• Anonym (Trött)

Min 6-åring är hopplös med min sambo

Jag är både less och trött på att vi aldrig riktigt får det att funka. Min 6-åring är väldigt hård emot min sambo, på alla möjliga sätt.

Jag och min sambo har bott ihop i tre år och det har varit mer eller mindre struligt till och från. 6-åringen bor hos oss varannan vecka.

Hon försöker ständigt att sammanföra mig och hennes pappa (mitt ex), trots att vi separerade när hon var ett år. Exet har ingen ny. Hon har försökt få oss att hålla händer, fantiserar ihop att mamma och pappa är kära. Hon säger (bara när min sambo är med) att hon vill att mamma och pappa ska bo med varandra och sova med varandra. Saken är att jag kräks vid bara tanken på exet, och känner irritation och olust inombords när dottern säger sådana saker.

Jag och min sambo väntar barn, och dotter tjatar ständigt om att "kan inte pappa vara bebisens pappa istället?" Och hon säger gång på gång till sambon att "du får inte vara pappa".

Ikväll ville dottern busa med min sambo och låtsades ringa till polisen. Hon sa först att sambon är busig och att han retas, sen sa hon "och han bröt mitt ben när jag var bebis". Hon tar till sådana saker ibland, säger att min sambo har gjort henne illa. Det stämmer givetvis inte (de är i princip aldrig ensamma). Sådana lögner kan ju få allvarliga konsekvenser så jag säger åt henne på skarpen, och då skäms hon och gråter.

Hur ska man hantera detta? Vad kan jag eller min sambo göra? Han är så snäll så han säger liksom inte ens ifrån. Kan det vara problemet? Vad gör man, och NÄR ger barnen upp på tanken om att återförena sina separerade föräldrar?

• Svar på tråden Min 6-åring är hopplös med min sambo
  • FlamingRed

Det låter rätt skumt. Anar du att hon blir matad med sådana tankar hemma hos hennes pappa?

• Anonym

Jobbig sits förstår jag. Hon vill helt enkelt Ha sin mamma och pappa med sig hela tiden och förstår väl att det skulle bli så om ni blev ett par igen.

Men du skriver att din sambo och dotter aldrig är själva med varandra? Skulle inte det kunna hjälpa, på så sätt kanske set kan lära känna varandra bättre.

Sen så får du sätta dig ner och prata med henne. Förklara att nu är det såhär och att sambon och du blir ledsen när hon säger elaka saker. Jag torr nog en 6-åring förstår rätt mycket bara man förklara.

• Anonym (Trött)
    FlamingRed skrev 2013-10-22 19:19:02 följande:
    Det låter rätt skumt. Anar du att hon blir matad med sådana tankar hemma hos hennes pappa?

Tanken har slagit mig... Men jag vet ju inte om det är så. Förstår inte varför hon aldrig släpper tankarna på mig och hennes pappa? Efter flera år så borde hon väl "ge upp"?
  • Anonym (funderade)
    FlamingRed skrev 2013-10-22 19:19:02 följande:
    Jag satt precis och undrade lite samma sak... För känns liksom som om hon egentligen aldrig levt med sina föräldrar i samma hus så är det lite svårt för henne att se det som naturligt med sina föräldrar ihop... Eller har alla hennes vänner kärnfamiljer så det för henne är "fel" med skilda föräldrar?

Mina bonusar har ibland gett uttryck för att de skulle vilja att mamma och pappa bodde ihop... men de minns nog hur det var när de bodde ihop... eller ja iallafall den äldsta och det är bara hon som uttryckt något sådant... Men hmm hon är lite rolig för hon tycker att jag skulle kunna bo kvar i huset... typ som en syster eller något haha vi har dock förklarat att det inte skulle funka då hennes pappa älskar mig och inte hennes mamma, och hon verkade ganska så nöjd med det svaret  
  • Fanny b

När hon säger saker som att hon vill att du ska flytta ihop med hennes pappa kan du varje gång på bekräfta att detta inte kommer ske. Givetvis då med en formulering som är anpassad till hennes ålder. Säger hon detta när din sambo är närvarande  svara med att du älskar din sambo. När det gäller uttalande om att hennes sambo borde vara pappa till ditt ofödda barn kan du börja prata med henne varför det inte är så.

• sextiotalist

Har du sagt till din dotter rent ut, att även hennes pappa var den sista mannen på jorden så skulle du ändå inte leva med honom. Att du har valt att leva med den här mannen och du är väldigt glad att just han är pappa till det här barnet.

Ibland måste man nog vara väldigt ärlig, även om sanningen svider, för den här flickan vill ha något som hon aldrig kommer få. 

• Fru envis

hon tycker väl inte om din sambo helt enkelt.

• Nenne666

Jag vet inte, men tycker nog att du kan och ska sätta ner foten för hur dottern pratar, din sambo har också känslor precis som alla andra och hon får ju inte säga eller göra vad hon vill för att hon är liten. Du vill inte va med dotterns pappa, men SÄG det till dottern . Säg att du tycker att hennes pappa är en bra pappa till dottern men det kommer aldrig bli han och du igen. Jösses, sådär får hon ju inte bete sig.

• sextiotalist

Och var inte rädd att bli arg, om det är det du känner.

• Fanny b
    Nenne666 skrev 2013-10-22 19:50:08 följande:
    Jag vet inte, men tycker nog att du kan och ska sätta ner foten för hur dottern pratar, din sambo har också känslor precis som alla andra och hon får ju inte säga eller göra vad hon vill för att hon är liten. Du vill inte va med dotterns pappa, men SÄG det till dottern . Säg att du tycker att hennes pappa är en bra pappa till dottern men det kommer aldrig bli han och du igen. Jösses, sådär får hon ju inte bete sig.

Jag tror också på att vara mer bestämd mot flickan i detta fall. Med tanke på att hon bara säger att du ska vara ihop med pappan när din sambo är närvarande samt säger till din sambo "Du får inte vara pappa". 
Svar på tråden Min 6-åring är hopplös med min sambo