Någon mer som är gravid i vecka 6? Vilka symptom har du?
Som rubriken säger är jag gravid i vecka 6. Det här är min första graviditet, så jag har ingen koll på hur man "ska" känna. Därför skulle det vara intressant att jämföra symptom med andra som är lika långt gångna eller minns hur det var. Mina symptom är:
- Ömma och svullna bröst. Detta symptom har jag haft sen innan jag plussade, men exakt hur ömma de har varit har varierat lite från dag till dag.
- Illamående. Jag har inte mått spy-illa än, men jag känner ett lätt illamående i stil med åksjuka på eftermiddag/kväll och ibland under natten. På morgonen är illamåendet oftast mildare.
- Svullen mage. På morgonen brukar jag vara nästan som vanligt, men på kvällen är jag så stor att jag inte kan se om jag är rakad där nere eller inte ;)
- Stickningar i nedre rygg/nedre mage/underliv. Inte hela tiden, men ibland.
- Törstig, mest på natten. Normalt är jag väldigt dålig på att dricka. Oftast blir det bara mjölk i frukostflingorna och ett glas vatten till middagen, så max 5 dl per dygn, men nu måste jag ha en vattenflaska vid sängen och får i mig säkert en liter om dagen. Jag antar att kroppen behöver mer vatten till fostret?
- Ökade flytningar. Känns som mensen har kommit, men inte en droppe blod hittills.
- Förra veckan hade jag som mensvärk i nedre ryggen, men så känner jag inte den här veckan. Är det någonting att oroa sig över?
Vilka symptom har/hade ni i vecka 6?