Inlägg från: Solljuset |Visa alla inlägg
  • Solljuset

ni med pseudotvillingar

Hej! Ni med pseudotvillingar vill ni talas vid? Jag har precis blivit mamma till två barn där det är 15 månader emellan och vill gärna prata med andra föräldrar i samma familjekonstellation.

Så jag slänger ut första frågan. Hur långt har ni mellan era barn och hur gamla e dem idag?

• Svar på tråden ni med pseudotvillingar
  • Solljuset

Ungefär som mina barn, storasyster är 16 mån o lillebror 2 mån. Är barnen i samma kön?

• Solljuset

Ungefär som mina barn, storasyster är 16 mån o lillebror 2 mån. Är barnen i samma kön?

• Solljuset

Det ska bli kul att se hur pasd nära de blir. För förväntningarna är ju lite så att man tror att de ska bli bästa vänner bara för att det är tätt men det behöver ju verkligen inte bli så. Sedan tror jag att det är bra att stötta till självständighet oxå.

Har ni upplevt svartsjuka hos de äldsta barnet under tiden lillasyskonet var nyfödd? Min stora tjej e så sotis!! Jättejobbigt o sorgligt. .

• Solljuset

Jag ammar lillebror o gjorde d även med storasyster. Det är lite svårt i omgångar då lilla bråkar vid bröstet o äe ljuskänslig medan storasyster vill ha all uppmärksamhet o passar på att göra bus lr ställa sig o gallskrika. Puh! Jag trodde faktiskt inte att storasyster var såhär medveten så tidigt. Tampas inte ni med svartajuka och extremt uppmärksamhetsbehov?

• Solljuset

Storasyster är snäll mot lillebror oxå, ger napp o pussar oså men hon själv har blivit mer klängig, vill ha ständig uppmärksamhet obörjar gnälla när jag måste amma lr annat o så. Men som sskrivit ovan, kan ha med hennes egen utveckling att göra samt at hon börjat på förskola

Hur gör ni med det förresten?

• Solljuset

Roligt att läsa ni som har äldre barn och hur det är för dem. Ni som skriver att d e intensivt i perioder, hur menar ni då? Vilka stötestenar handlar det om då?

• Solljuset

Det svåra för mig är att vara med barnen lika mkt. Båda kräver ju på sitt sätt. Man är ju helt slut sedan mär de sover. Hur tacklar ni svartsjukan lr är d bara vi som har d problemet? :)

Mabaja, jag föratår hur d känns att vara ur gängorna även om vi kanske inte har d svårt på samma sätt. D kanske därför jag dagligen har så dåligt samvete över att jag inte är tillräcklig för båda lika mkt..

• Solljuset

Det där med att det är stökigt o kladdigt hemma håller jag med om :) d eviga städandet..

• Solljuset

Hur har ni gjort med förskola? Båda hemma o skolas in samtidigt lr var och en för sig?

• Solljuset

Sthlm cicci - hur går det för storasyster på förskolan? Tänker på att hon också började i samband med att lillebror kom. Liknande situation som för oss..

• Solljuset

Inte för att vara negativ men skönt att läsa att det finns fler som har det kämpigt. Storasyster har hamnat i värsta krisen sedan lillebror kom. Jag känner väl igen d där med amningen som du beskriver, vadå läsa en bok samtidig. Vi kämpar även med inskolning på dagis samtidigt..tungt!!

Jag hoppas att storasyster vänjer sig snart och att hon tycker att lillebror är rolig. Så hon förhoppningsvis inte kommer hata mig för resten av livet.

Klagovisan startades visst. .

• Solljuset

Som det känns nu kommer min äldsta aldrig

FörlÅta mig för att vi fick ett syskon lika mkt som jag svek henne medan jag försökte få in henne på dagis. ..tungt o smärtsamt!

Skönt att det går bra för er o att ni slipper handskas med svartsjuka från start. Här slåss d hej vilt..stackars lillebror!

Men d e väl så, d passar vissa att ha barnen tätt och för vissa inte. För oss är d väl mer lr mindre kaos! :(

• Solljuset

Ni som ammar, hur gör ni? Får ni vara ifred? Jag står i valet och kvalet att sluta för jag tycker att d e super jobbigt när storasyster stör lillebror såpass mkt att han blir förbannad och ibte kan äta..ond cirkel..

• Solljuset

Jag har försökt förklara men d e som att hon är för liten för att förstå samtidigt som hon på ett utstuderat sätt gör allt för att störa vid amningen. Då menar jag verkligen att hon stör, såsom kommer med de allra tyngsta sakerna, slår lillebror lr mig, lr vill sitta i knät o gosa lr att hon börjar gråta och skrika för att få uppmärksamhet. Jättefrustreande o när jag försöker"putta undan" henne för att hon stär blir hon ännu galnare o liksom hånflinar. Lilla gumman! Vet att d inte kan va lätt men lillebror måste ju få lite uppmärksamhet. Just nu får han typ 5% o storasyster 95%

Jag kanske ger henne för mkt att hon helt enkelt inte klarar att jag inte är med henne jämt...

• Solljuset

Nu är han snart 3 mån o pappa kan inte vara hemma mer. Han är inge vidare avlastning ändå ;) skämt o sido men d e så! Han försöker men storasyster är extremt mammig o blir GALEN om pappa tar henne istället.

Vilken soppa jag lyckas skapa inser jag nu..kaos..nästan så jag skrattar. Kanske borde gå o prata med bvc om problemet då jag verkar vara ensam om att ha d såhär (iaf utifrån d jag läst i forumet)

Jag tänker på om ett problem skulle försvinna on jag gav flaska istället för då skulle ju storasyster kunna va med o hålla...ja eller vad tror ni?

• Solljuset

Nu är han snart 3 mån o pappa kan inte vara hemma mer. Han är inge vidare avlastning ändå ;) skämt o sido men d e så! Han försöker men storasyster är extremt mammig o blir GALEN om pappa tar henne istället.

Vilken soppa jag lyckas skapa inser jag nu..kaos..nästan så jag skrattar. Kanske borde gå o prata med bvc om problemet då jag verkar vara ensam om att ha d såhär (iaf utifrån d jag läst i forumet)

Jag tänker på om ett problem skulle försvinna on jag gav flaska istället för då skulle ju storasyster kunna va med o hålla...ja eller vad tror ni?

• Solljuset

• Solljuset

Tystnat härinne, så jag slänger ut en fråga. Hur sover/sov ni? Samsover lr barnen i egna sängar lr hur? Berätta :)

• Solljuset

Sovproblem här hemma hos oss. Hur lägger ni era barn? Framförallt om de sover olika...

Svar på tråden ni med pseudotvillingar