jippie, för två månader sedan i tråden som saargr startade, på sidan 53 skrev du så här:
Hej Reza.
Eftersom du svarar så sakligt och snyggt vad ni tror på så har jag några frågor. Nyfiken som jag är såklart. Något som jag är lite fundersam över i eran religion.
Du säger själv att jag är saklig, och det var du som ville att jag skulle svara på dina frågor. Men när jag gjorde det, bl.a. varför vi tror att Kristus är Jehova, då bemötte du allting genom att skriva ett inlägg där du avslutar allt med typ: Ha Ha Ha Ha du är rolig Reza?
Jag skönjde att du inte verkade ens hade läst vad jag skrivit, utan snarare bara tittat genom och därmed missat flera nyckelskriftställen. Det var vad jag kände, jag kan också ha fel. Men, något jag inte tog miste om var att du i ALLA dina svar hänvisar ALLT till Nya Världens Översättning UTAN ATT TALA OM DET jippie.
Visst har det blivit tjatigt det här med NWÖ, men återigen, det var därför jag blev TVUNGEN att skriva och påtala SKILLNADEN mellan bibeln och NWÖ. Annars skulle allt bli förvirrade. I annat fall hade jag aldrig skrivit det där inlägget. Det är väl därför du tycker att jag ?klandrar?.
jippie, du skriver:
Du kan skriva lååånga inlägg om hur fel de har ang något speciellt, när du inte har kollat upp faktan ordentligt?
jippie jag har till och med hänvisat till Jv egen KÄLLMATERIAL. Vad mer kan man göra? Kortfattad I mitt lååånga
inlägg skrev jag:
1) Efter en rättsprocess i USA i slutet av 60-talet beslutade en domstol att NWÖ inte får kallas för bibel p.g.a den STORA FÖÄNDRINGEN som skett i den. Därför heter den NWÖ och inte bibel. Nu pratar vi ABSOLUT inte om att i NWÖ har ordet Herre ersatts med Jehova eller så. Utan i stort sett i varje kapitel har man lagt till, tagit bort och ändrat ord och meningar för att passa Jv egen doktrin.
Jag jämförde NWÖ till och med med FYRA standard biblar för att visa skillnaden. Och för att inte göra inlägget typ 2000 sidor lång gav jag bara 20 exempel. Jag ska åter ge ett nytt exempel på hur NWÖ har ändrats:
Folbibel Joh 1:11 ? Han kom till sitt eget, och hans egna tog inte emot honom.
NWÖ Joh 1:11 ?Han kom till sitt eget [hem], men hans eget folk tog inte emot honom.
Här har ordet ?hem? lagts till. Var står något liknande? Här vill man alltså dölja att folket/vi tillhör Kristus. Tyvärr finns det allt för många liknande ändringar, det är bara att bläddra och jämföra i nästan varje kapitel och vers. Inte så konstigt att domstolen i USA förbjudit denna bok att heta bibel.
2) Jag skrev att Sällskapet Vakttornet har tagit stöd av flera antikrister för att verifiera sina ändringar. Bl.a. Hugh Schonfield en judisk-amerikans professor som påstod att Kristus var en hycklare och inte alls dog på korset. Att Kristus låtsades vara Messias. Titta på sidan 212 i 1989 år utgåva av Jv egen bok ?Resonera med hjälp av skrifterna?. Titta om inte hans bibelöversättning och hänvisning till honom finns där.
3) Jag skrev att Sällskapet Vakttornet tagit stöd av Johannes Greber som var SPITRITS för att verifiera sina ändringar. Gå och titta på inlägget, där har jag angivit SIDA, NUMMER och ÅRTAL på Vakttornet som nämner honom.
Säg mig jippie, vad stämmer inte i mitt inlägg?
Hur som helst, trots att jag med SAKLIG KÄLLHÄNVISNING visat vilken skillnad det är mellan bibeln och NWÖ och att man inte kan jämföra dessa två, VILLE DU ÄNDÅ ATT JAG SKULLE KOMMENTERA DINA SVAR. Till och med fia påminde och ville att jag skulle göra det. Har jag fel fia? Om ni tyckte att jag klankar, varför ville ni att jag skulle svara på jippis inlägg?
Förstås det var då jag blev resolut i mina svar, det var då jag blev tautologisk i mina hänvisningar för att TYDLIGGÖRA, det var då jag skrev med emfas vilket är ett sätt att uppmärksamma. Och det är väl därför jag började uppfattas som klandrig.
Att du har uppfattad mig så som du har gjort kan också bero på att män och kvinnor kan formulera sig annorlunda. Män i regel brukar ge ett bestämt och offensiv intryck i sina åsikter medan kvinnor kan ha ett mer neutral och defensive ton. Så vi kanske kan skylla på en s.k. genuskrock
Hur som helst, om jag har uppfattats dömande, vilket absolut inte var meningen, ber jag om ursäkt. Men likväl har jag varit saklig jippie, det har du själv skrivit. Ja, jag tycker att vi lägger det här bakom oss.
Reza