amia01 skrev 2013-10-23 22:16:28 följande:
Tack för ditt svar och alla tips. Tänker själv väldigt mycket som du beskriver det. Problemet är väl bara att vi redan har ett barn med en cp-diagnos, vilket har tagit och tar väldigt mycket tid och ork. Känns som om jag inte vet hur vi ska klara av en diagnos till i familjen

. Å andra sidan så är vår dotter den hon är, med eller utan diagnos, och värd all hjälp och stöd hon kan behöva, och med en diagnos så går det antagligen mycket lättare.
Som föräldrar är vi väl i det stadiet att vi börjar acceptera att saker och ting inte kommer att "gå över", utan istället försöker vi lära oss metoder att leva med problemen, och funderar mycket på hur vi kan underlätta vardagen för oss alla. Läser mycket om add/adhd och tar alla tips vi kan komma över.
Har ingen handlingsplan i skolan, men en förstående lärare som försöker anpassa skolarbetet så långt det är möjligt. Strukturen och stödet finns också till viss del eftersom det redan finns resurser till andra barn i klassen med autism-diagnoser.
Funderar mycket på om hon även skulle kunna vara hjälpt av medicin? I så fall är det ju en stor anledning till att söka professionell hjälp.
Känns tyvärr som om många uppfattar henne som "lillgammal", "duktig" och "problemfri", eftersom inga av hennes problem direkt syns utåt. De saker som varit jobbigast hittills är så "enkla" som att hon aldrig lyckas komma i tid ut eller in från raster, till/från gymnastiken, eller att hon missar aktiviteter/uppgifter, för att hon inte kan starta i tid eller komma ihåg att planera. Att hon ligger långt efter i skolarbetet är hon ju inte ensam om, men att hon behöver dagar för att slutföra uppgifter som hon anser vara självklara, eller lägger ner timmar på att färglägga en enkel figur istället för ett lösa uppgiften, det verkar skolan ha mycket svårare att hantera, och det är sådant som vi inte hittat något bra sätt att lösa. Försöker jobba så mycket vi hinner och orkar med matte/skrivövningar hemma, för att kompensera, men det är svårt att få tiden att räcka till.
Kan det vara add som vi misstänker? Eller är det bara "normala" koncentrationssvårigheter som kommer att växa bort?
Jag är ju ingen som ska säga varken eller när det gäller diagnoser, det är ju läkare/psykolog som ska göra det. MEN det du beskriver kan ju mycket väl vara tex ADD.
Om det är något inom NPF eller "bara" koncentrationssvårigheter som kommer växa bort så tycker jag att det faktiskt inte spelar någon roll. Hjälp behöver hon ju i vilket fall som helst för att inte komma efter mer. Det ska ju jobbas ikapp på ett eller annat sätt ändå.
Det du beskriver om hur hon är klassiskt för flickor med ADD/ADHD. Gör ingen fluga förnär i skolan, jobbar så gått det går med läxor. Men är det verkligen rättvist?
Nu för tiden vet man mer om hur det är för tjejer med ADD/ADHD, de ska inte behöva jämföras med de som är stökiga och bråkiga bara för att få hjälp.
Hur länge har din dotter varit sån här i skolan? På BUP sa dom till oss när vi gjorde utredningen på vår son att en fas ska bara vara under en viss tid, inte mer än 6 månader.
Att hon har problem att hänga med i skolan och att ni jobbar med det hemma är faktiskt inte ert problem. Det är skolans. Det är de som gör fel på något vis för att hon inte hinner med. Skolarbetet ska göras i skolan. Diagnos eller inte så måste de få det att funka hos dom när de är dom som har ansvaret. Det står i skollagen och det kan det inte komma undan med och skylla på att de behöver utredning får BUP och diagnos. Ett barn som behöver hjälp i skolan för att nå målen ska få det.
Så när lärare/rektor säger att er dotter inte hinner med så ska du bara svara: "Ja-ha och vad har ni tänkt att göra för att lösa det?" Du kan komma med tips på de saker som funkar hemma hos er och för övrigt vara samarbetsvillig och tillmötesgående men som sagt, det är skolans ansvar.
Men då kommer man ju tillbaka till att ni faktisk inte vet vad ni ska göra mer för att få det att funka, ni har redan tömt ut era idéer och försök till lösningar så jag tycker faktiskt att det är dags att kontakta BUP för utredning.
Så länge skulle ju skolan kunna jobba lite utefter de lösningar som de tidigare har haft med barn med den problematiken, för de kan inte komma med att de inte har haft det tidigare(då ljuger dom). Kanske inte någon med exakt samma som er dotter men det är inte relevant, de ska ha en plan att gå efter för de här situationerna och den ska inte vara att lägga över det till föräldrarna.