Inlägg från: cremeburlee |Visa alla inlägg
  • cremeburlee

    Fler föräldrar i Danmark??

    Jag väntar mitt första barn i juli. Bor här i Odder mellan Århus och Horsens. :) Träffade mannen i Malmö men vi valde att flytta hit pga arbete. Han är född i Danmark :)

  • cremeburlee
    förvirrande skrev 2013-12-26 21:46:54 följande:
    Hej! Jag bor i Esbjerg sedan dec 2009. Har 4 barn på 3, 4, 10 och 13 år



    Vad roligt. Trivs du här i Danmark?
  • cremeburlee
    förvirrande skrev 2013-12-27 07:49:24 följande:
    Jo, jag trivs bra. Just nu i jultiden saknar man dem där hemma bara... Själv? Trivs?



    Inte så mycket faktiskt. Saknar Malmö, familjen och vännerna något otroligt. Känner mig ensam och mår rätt så dåligt av det. Min man jobbar jätte mycket och jag känner ingen då vi bor mitt på landet. Saknar också maten där hemma nu när jag e gravid, något otroligt mycket haha :-/
  • cremeburlee
    förvirrande skrev 2013-12-27 23:05:10 följande:
    Åh, vad trist! Hurlänge har du bott här? Jobbar du? Vad är det du saknar med maten? Kan det inte fås här? Har inte din man några vänner med respektive som kanske kan umgås lite med? Var någonstans är det ni bor?
    Jag flyttade hit april 2011 men så flyttade jag tillbaka i december 2011 då jag och mannen separerade men aldrig rikitgt skiljde oss. Vi hittade tillbaka till varandra och jag flyttade hit igen i april 2013 och nu är jag gravid. Han fattar liksom inte att jag mår skit dåligt av att vara så ensam. Han har enbart två äldre bröder men de lever singel livet och har inga flickvänner/fruar som jag kan lära känna. Min man jobbar mycket och har knappt tid med vänner och de vänner han lever också singel livet och har inga planer på att skaffa seriösa förhållanden vilket då leder till att när de väl ses så är det över fotboll hos någon annan av grabbarna som bor ensam och har alla sportkanaler. Vi bor här i Jylland, på landet i gylling som tillhör Odder och ligger mellan Århus och Horsens. Har försökt att skaffa jobb här men det är så få lediga jobb och de vill att jag ska tala flyttande danska. Tänkte att jag kunde skaffa mer kontakter via jobb men det går inte som jag planerat på den fronten samt att jag är nu gravid. Förutom att hormonerna spökar så börjar ensamheten ta på mig och känner mig riktigt deprimerad och gråter hela tiden. Mannen förstår INTE! och tycker jag har blivit jätte jobbig sedan jag blev gravid så vi undviker varandra och pratar knappt numera. Pricket över i:et lixom. Blev riktigt glad dock när jag hittade denna tråd här på FL. Känns bra att veta att det finns andra här ute än mig. 

    Jag saknar Sörens kycklingfalukorv, korvstroganoff kryddan (knorr), gräddfil, Sörens kycklingköttbullar, Findus sprödbakade torksfilé, Café de paris sås, plankstek!!!, perssons kalkon, Abbas laxsåser, äckligt nog men till och med felix pulvermos! haha =)
  • cremeburlee
    förvirrande skrev 2013-12-28 19:06:14 följande:
    Fy, det låter som en mindre bra situation. Har du ingen här som du kan prata med? Du måste ju prata med din man i alla fall... Fy.... Jag vet hur det är att komma själv till ett land där man inte kan språket och inte känner någon. Men att lära språket hjälper mycket. Och efter att Bebisen är född kommer du bli erbjuden att delta i mammagruppen - ta den chansen. Där kan det var någon som också är lite i samma situation alltså ensam och nybliven mamma. Hur går det med att lära språket? Danska är ta mig fasiken inte lätt men det kan läras...
    Jag kan läsa och skriva flytande. Läste 50 nyanser av honom på danska utan några som helst problem. Det är bara själva uttalet. Otroligt svårt fast jag försöker verkligen här hemma. Jag och mannen pratar inte. Vi har inte pratat på flera dagar här hemma (silent treatment). Mår riktigt dåligt men visar inte det. Håller mig i sovrummet. Han vaknade imorse drog ut kom hem vid 16 tiden och nu drog han ut igen och jag sitter här och stårgråter för att jag verkligen inte orkar mer. Börjat småhata honom med sedan jag blev gravid för han e så kall.
  • cremeburlee
    förvirrande skrev 2013-12-28 20:26:17 följande:
    Ohållbart! Så kan du ju inte ha det...
    Nej, får se hur det blir vid UL.. Han var inte så tills jag blev gravid. Trots att detta var planerat med äl stickor och tajming efter en hel del tjat från hans sida.
  • cremeburlee
    förvirrande skrev 2013-12-28 20:32:35 följande:
    Hur långt är du i graviditeten?
    v11 så jag antar att min första UL blir om två veckor här i DK om jag inte har fått för mig fel fakta? 
  • cremeburlee
    förvirrande skrev 2013-12-28 20:38:39 följande:
    Ja, det är nog där omkring du ska göra kub-testet. Hoppas han kommer med och får lite annan inställning till alltihopa efter att han får se det lilla hjärtat ticka därinne...
    Hoppas jag med.. annars känns det lite sådär kört hehe
  • cremeburlee
    förvirrande skrev 2013-12-28 20:45:37 följande:
    Har du inte fått tiden till det ul ännu?
    Nej, var och tog blodprov den 23/12 hos min läkare vet inte om det är hon som ska boka in mig hos en BM eller om min läkare kontaktar dem gällande UL. Tänkte kolla upp det efter nyår.
  • cremeburlee
    förvirrande skrev 2013-12-28 20:50:18 följande:
    Det borde vara din läkare som skickar henvisning och så blir du kallad till ultraljud. Men ring sjukhuset för säkerhetsskull efter nyår. Vilket sjukhus tillhör du?



    Jag fick välja mellan horsens sjukhus och århus. Valde horsens då de har mindre stressigt och är super snälla de gånger jag varit där.
  • cremeburlee
    förvirrande skrev 2014-01-03 23:21:26 följande:
    Hur har det gått för dig? Fått tid till scanning?

    Hej! Jag har fått tid onsdag 15/1 kl.09:00 ser verkligen framemot det. Är i Malmö nu sedan nyår på besök så jag mår bra igen och är jätte positiv och glad. Märker också att jag och mannen inte bråkar då jag är här för jag är inte nedstämd och han är inte stressad över att jag sitter hemma ensam och mår dåligt. Åker dock tillbaka på måndag eller tisdag vet bara inte hur det ska gå då jag har också börjat få en extrem värk i korsryggen? Typ djupt in så jag inte kan böja mig, stå upp för länge, sitta för länge eller sova på en och samma sida förlänge. Gör satans ont att vrida mig i sängen med och jag är ju bara i vecka tolv?! Hur är det med dig? Hur var nyår? Firades den i DK?
  • cremeburlee

    Hej! Tack du! Hur kommer det sig att du bor i dk då?och Huuuur byggde du ut ditt nätverk? Ja, jag typ längtar nu till mammagrupperna.. Och funkar inte det då måste jag hitta någon lösning på vårt liv.

  • cremeburlee

    Åh, det var ett tag sedan jag loggade in på FL. Vi har haft det fullt upp med att göra om allt här hemma och köpt in helt nya möbler etc. ÄNTLIGEEEN KLAAAR!! Nu är jag inte alls orolig och stressad längre över babyn ankomst. Kan ängligen pusta ut =)

    Var på UL förra veckan med och det gick hur bra som helst samt att jag tagit upp kontakten med mannens brors exfru i Århus och mina vänner kommer hit på besök.
    Har också efter mycket tjat och bråk med mannen tvingat honom att träffa sina grabbar här hemma med någon gång så jag kan känna att det finns liv omkring även om jag kanske inte sitter och hänger med dem.
    Så idag efter flera månaders tjat kom han hem med 3 vänner som åt middag och fikade hos oss.
    Kan också tillägga att hans bror har flytta in dörren sidan om oss (han som har en exfru jag är vän med)

    Så dessa veckor har jag verkligen försökt lösa detta innan jag går in i väggen.
    En sista chans funkar det inte då måste jag flytta tillbaka även om det kanske kommer leda till att vi blir oens om det. Måste sätta mitt välmående i första hand så som han sätter sin! 

    Ska försöka få in UL bilden här =) De såg inte könet men har tid igen 4 mars och min BF ändrades till 21 Juli ist

  • cremeburlee
    Mli 014 skrev 2014-01-11 09:13:39 följande:



    Jag kastade mig ut bland folk och tackade ja till de flesta erbjudanden om integrering som min kommun erbjöd. Och i mitt andra år här utbildade jag mig i Esbjerg, og det hjälpte mycket. Det viktigaste är att våga bjuda på sig själv och våga göra fel (med språket framför allt)

    Jag har lätt för språk dock så jag pratar mer eller mindre flytande danska nu.




    Ja nr 3 kommer den 17/2 med Ks i Kolding ^^
    Har två hemma en på snart 4 och en som blir 1 i mars ;)
    Hur kommer det sig att du valde KS? Jag kan bara inte bestämma mig. Vet liksom inte vad jag ger mig in på så jag är helt rädd och osäker. Suttit och kollat hur stort 10 CM är och försökt föreställa mig det där nere haha, helt ärligt för första gången i hela mitt liv så känns 10 cm som något OTROLIGT stort Obestämd 

    Jag har tänkt på det här med att födda dem direkt efter varandra, vill ju helst det så blir det inte så stor åldersskillnad mellan dem samt att jag vill hinna bli klar innan 30 för de säger att kroppen efter 30 inte blir detsamma igen. Men hur har det gått för er? är det extra jobbigt? och då menar jag så pass att man inte orkar utan blir utbränd. Kan säga att jag har ett otroligt tålamod och energi till att vara aktiv och göra allt roligt med barn samt att jag inte har några problem med att vakna 6 på morgonen för jag gör det ändå utan barn med idag =) Vad tycker ni? Allt på en gång eller vänta mellan varje?

    aja, Jag skickar PM nu då =)
  • cremeburlee
    Mli 014 skrev 2014-01-11 15:54:43 följande:


    Konstigt! Då prövar jag att pm:a dig!
    Din profil är privat.. gick inte heller här. Du får bjuda in mig eller öppna upp den =)
Svar på tråden Fler föräldrar i Danmark??