Inlägg från: Badfantasten |Visa alla inlägg
  • Badfantasten

ni med pseudotvillingar

Mina döttrar är idag 6 och 7 år. 15 månader emellan. Läggningen var mitt dilemma innan nr 2 kom. Med lite hjälp löste vi det så att de båda lärt sig somna själva i sina sängar. Böcker läser vi gemensamt innan lägg dags i soffan. Nr 1 hade kolik så jag var rädd att 2:an också skulle ha magont men hon kom ut hungrig och trött så stora syster fick en lugn start med en bebis som mest sov och åt...

• Badfantasten

Vad synd med sån svartsjuka. Tids nog kommer hon vara tacksam att ha fått syskon... även om det inte känns så nu!
    Jag blev inte störd av stora syster, hon var väldigt omhändertagande och föriktig mot lillasyster
    Tycker absolut inte du ska sluta amma. Han måste ju ändå ha flaskan med din hjälp.
    På något sett får du försöka göra det till en mysig stund med båda barnen. Förbered att du nu ska amma men berätta vad ni sen kan göra tex om hon v'äntar tills amning är färdig. Läs bok under tiden för dottern, fungerar det? Tex  ge stora syster en fika/frukt etc under tiden. Eller sätt er i soffan och se en liten film mm så hon "får vara med och att du och lillebror är med".
    Hoppas att det löser sig

• Badfantasten

Våra barn sover i egna sängar i egna rum.
    Första månaderna/ 6 månader  låg de i vagga brevid oss men vi har alla sen sovit bäst i egna sängar.

• Badfantasten

När min andra dotter kom ( 1 år 5 månader emellan) försökte jag ganska snart få de båda att sova middag någorlunda samtidigt. (de har sovit middag båda ända till 4 år åldern)
    Den minsta fick givetvis sova fler gg/dag första året  men jag försökte  påverka när det gick att de båda sov efter lunch samtidigt. Och det gick oftast bra och var såååå skönt.  Dels att få den stunden själv och att de inte skulle "störa" varandra. Då passade jag också på att vila och ta det lugnt. Städade/tvättade mm sällan då, utan bara kopplade av.
    Städa och tvätta gjorde jag när de var vakna och det passade mig väldigt bra. Detta gjorde att jag orkade med allt som hör till ett småbarnsliv och var oftast en pigg och glad mamma/fru.

• Badfantasten
    Baby Doll skrev 2014-03-13 10:22:16 följande:
    Jag hade 4 barn under 2 år :)
    Äldsta var 22 månader och näst äldsta var 9 månader när tvillingarna föddes.

Nu är jag gravid med baby #6 inom loppet av 5 år.

Hur går det för er andra? 

www.mybabydolls.blogg.se

Åh, vilken härlig familj Ni verkar vara!

Nu har jag bara två tjejer... med 1 års mellanrum. Nu är de snart 7 och 8 år. Herregud, vad tiden rullar iväg.
    Jag upplever att vi oftast har haft det harmoniskt trots tätt mellan tjejerna.
    Idag är de ju mer jämngamla med både mognad och intresse.
    Min man är nöjd med dessa trollungar så då får ju jag också vara detFlört. Hade önskat ett helt fotbollslag..
Svar på tråden ni med pseudotvillingar