• Fairydust

Kattbett och gravid

Hej!

Imorse blev jag biten av min katt i handen, det blev två små små hål och ur det ena blödde det pyttelite.

Det känns lite grann nu men inte mycket, pratade med sjukvårdsupplysningen som sa att jag borde gå till min vårdcentral under dagen, behöver jag verkligen göra det (om nu inte såret blir uppenbart infekterat eller svullet eller liknande)?    

Är gravid i vecka 19. 

• Svar på tråden Kattbett och gravid
  • Malimari

Njae, du märker ganska snabbt ifall det skulle bli infekterat skulle jag säga. Tvätta med koksalt och ha gärna koksaltomslag över natten osv, så kan det dra ut eventuella bakterier som finns kvar ur såret.

Stelkrampsskydd har du eller?  

• Rainbow gg

Jag vet inte säkert men behöver man inte ta en ny stelkrampsspruta om man blivit biten?

Kommer bara ihåg vagt att min pappa blev biten rejält av en katt en gång. Var bara å åka in och ta en ny spruta då iaf. 

• stickkontakt

Ett kattbett blir väl inte mer farligt för att du är gravid? Jag skulle aldrig ens tänka tanken att söka vård för bettet du beskriver. Tvätta händerna ordentligt med tvål och vatten, badda lite koksaltlösning på såret, torka och sätt på ett plåster. Antagligen märks det inget alls om ett par dagar.

De flesta har väl fått stelkrampsvaccin så det räcker. Är såret inte djupt borde dessutom risken vara minimal att få stelkramp. 

• Fairydust
    Malimari skrev 2013-10-23 10:59:42 följande:
    Njae, du märker ganska snabbt ifall det skulle bli infekterat skulle jag säga. Tvätta med koksalt och ha gärna koksaltomslag över natten osv, så kan det dra ut eventuella bakterier som finns kvar ur såret.

Stelkrampsskydd har du eller?  

Låter rimligt.

Hmm..jag har ju bara fått vaccin som liten, vet inte hur länge det skyddar..?
    Rainbow gg skrev 2013-10-23 11:00:55 följande:
    Jag vet inte säkert men behöver man inte ta en ny stelkrampsspruta om man blivit biten?

Kommer bara ihåg vagt att min pappa blev biten rejält av en katt en gång. Var bara å åka in och ta en ny spruta då iaf. 
    Ja, det är såna här saker jag hört, att man borde ta ny spruta om man blir biten....så jag blev lite fundersam. Men samtidigt känns det fånigt när såret inte verkar infekterat. 
    stickkontakt skrev 2013-10-23 11:05:57 följande:
    Ett kattbett blir väl inte mer farligt för att du är gravid? Jag skulle aldrig ens tänka tanken att söka vård för bettet du beskriver. Tvätta händerna ordentligt med tvål och vatten, badda lite koksaltlösning på såret, torka och sätt på ett plåster. Antagligen märks det inget alls om ett par dagar.

De flesta har väl fått stelkrampsvaccin så det räcker. Är såret inte djupt borde dessutom risken vara minimal att få stelkramp. 

Tjejen på sjukvårdsupplysningen sa att det är vanligt att kattbett är djupare än de ser ut eftersom tänderna är så vassa.
    Jag vill ju såklart inte riskera att en eventuell infektion påverkar mitt ofödda barn, det vore ju betydligt värre än att jag själv blir sjuk...  

• stickkontakt

Om du är i samma ålder som jag (åtiotalist) så borde du ha fått din sista dos stelkrampsvaccin när du var 10-12 år. Om det är mer än 20 år sedan så kan den behöva förnyas. Min mor var vaccinationsmotståndare så jag har fått fixa sådant själv som vuxen, därför kommer jag ihåg vad de sa när jag gjorde det.

• Fairydust
    stickkontakt skrev 2013-10-23 11:28:21 följande:
    Om du är i samma ålder som jag (åtiotalist) så borde du ha fått din sista dos stelkrampsvaccin när du var 10-12 år. Om det är mer än 20 år sedan så kan den behöva förnyas. Min mor var vaccinationsmotståndare så jag har fått fixa sådant själv som vuxen, därför kommer jag ihåg vad de sa när jag gjorde det.

Ok! Då borde det vara drygt 20 år sedan jag fick vaccinet...

Jag avvaktar och tvättar med lite koksalt, det är säkert ingen fara!

Tack för era svar! 
  • Svalar

Jag jobbar som sjuksköterska. Kattbett ska alltid antibiotikabehandlas. Anledningen till det är att katter har mycket vassa, smala och långa tänder som kan orsaka djup infektion vid bett. Katter har bakterier i munnen som kan orsaka infektion hos människa och i värsta fall blodförgiftning. Förloppet kan gå mycket snabbt. Är du gravid har du sämre immunförsvar och motståndskraft mot infektioner. Du borde lyssna på råd från sjukvårdsupplysningen istället för icke sjukvårdsutbildade på Fl.

• nemo1
    Svalar skrev 2013-10-23 11:59:55 följande:
    Jag jobbar som sjuksköterska. Kattbett ska alltid antibiotikabehandlas. Anledningen till det är att katter har mycket vassa, smala och långa tänder som kan orsaka djup infektion vid bett. Katter har bakterier i munnen som kan orsaka infektion hos människa och i värsta fall blodförgiftning. Förloppet kan gå mycket snabbt. Är du gravid har du sämre immunförsvar och motståndskraft mot infektioner. Du borde lyssna på råd från sjukvårdsupplysningen istället för icke sjukvårdsutbildade på Fl.
    Sjuksköterska???? För det första är man definitivt inte mer motståndskraftig vid en graviditet, varför skulle man vara det, det är ingen sjukdom att vara gravid.
     För det andra så behöver man inte antibiotika vid minsta kattbett. Är det precis vid en led ska man vara observant och/eller om handen blir röd värmeökad eller du får mer smärta dagarna efter. Antibiotika ska man vara försiktig med då det även slår ut de bra bakterierna i kroppen vilket medför att du under en tid efteråt blir mer motståndskraftig för infektioner.
  • stickkontakt
    Svalar skrev 2013-10-23 11:59:55 följande:
    Antibiotikabehandla ALLA kattbett innan det ens uppstått tecken på infektion? Det låter galet överdrivet och som gjort för att öka antibiotikaresistensen. 1177.se håller i alla fall inte med dig, de ger rådet att söka vård om såret är djupt eller blir infekterat, annars ska man tvätta såret och sätta på ett plåster.

Personligen har jag blivit kattbiten 100-tals gånger, oftast inga djupa bett utan små rispor och skråmor. Jag har aldrig fått någon infektion alls. Hade jag följt dina råd skulle jag ha fått äta antibiotika konstant i 10 år. 
  • flena
    nemo1 skrev 2013-10-23 12:08:31 följande:
    Sjuksköterska???? För det första är man definitivt inte mer motståndskraftig vid en graviditet, varför skulle man vara det, det är ingen sjukdom att vara gravid.
     För det andra så behöver man inte antibiotika vid minsta kattbett. Är det precis vid en led ska man vara observant och/eller om handen blir röd värmeökad eller du får mer smärta dagarna efter. Antibiotika ska man vara försiktig med då det även slår ut de bra bakterierna i kroppen vilket medför att du under en tid efteråt blir mer motståndskraftig för infektioner.
    Jag förstår inte om du skrev fel i ditt citerande?

Men att man har ett lägre immunförsvar när man är gravid stämmer.

Det handlar ju inte om att man är sjuk när man är gravid.

Men hade immunförsvaret varit starkt så hade kroppen lättare stött ut fostret.

Att immunförsvaret sänks när man är gravid är ett sätt för kroppen att behålla fostret.

Så jag skulle nog också hellre lyssna på sjukvården i ditt fall än lyssna på de olika råd man kan få här på familjeliv.
Svar på tråden Kattbett och gravid