• Smurf05

Rida efter förlossning

Ni ridtjejer....hur snabbt efter förlossningen har ni kunnat rida igen. ?
    jag har egen häst och är vansinnigt ridsugen nu, har inte ridit sen i November.. är i v. 39 nu så bäbisen kommer väl när som helst hoppas jag.

Men som sagt..om allt går "normalt" till och det inte blir några konstiga komplikationer efteråt..hur snabbt tror ni att man kan ta en lite lugn ridtur ??
    Jag räknar med att jag föder vaginalt, om inget konstigt händer

• Svar på tråden Rida efter förlossning
  • Tonx

Dom rekommenderar väl en att vänta till efterkontrollen, men jag började rida efter 9 dagar och det är jag glad för. Har inte haft några som helst problem.
    Dottern är fyra månader nu och jag är i toppform igen! :) Har börjar med den riktiga träningen sen en månad tillbaka, så snart är man tillbaka på tävlingsbanan igen! ;)

• Sar

Jag tror rekommendationen är 3 månader. Det man ska vara vaksam över är fogarna, det tar ett tag innan de "tar ihop" sig riktigt och rider man innan dess riskerar man att bli sned. Jag har faktiskt hört en skräckhistoria om en kvinnan som aldrig kune rida igen p.g.a. att hon satte igång för tidigt. Jag väntade i 6 veckor (förlossning som slutade i akutsnitt efter öppen 10 cm i 5h) innan jag började rida igen och då red jag lätt och satt inte emot någonting. Nu kan jag känna att jag kanske skulle ha väntat lite till, det är ju så oerhört kort tid bebbarna är så små och har hästen stått så länge kan den gott vänta ngn månad till. Lycka till!

• Skusan

Det är nog väldigt individuellt, beror kanske även på när du slutade rida?
    En kompis till mig ledde aerobics pass x flera varje vecka hela sin graviditet, slutade bara 2 veckor före beräknat sen på't igen efter att hon slutat blöda, och hon mådde bra av det. Det jag vill säga är väl att du får känna efter vad din kropp orkar med i samråd med din bm .

• Baby Belle

Jag satt på hästen lite drygt 2 veckor efter förlossningen, men jag fick efter förlossningen sååå jä*la ont i höften, men då när jag började rida hade det värsta gott över.
    När min son va 8 veckor va jag ute på tävlingsbanan igen (hoppning).

• ucka

Ta det lugnt i början bara och lyssna på din kropp!
    Jag väntade en månad men det var bara pga sommarbetet annars hade jag börjat tidigare...

• Uppsala78

Jag trodde innan att jag skulle rusa till stallet så fort jag bara kunde efter förlossningen, men tyvärr fick jag ganska mycket bristningar och de nedre regionerna ser ut som om någon broderat korsstygn på en babianrumpa, så just nu är ridning det absolut SISTA jag är sugen på! Men lusten kommer nog tillbaka när jag läkt ihop igen och murvan slutat kännas som en nåldyna. Just nu är jag bara så nöjd med att vara hemma och lukta på min bebis!! Lycka till Smurf05! Du har världens häftigaste upplevelse framför dig!

• Mya1

Min son är 8v. Har inte ridit ännu.. mockar o donar gör jag..
    men jag känner inte för att sära på benen ännu.. Det blev
    kejsarsnitt för mig o det tog lång tid innan jag kom på
    benen överhuvudtaget. Men det kommer.. man är ju lite
    sugen..

Svar på tråden Rida efter förlossning