Malimari skrev 2013-10-23 10:59:42 följande:
Njae, du märker ganska snabbt ifall det skulle bli infekterat skulle jag säga. Tvätta med koksalt och ha gärna koksaltomslag över natten osv, så kan det dra ut eventuella bakterier som finns kvar ur såret.
Stelkrampsskydd har du eller?
Låter rimligt.
Hmm..jag har ju bara fått vaccin som liten, vet inte hur länge det skyddar..?
Rainbow gg skrev 2013-10-23 11:00:55 följande:
Jag vet inte säkert men behöver man inte ta en ny stelkrampsspruta om man blivit biten?
Kommer bara ihåg vagt att min pappa blev biten rejält av en katt en gång. Var bara å åka in och ta en ny spruta då iaf.
Ja, det är såna här saker jag hört, att man borde ta ny spruta om man blir biten....så jag blev lite fundersam. Men samtidigt känns det fånigt när såret inte verkar infekterat.
stickkontakt skrev 2013-10-23 11:05:57 följande:
Ett kattbett blir väl inte mer farligt för att du är gravid? Jag skulle aldrig ens tänka tanken att söka vård för bettet du beskriver. Tvätta händerna ordentligt med tvål och vatten, badda lite koksaltlösning på såret, torka och sätt på ett plåster. Antagligen märks det inget alls om ett par dagar.
De flesta har väl fått stelkrampsvaccin så det räcker. Är såret inte djupt borde dessutom risken vara minimal att få stelkramp.
Tjejen på sjukvårdsupplysningen sa att det är vanligt att kattbett är djupare än de ser ut eftersom tänderna är så vassa.
Jag vill ju såklart inte riskera att en eventuell infektion påverkar mitt ofödda barn, det vore ju betydligt värre än att jag själv blir sjuk...