Inlägg från: yellow88 |Visa alla inlägg
  • yellow88

ni med pseudotvillingar

Hje! Ser att ni skrivit ett tag men jag hoppar gärna in om jag får :)

Mina två äldsta är "pseudotvillingar", det är nästan 16 månader mellan dem. Sen har de en till lillebror som kom nästan exakt 2 år efter andra barnet :)

Nu är barnen 3,5 år, 2 år och 4 månader. Allting har fungerat bra från start. Storebror var aldrig svartsjuk utan tyckte bara det var roligt, tror han var för liten för att ens förstå att man kan bli svartsjuk ;) Det kom lite senare när lillebror blev såpass stor att han snodde leksaker.. Äldsta killen började förskola en månad efter han fick syskon, då var han 1 år och 5 månader. Var aldrig något problem utan han tyckte det var kul att få gå till förskolan och leka. Sen började mellanbrorsan när han var i samma ålder.

Nu när de är såpass jämngamla så bråkar de mer och mer med varann, och vissa dagar är det riktigt jobbigt. Det handlar både o matt de har så roligt tillsammans att de hetsar varandra till att de vill ha exakt samma saker och därför blir osams. Hur arga de än är på varandra så ska de sitta 1 mm ifrån varandra när de är arga, går knappt separera dem vissa stunder.. Nu har de ju nyss fått ytterligare en bror som är väldigt liten än och han räknas ju inte som pseudotvilling eftersom det är 2 år mellan honom och mellankillen.

♥ Adrian 10-04-17 ♥ Alfred 11-08-08 ♥ Silas 13-07-16 ♥
  • yellow88
    Chanel no 5 skrev 2013-11-25 16:34:57 följande:
    Grattis tviditeten! Pseudotvillingar har max 18 månader mellan sig.

Läste någonstans att om det är två bröder kan gränsen ibland gå vid 2,5 år.. Pga konkurrensen tror jag det var..
  • yellow88
    Mli 014 skrev 2013-11-26 15:59:49 följande:
    ooh.. undrar hur det blir här hemma då med bara tre killar och 11 månader mellan de två minsta.. =)

Haha jaa.. Vi har också tre killar, är 3 år och 3 månader mellan äldsta och yngsta :D
    Chanel no 5 skrev 2013-11-26 14:39:28 följande:
    Det kan säkert stämma men i vanliga fall brukar man säga mindre än 18 månader.

Jo, det vet jag :) Läste bara att någon barnpsykolog sa att det i vissa fall kan vara 2,5 år mellan pojkar.
  • yellow88
    Chanel no 5 skrev 2013-11-26 16:27:51 följande:
    Kul! Hur gamla är alla killarna:)

Storebror är 3 år och 7 månader. Mellanbrorsan är 2 år och 3 månader. Lillebror är 4 månader :)

• yellow88
    Solljuset skrev 2013-12-01 22:29:44 följande:
    Tystnat härinne, så jag slänger ut en fråga. Hur sover/sov ni? Samsover lr barnen i egna sängar lr hur? Berätta :)

Barnen har sovit i egen säng från början, fast i vårat rum tills de var ca 1 år då flyttade de ut till eget rum. Nu så sover 3,5 och 2åringen i samma rum, i en loftsäng (110 cm hög), fungerar jättebra. Lillebror sover inne hos oss i vagga bredvid vår säng, men vi tar alltid upp honom och lägger mellan oss om han vaknr på natten. Barnen har alltid fått komma till oss om de själva vill, men storkillarna vaknar bara om de är sjuka, annars sover de hela nätterna lugnt.
    Elmiina skrev 2013-12-02 07:50:54 följande:
    Hej! Vi har en dotter på 3mån och funderar på när det är dags för syskon. Har fått för mig att helst ha Max 2år mellan dem. Ni som har barn tätt -är det värt det? Eller alltså, för att formulera det mer, om ni hade haft chansen att vänta några år med andra barnet -hade ni då gjort det? :)
    Vi valde att ha tätt mellan våra två första, blev gravid när storebror var nästan 7 månader. Hade egentligen velat ha ännu tätare, men pga av att jag ville ha kejsarsnitt så väntade jag på att få det beviljat + att vi skulle ut och resa året efter så vi väntade så att vi visste att jag skulle få flyga. Men nu är jag glad att det inte blev tätare emellan dem, tycker 15 månader har varit perfekt :)
    Med lillebror så väntade vi två år, och det kändes faktiskt också väldigt lagom. Vi ville inte ha mer än 2,5 år emellan.
Svar på tråden ni med pseudotvillingar