bebisen.

nu börjar jag få panik över hur mycket sömn jag kommer att få (eller o-få) när bebisen kommer om en månad

lite smygande panik antar jag.

:(

• Mli 014
    Badfantasten skrev 2014-01-17 08:49:02 följande:
    När min andra dotter kom ( 1 år 5 månader emellan) försökte jag ganska snart få de båda att sova middag någorlunda samtidigt. (de har sovit middag båda ända till 4 år åldern)

Den minsta fick givetvis sova fler gg/dag första året  men jag försökte  påverka när det gick att de båda sov efter lunch samtidigt. Och det gick oftast bra och var såååå skönt.  Dels att få den stunden själv och att de inte skulle "störa" varandra. Då passade jag också på att vila och ta det lugnt. Städade/tvättade mm sällan då, utan bara kopplade av.

Städa och tvätta gjorde jag när de var vakna och det passade mig väldigt bra. Detta gjorde att jag orkade med allt som hör till ett småbarnsliv och var oftast en pigg och glad mamma/fru.

Det är nog något jag ska försöka bli bättre på.

att ta mig tid att ta det lugnt också.

brukar få stress att hinna göra grejer medan ungarna sover.

men mammor behöver också vila lite.
Svar på tråden ni med pseudotvillingar