Inlägg från: Chanel no 5 |Visa alla inlägg
  • Chanel no 5

ni med pseudotvillingar

14 månader mellan mina barn. De är tre och fyra år.
    Svartsjuka har vi peppar peppar sluppit. Att hinna med båda gör man men inte på samma sätt som om man har ett barn såklart:) Men det mesta har vi gjort tillsammans med dem. När de var små fick de egenstunder om den andre sov. Men när båda slutade sova på dagarna var det slut på sånt. Men jag tror inte de lider av det. De älskar att leka med varandra!
    När det var mindre var det fysiskt jobbigt med två bebisar nästan att ta hand om. Och visst önskade jag att de båda skulle sova samtidigt:) Men de gjorde de inte i börja iaf. För då sov den lilla flera ggr per dag och den stora en gång. Sen slutade den stora att sova på dagen några månader efter att den lille börjat sova en gång per dag. Men det var några sköna månader där när båda sov mitt på dagen.
    Det jobbigaste var att det blir så stökigt och äckligt av allt kladd hemma och att man inte hinner ta hand om det. Det positiva har varit att vi kunde vara hemma länga med båda barnen. Och att de är jättetajta! Nu är det bara lätt att de är så jämnstora. De leker bra leker med samma kompisar etc. Gillar ungefär samma saker.
    Grattis till barnen ska jag oxå säga!
    PS Det jobbigaste med att ha barn så tätt var att man fick så mkt negativa kommentarer som oj vad jobbigt etc. När man bara var glad och stolt över sina fina barn! DS

• Chanel no 5

PS vi var lediga tillsammans de första två månaderna och det var guld värt men skulle jag göra om det skulle jag se till att båda var hemma sex månader för den första tiden är fysiskt tung. DS

• Chanel no 5
    Solljuset skrev 2013-10-27 21:58:06 följande:
    Det där med att det är stökigt o kladdigt hemma håller jag med om :) d eviga städandet..
    Ja det är sååå jobbigt! När båda sen äter vanlig mat blir det som värst;) Men när den stora blev tre och den lilla två ungefär försvan kladdet och äcklet:)
  • Chanel no 5
    Solljuset skrev 2013-10-24 22:00:36 följande:
    Storasyster är snäll mot lillebror oxå, ger napp o pussar oså men hon själv har blivit mer klängig, vill ha ständig uppmärksamhet obörjar gnälla när jag måste amma lr annat o så. Men som sskrivit ovan, kan ha med hennes egen utveckling att göra samt at hon börjat på förskola
    Hur gör ni med det förresten?
    Det kan ha med den egna utvecklingen och fsk lika mkt att göra. Det är en otrygg period när de börjar fsk. Våra började när de var ca 3.5 och dryga två. Båda var hemma hela tiden tillsammans. Jag inbillar mig att det stärkte oss som familj och deras relation. Det är not lätt att det blir svartsjuka om det samafaller att det kommer en ny bebis och att man börjar på fsk.
  • Chanel no 5
    Flickan och kråkan skrev 2013-10-27 22:07:34 följande:
    Här var det frid och fröjd första 8 månaderna......sedan hände det grejer . Nyfödingar är ju bara små amöbor som förutom att de alltid finns med inte utgör någon direkt konkurrens för det äldre syskonet. Värre när den lilla börjar krypa efter, ta leksaker, tugga på pusselbitar, riva torn och börjar ta plats och utrymme på ett helt annat sätt....på eget bevåg. Inte så lätt för en inte ännu eller precis fyllda 2-åring (en period som kännetecknas av JAG och MITT ). 
    Men så behöver det inte bli. Vi har inte haft de problemen. Klart de ryker ihop men det gör ju de flesta syskon oavsett om de är täta eller inte:)
  • Chanel no 5
    Flickan och kråkan skrev 2013-10-27 22:25:11 följande:
    En 1,5-åring och en 2,5-åring är rätt usla på att hantera konflikter och situationer de inte kan hantera (vilket de har en tendens att hamna i relativt ofta). Det blir liksom liten enklare om en av dem är låt oss säga 5-6 år .
    Så klart är det så. Men jag upplever inte att vi har haft särskilt mycket konflikter. Inte så som det förväntas av omgivningen. Men så klart kunde de inte lösa dem själva när de var små. Nu kan de det i bland och i bland inte.
  • Chanel no 5
    Solljuset skrev 2013-11-07 11:09:24 följande:
    Inte för att vara negativ men skönt att läsa att det finns fler som har det kämpigt. Storasyster har hamnat i värsta krisen sedan lillebror kom. Jag känner väl igen d där med amningen som du beskriver, vadå läsa en bok samtidig. Vi kämpar även med inskolning på dagis samtidigt..tungt!!

Jag hoppas att storasyster vänjer sig snart och att hon tycker att lillebror är rolig. Så hon förhoppningsvis inte kommer hata mig för resten av livet.

Klagovisan startades visst. .
    Jag tror det är lätt att det blir kris om man skolar in samtidgt som man får småsyskon. Bara att skolas in på dagis kan utlösa kris hos många barn.
    Men som de säger det går över!
  • Chanel no 5
    Solljuset skrev 2013-11-15 20:04:39 följande:
    Som det känns nu kommer min äldsta aldrig
    FörlÅta mig för att vi fick ett syskon lika mkt som jag svek henne medan jag försökte få in henne på dagis. ..tungt o smärtsamt!

Skönt att det går bra för er o att ni slipper handskas med svartsjuka från start. Här slåss d hej vilt..stackars lillebror!

Men d e väl så, d passar vissa att ha barnen tätt och för vissa inte. För oss är d väl mer lr mindre kaos! :(
    Det kommer att gå över. Tror du inte att "svartsjukan" har med dagis att göra. Jag tror inte att det är lätt att börja på dagis samtidigt som man får syskon. Ni kanske ska pröva att ha hen hemma ett tag?
  • Chanel no 5
    CharlieMarion skrev 2013-11-15 21:17:45 följande:
    Mina är nu 17 och 2 månader. Är det någon som har tips vid läggdags när båda är vakna och man är själv? Den yngsta är ganska gnällig på kvällen och den äldsta är van vid att någon av oss ligger bredvid tills han somnar.
    Pröva att amma/mata den minsta när ni lägger den stora? Sen kan man ju vänja den stora att somna själv om man vill men jag tycker det känns lite taskigt att göra det precis när de fått syskon.
  • Chanel no 5
    Solljuset skrev 2013-11-21 15:00:49 följande:
    Jag har försökt förklara men d e som att hon är för liten för att förstå samtidigt som hon på ett utstuderat sätt gör allt för att störa vid amningen. Då menar jag verkligen att hon stör, såsom kommer med de allra tyngsta sakerna, slår lillebror lr mig, lr vill sitta i knät o gosa lr att hon börjar gråta och skrika för att få uppmärksamhet. Jättefrustreande o när jag försöker"putta undan" henne för att hon stär blir hon ännu galnare o liksom hånflinar. Lilla gumman! Vet att d inte kan va lätt men lillebror måste ju få lite uppmärksamhet. Just nu får han typ 5% o storasyster 95%
    Jag kanske ger henne för mkt att hon helt enkelt inte klarar att jag inte är med henne jämt...
    Det låter som en helt normal unge i den åldern!
    Hur gammal är bebis nu? Har ni mjligehet att vara hemma båda ett tag?
  • Chanel no 5
    HimmelHav skrev 2013-11-25 14:10:15 följande:
    Favoritar. Kommer att ha ca 20 månader imellan, har hört att gränsen för pseudotvillingar går vid 21 månader.
    Grattis tviditeten! Pseudotvillingar har max 18 månader mellan sig.
  • Chanel no 5
    yellow88 skrev 2013-11-25 20:49:39 följande:

Läste någonstans att om det är två bröder kan gränsen ibland gå vid 2,5 år.. Pga konkurrensen tror jag det var..
    Det kan säkert stämma men i vanliga fall brukar man säga mindre än 18 månader.
  • Chanel no 5
    yellow88 skrev 2013-11-26 16:24:55 följande:

Haha jaa.. Vi har också tre killar, är 3 år och 3 månader mellan äldsta och yngsta :D

Jo, det vet jag :) Läste bara att någon barnpsykolog sa att det i vissa fall kan vara 2,5 år mellan pojkar.
    Kul! Hur gamla är alla killarna:)
  • Chanel no 5
    klarlack skrev 2013-11-26 16:17:48 följande:
    Det här kanske inte hjäper någon men skriver ändå:)
    Jag visste inte vad pseudotvillingar var men googlade lite :) mellan mig och min storasyster född 83 och jag 84 skiljer det 13 månader. Jag är så otroligt glad över att vi har haft varandra i alla år. Klart vi bråkat som alla syskon gör men vi har stått varandra väldigt nära.
    Tror säkert att det var ganska jobbigt för mamma som har levt ensam nästan jämt men vi hade alltid varandra, samma kompisar, samma intressen och gjorde allt tillsammans. Än idag 29&30 år så är vi tajta men såklart har vi egna självständiga liv:)
    Ett levande bevis på att det kan går bra trots de dåliga förutsättningarna:)
  • Chanel no 5
    yellow88 skrev 2013-11-26 19:07:16 följande:

Storebror är 3 år och 7 månader. Mellanbrorsan är 2 år och 3 månader. Lillebror är 4 månader :)

Vilket härligt gäng!
Svar på tråden ni med pseudotvillingar