• MrsL

Vad tror Jehovas Vittnen egentligen på?

Varför tar jv inte emot blod? Varför firar de inte jul? Varför "kommer de och stör"? Hur många kommer till himlen? Är det sant att....?

De flesta religionstrådar jag har deltagit i spårar förr eller senare ut i frågor liknande dessa och många andra. Så nu startar jag en tråd där de som vill veta något kan fråga.
    Jag är inte ett vittne själv men har varit odöpt förkunnare och kan svara på en del av dessa frågor. Det finns vittnen här på fl som kan svara på dem. Så fråga på!
    Men kom ihåg att behandla oss med den respekt ni själva kräver....

• Svar på tråden Vad tror Jehovas Vittnen egentligen på?
  • Zophia

Jag förstår inte varför jippie blir så upprörd. Jag trodde att vi förde en diskussion, i en diskussion bollar man fram och tillbaka tankar och resonemang. Speciellt i en svår fråga kan samtalen bli mer djupgående, vilket kanske har blivit här. Att man från ett håll gör det på ett resolut sätt betyder det inte att man ?klandrar?. Har jag på något sätt skymfat eller baktalat? Har jag hånat med typ ?Ha Ha Ha? eller något liknande som du gjorde en gång jippie? Har jag varit otrevligt på något sätt? Har jag tagit något från luften och baktalat med? I så fall skulle jag veta EXAKT VAD?

Reza

• jippie

Reza:
    Det är sättet du skriver på Reza. Som fler än jag har påpekat tidigare.
    Men har jag fel så ber jag om ursäkt.
    Känslan man får när man läser det du skriver är att du klankar ner, ja. Att du tror dig ha all fakta (om tex JV i detta fallet) och kan påvisa hur fel dom har med bibeln. Det går inte. Du kan försöka, men det går inte riktigt. Du kan skriva lååånga inlägg om hur fel de har ang något speciellt, när du inte har kollat upp faktan ordentligt?
    Vad jag menar är inlägg som tex ser ut ungefär så här:
    "JV säger att *** är på det HÄR sättet. Är det så? NEJ. Så HÄR är det istället."
    Det var det jag menade.
    Men igen, har jag fel så ber jag om ursäkt.

Och angående översättningarna som börjar bli aningen tjatigt....
    Som sagt innan så använder jag mig av fler översättningar just av den anledningen att alla ska kunna referera till någon av dem. Så att jag "stöder mitt uttalande på JV bibel" stämmer inte, då mitt uttalande går hand i hand med i stort sett samtliga biblar på maknaden.
    Är något oklart eller kan vi lämna ämnet nu?

• Matillin

Reeza
    Har inte läst det vakttornet om mormoner, inte vad jag minns ialf, det var ju 10 år gammalt så
    Skulle va intressant och se vad som står där.
    Vad var det dom skrivit ang eran kyrka som var fel förresten? OT jag vet

Ang att ni skulle vara djävulens bundsförvanter så tvivlar jag på att det stog så?
    Men eftersom vi anser att vi har hittat sanningen så tror vi ju att andra religoner är missledda..tror inte ni att ni är kristus sanna kyrka på jorden eller har jag missuppfatta det?
    Tror ni att gud styr alla samfund på jorden? eller tror ni som många kristna "att alla vägar leder till gud"?

Eftersom vi tror att det är satan som påverkar den här världen så är det ju han som förvillar människor på olika sätt.

Vi tror inte heller att folk som tex tillhör andra kyrkor är satans bundsförvanter, dom flesta som tillhör olika samfund av olika slag tror ju att dom hittat rätt eller hur, dom gör ju inte något i ondo eller?

• Matillin

"fia...förlåt om jag e jobbig...men om vi nu säger så här..jorden blir tom och gud städar sen " vaknae" ALLA..(det har du ju redan förklarat att vi kommer få plats,men..) och börjar föröka sig vi kommer leva och skaffa barn i tusen år..(det blir ganska många de) så blir det ju barnbarnoch barnbarnsbarn och så vidare som får barn och förökar sig...om nu alla skulle bli som Jesus kommer ju ingen följa djävulen den dag han kommer..och tänk då vad mycket folk det skulle bli till sist!!
    verkar ologiskt tycker jag!"

Jo fast det står att vi ska "uppfylla" jorden.
    Så det är ju möjligt att vi inte skaffar fler barn sedan? eller så kanske gud skapar liv på andra planeter..? vem vet?

Att man är fullkomlig betyder ju inte nödvändigtvis att man inte kan handla fel, adam och eva handlade ju emot det gud sagt tex, och dom var ju så gott som fullkomliga.

• Zophia

jippie, för två månader sedan i tråden som saargr startade, på sidan 53 skrev du så här:

Hej Reza.
    Eftersom du svarar så sakligt och snyggt vad ni tror på så har jag några frågor. Nyfiken som jag är såklart. Något som jag är lite fundersam över i eran religion.

Du säger själv att jag är saklig, och det var du som ville att jag skulle svara på dina frågor. Men när jag gjorde det, bl.a. varför vi tror att Kristus är Jehova, då bemötte du allting genom att skriva ett inlägg där du avslutar allt med typ: Ha Ha Ha Ha du är rolig Reza?

Jag skönjde att du inte verkade ens hade läst vad jag skrivit, utan snarare bara tittat genom och därmed missat flera nyckelskriftställen. Det var vad jag kände, jag kan också ha fel. Men, något jag inte tog miste om var att du i ALLA dina svar hänvisar ALLT till Nya Världens Översättning UTAN ATT TALA OM DET jippie.

Visst har det blivit tjatigt det här med NWÖ, men återigen, det var därför jag blev TVUNGEN att skriva och påtala SKILLNADEN mellan bibeln och NWÖ. Annars skulle allt bli förvirrade. I annat fall hade jag aldrig skrivit det där inlägget. Det är väl därför du tycker att jag ?klandrar?.

jippie, du skriver:

Du kan skriva lååånga inlägg om hur fel de har ang något speciellt, när du inte har kollat upp faktan ordentligt?

jippie jag har till och med hänvisat till Jv egen KÄLLMATERIAL. Vad mer kan man göra? Kortfattad I mitt lååånga inlägg skrev jag:

1) Efter en rättsprocess i USA i slutet av 60-talet beslutade en domstol att NWÖ inte får kallas för bibel p.g.a den STORA FÖÄNDRINGEN som skett i den. Därför heter den NWÖ och inte bibel. Nu pratar vi ABSOLUT inte om att i NWÖ har ordet Herre ersatts med Jehova eller så. Utan i stort sett i varje kapitel har man lagt till, tagit bort och ändrat ord och meningar för att passa Jv egen doktrin.

Jag jämförde NWÖ till och med med FYRA standard biblar för att visa skillnaden. Och för att inte göra inlägget typ 2000 sidor lång gav jag bara 20 exempel. Jag ska åter ge ett nytt exempel på hur NWÖ har ändrats:

Folbibel Joh 1:11 ? Han kom till sitt eget, och hans egna tog inte emot honom.

NWÖ Joh 1:11 ?Han kom till sitt eget [hem], men hans eget folk tog inte emot honom.

Här har ordet ?hem? lagts till. Var står något liknande? Här vill man alltså dölja att folket/vi tillhör Kristus. Tyvärr finns det allt för många liknande ändringar, det är bara att bläddra och jämföra i nästan varje kapitel och vers. Inte så konstigt att domstolen i USA förbjudit denna bok att heta bibel.

2) Jag skrev att Sällskapet Vakttornet har tagit stöd av flera antikrister för att verifiera sina ändringar. Bl.a. Hugh Schonfield en judisk-amerikans professor som påstod att Kristus var en hycklare och inte alls dog på korset. Att Kristus låtsades vara Messias. Titta på sidan 212 i 1989 år utgåva av Jv egen bok ?Resonera med hjälp av skrifterna?. Titta om inte hans bibelöversättning och hänvisning till honom finns där.

3) Jag skrev att Sällskapet Vakttornet tagit stöd av Johannes Greber som var SPITRITS för att verifiera sina ändringar. Gå och titta på inlägget, där har jag angivit SIDA, NUMMER och ÅRTAL på Vakttornet som nämner honom.

Säg mig jippie, vad stämmer inte i mitt inlägg?

Hur som helst, trots att jag med SAKLIG KÄLLHÄNVISNING visat vilken skillnad det är mellan bibeln och NWÖ och att man inte kan jämföra dessa två, VILLE DU ÄNDÅ ATT JAG SKULLE KOMMENTERA DINA SVAR. Till och med fia påminde och ville att jag skulle göra det. Har jag fel fia? Om ni tyckte att jag klankar, varför ville ni att jag skulle svara på jippis inlägg?

Förstås det var då jag blev resolut i mina svar, det var då jag blev tautologisk i mina hänvisningar för att TYDLIGGÖRA, det var då jag skrev med emfas vilket är ett sätt att uppmärksamma. Och det är väl därför jag började uppfattas som klandrig.

Att du har uppfattad mig så som du har gjort kan också bero på att män och kvinnor kan formulera sig annorlunda. Män i regel brukar ge ett bestämt och offensiv intryck i sina åsikter medan kvinnor kan ha ett mer neutral och defensive ton. Så vi kanske kan skylla på en s.k. genuskrock

Hur som helst, om jag har uppfattats dömande, vilket absolut inte var meningen, ber jag om ursäkt. Men likväl har jag varit saklig jippie, det har du själv skrivit. Ja, jag tycker att vi lägger det här bakom oss.

Reza

• Zophia

fia, jag ska skriva ner vad som står i Vakttornet om vår kyrka, men imorgon. Är väldig trött och måste sova, annars finns det risk att jag skriver kinesiska...

Reza

• MrsL

Reza, jag tycker du skriver mycket välformulerat, och du verkar väldigt påläst. Men jag jag har invändningar mot att du skriver så mycket med versaler, det ger intrycket att du har den enda sanningen och vi andra har fel. Det kanske var lite så jippie menade också?
    Men jag vill ändå tacka dig för att du håller en saklig ton, särskilt med tanke på att jag inte var så värst trevlig mot dig i Jsu Kristi-tråden.... Ber om ursäkt för det, och kan ju också dra in detta med manligt versus kvinnligt och skyller på pms.

• Matillin

Reza
    Ja kan vänta, vore intressant att läsa om du har tid att skriva ner det.

• Toadstool

MrsL
    Hahaha!

Reza
    Jag lär mig massor av att läsa det du skriver. Du vet att jag står bakom dig i ditt vittnesbörd. Trots att jag aldrig har träffat dig så känner jag dig till stor del eftersom vi delar samma tro och eftersom evangeliet vi dyrkar är exakt detsamma vart man än kommer. Men jag håller med om att du kan skippa versalerna Ditt budskap är tillräckligt tydligt ändå. Du _är_ saklig och välformulerad.

Tack för bra diskussioner, lägg inte ner nu bara för att det blev såhär. Och glöm inte att det finns en JKK av SDH-tråd också

Svar på tråden Vad tror Jehovas Vittnen egentligen på?