• Maryam88

Du som springer/joggar, var har du vattnet?

Jag har börjat powerwalka och jogga i intervaller för första gången. Men jag blir törstig efter typ halva rundan. Jag har inte med vatten för jag vet inte var jag ska ha de?? Känns konstigt att ha den i handen..hur gör ni?

• Svar på tråden Du som springer/joggar, var har du vattnet?
  • hannis

Jag dricker ordentligt innan. Om man inte springer väldigt långt så behövs inget vatten under tiden man springer. Att vara törstig är ju inte farligt.

• Tebriane

Försök att dricka bra under dagen så du inte blir törstig när du är ute... Din kropp behöver inte vätska om du inte springer över en timme ...

• riboflavin

Camelback om jag ska springa långt, men det är ju faktiskt inte farligt att vara törstig.
    Hur länge springer du?
    Har sett många olika varianter, "hantelflaskor", vattenbälten o.s.v. Har en kompis som hellre springer 2,5 km*4 än milspåret och då har vätskepaus vid bilen varje varv.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Maryam88

Iofs. Men jag är så pinsamt otränad (har en runda på knappt 30 min) och jag har inte full koll på andningen och blir så torr i halsen när jag springer.. Då är de så jobbigt att inte ha något att "fukta" med och kan få sån typ torrhosta pga det.

• Krokodillan

Jag har aldrig med mig vatten. Springer oftast runt en mil och då känns det helt okej utan. Men ibland springer jag en och en halv eller längre och då inser jag att jag nog borde ha nåt vätskebälte eller så. Någon gång har jag sprungit två varv liksom och haft en vattenflaska stående på vår egen uppfart och stannat och druckit lite när jag sprungit förbi.

• Krokodillan
    Maryam88 skrev 2013-10-22 22:10:19 följande:
    Iofs. Men jag är så pinsamt otränad (har en runda på knappt 30 min) och jag har inte full koll på andningen och blir så torr i halsen när jag springer.. Då är de så jobbigt att inte ha något att "fukta" med och kan få sån typ torrhosta pga det.

Känner igen det där, men det lägger sig snart. Kämpa på och lycka till!
  • Gladskit

Jag blir också rejält törstig när jag springer, spelar ingen roll om jag fyller på bra innan/under dagen.
    Så när jag springer på landet har jag en runda som är som en åtta där jag kan lämna en flaska som jag hämtar upp efter 5-6km. På gymet är det ju enkelt om man springer på löpband. Utomhus gömmer jag den i nån bra buske som jag vet att jag passerar igen. Har testat att springa med vätskebälte men det var inte min grej.

• Maryam88

Jag springer MAX 4-5 min 2 ggr.. Resten powerwalkar jag i rask takt. Har bara varit ute om kvällarna sedan lördags och märker redan att jag orkar springa längre, så jag planerar ju att öka mer och mer. Men ja som ni säger så är de inte farligt att vara törstig. Får nog dricka lite bättre innan jag ger mig ut och dricka när jag kommer hem igen :)

• camus

springer 1 mil tre-fyra gånger i veckan. Ingen behöver vatten under tiden. Helt onödigt. Om man springer över två mil kan det vara dags att börja tänka på extra vätska.

Är så trött på att se alla dessa högsminkade kvinnor springa 3 km med en iphone i ena handen, en vatttenflaska i den andra, stora hörlurar och svettband på pannan och runt handlederna. Vilket tönteri. 

• Maryam88
    camus skrev 2013-10-22 22:27:27 följande:
    springer 1 mil tre-fyra gånger i veckan. Ingen behöver vatten under tiden. Helt onödigt. Om man springer över två mil kan det vara dags att börja tänka på extra vätska. Är så trött på att se alla dessa högsminkade kvinnor springa 3 km med en iphone i ena handen, en vatttenflaska i den andra, stora hörlurar och svettband på pannan och runt handlederna. Vilket tönteri. 

Och det är därför jag bara springer när det är mörkt ute. ;D
  • sötarara

Jag har inte heller vatten med mig, springer oftast en halvtimme bara (5 km) och behöver inte vatten då. Dricker ordentligt innan, ett stort glas precis innan jag går ut  och dricker mycket under dagen. Är sällan törstig.

• Gizmo

När jag var nybörjare hade jag alltid vatten med mig, 250 ml vattenflaska, men nu klarar jag mig utan. Jag springer ca 1 mil 3 gånger i veckan och jag dricker vatten före och efter joggingturen. 

• 3bairns

Jag har inte med mig vatten eftersom jag aldrig springer längre än en mil (och oftast mindre). Däremot tar jag alltid ett bra cerat på läpparna innan jag ger mig ut. Annars blir de lätt torra av flåset och då tror jag att jag är törstig. Ett tips

• Grappa

Jag får också sån där torrhosta för det blir ökentorrt i munnen precis när jag börjar springa.
    Jag har söta tuggummin med mig, just nu är favoriten Extras strawberry, jätteslibbiga, det nästan löddrar i munnen av dem. Annars har apoteket sugtabletter för torr mun, funkar också.

• Brumma

Märkligt att folk inte kan låta bli att påpeka hur mkt bättre de är än andra här på FL....
    Om man nu känner att man vill ha/behöver ha vätskepaus - varför påpeka att man då är ngn sorts "andra klassens" löpare/powerwalkare?
    Har ni verkligen så stort behov av att hävda er?
    Varför ens svara om allt man gör är att racka ner på TS fråga?

TS - när jag var ute o sprang förr använde jag vattenbälte med fem mindre flaskor i.
    Satte bältet mer på höften än i midjan då jag tycker det är fruktansvärt obehagligt att ha ngt som sitter åt i midjan.
    Numera är det mer powerwalk med barnvagn som gäller o då har jag en flaska i vagnen :)

Svar på tråden Du som springer/joggar, var har du vattnet?