Inlägg från: skogsvitter |Visa alla inlägg
  • skogsvitter

Vad är orsaken till min dotters eksem?

Låter absolut som att det kan vara mjölk och/eller ägg tycker jag, låter rätt osannolikt om allergin skulle ha försvunnit redan vid 6 månaders ålder för den delen. Börja med att utesluta dessa två (man bör inte ersätta mjölkprodukter med soyaprodukter till barn eftersom risken är väldigt stor att de får allergiska reaktioner även mot soya om de är allergiska mot mjölkprotein) och sedan tycker jag att ni ska sluta smörja med lotion utan använd ren olja eller andra helt naturliga produkter utan kemikalier istället. Det är väldigt vanligt att barn reagerar mot hudprodukter i sig, i synnerhet lotion (det är ju inte parfymen som är det värsta, utan alla kemikalier som även finns i barnanpassade produkter).

• skogsvitter

Gweny intressant det du skriver, särskilt med tanke på att man sett tydliga samband mellan eksem av psoriasis-karaktär och glutenintolerans (celiaki). Min dotter som visat sig ha celiaki fick till slut utslag i hårbotten av allt gluten. Hon har alltid haft känslig och torr hud, dock inga eksem förutom när hon var liten spädis. Kan helt klart vara värt att kolla upp i TS fall tycker jag, särskilt med tanke på övriga familjens problem!

Förövrigt jättebra att fler och fler läkare börjar ta det här med glutenintolerans på allvar och inte bara avfärdar sånt längre.

Svar på tråden Vad är orsaken till min dotters eksem?