• Ungtjej01

    Pojkvän vill gå parterapi med sitt EX

    Hej!
    Min pojkvän vill gå i parterapi med sitt EX som är kär i honom och flera gånger uttryckligen bett honom att göra slut med mig och bli ihop med henne istället. Nu så har hon fått honom att gå med på att gå i parterapi med honom men jag känner mig väldigt ledsen över det. Dom har barn ihop och jag förstår att det är viktigt att deras relation funkar därför, men jag känner mig ändå hopplöst ledsen och rädd. Hon verkar vara jättebra på att manipulera honom och få honom att göra som hon vill och därför känns det så läskigt om dom ska gå i parterapi. Borde jag ge upp och inse att han aldrig kommer sluta göra som hans EX säger? Är det rimligt att jag ska acceptera denna parterapi bara för att dom har barn? I terapin ska dom alltså inte prata om barnen utan om vad som gick snett i deras förhållande.
    Hjälp mig. Jag känner mig vilsen.

  • Svar på tråden Pojkvän vill gå parterapi med sitt EX
  • Mamori

    Eftersom det är minst lika viktigt att din och din pojkväns relation fungerar och att din och hennes relation fungerar så tycker jag att en bra kompromiss är att ni går alla tre dit som en grupp.

  • Ungtjej01

    Det är inte ens ett alternativ. Hon hatar mig och har aldrig träffat mig. Vi har inte varit ihop så länge och jag känner att jag har väldigt lite makt, just för att dom har barn ihop och jag alltid måste ta så mycket hänsyn till det. Det jag funderar över är om jag ska ge upp för att det känns omöjligt att "vinna" över henne, fast jag verkligen vill vara med honom.

  • Gladhannapanna
    Ungtjej01 skrev 2013-10-23 13:18:10 följande:
    Det är inte ens ett alternativ. Hon hatar mig och har aldrig träffat mig. Vi har inte varit ihop så länge och jag känner att jag har väldigt lite makt, just för att dom har barn ihop och jag alltid måste ta så mycket hänsyn till det. Det jag funderar över är om jag ska ge upp för att det känns omöjligt att "vinna" över henne, fast jag verkligen vill vara med honom.
    Jag tycker inte att ni ska gå alla tre, men detta kanske kan hjälpa dem att lägga sin relation bakom sig och gå vidare som föräldrar till gemensamma barn.

    Jag tycker att du ska försöka förklara för din pojkvän att du inte känner dig säker på er relation, utan att dra in henne. Prata i "jag-form". " När ni ska gå i samtal tillsammans blir jag orolig att du ska lämna mig" Inte anklaga, bara berätta hur du känner det. Om man börjar anklaga är risken stor att man sätter den andra i försvarsställning och det brukar sällan bli konstruktiva samtal av det.  
  • Ungtjej01

    Jag känner att jag har sagt det flera gånger. Jag har försökt att förklara att jag känner mig osäker och försökt att få våra samtal att fokusera kring oss och inte henne. Men det har varit såhär ett tag att hon gör olika grejer. Typ att hon ringer och smsar massa och vill ha tillbaka honom och jag märker hur han svänger fram och tillbaka och får det sen alltid förklarat av att hon ringt märkliga samtal där hon har fått honom att tycka synd om henne så fort att han är nära att sätta några gränser mot henne. När ska det ta slut? När ska jag sätta gränsen och dra? Själv känner jag att det känns jättejobbigt att MIN pojkvän ska gå i PARterapi (något man brukar göra med sin partner) tillsammans med sitt EX. Är inte det konstigt? Har jag inte rätt i att detta bara blir mer och mer knäppt?

  • Mamori
    Ungtjej01 skrev 2013-10-23 13:32:41 följande:
    Jag känner att jag har sagt det flera gånger. Jag har försökt att förklara att jag känner mig osäker och försökt att få våra samtal att fokusera kring oss och inte henne. Men det har varit såhär ett tag att hon gör olika grejer. Typ att hon ringer och smsar massa och vill ha tillbaka honom och jag märker hur han svänger fram och tillbaka och får det sen alltid förklarat av att hon ringt märkliga samtal där hon har fått honom att tycka synd om henne så fort att han är nära att sätta några gränser mot henne. När ska det ta slut? När ska jag sätta gränsen och dra? Själv känner jag att det känns jättejobbigt att MIN pojkvän ska gå i PARterapi (något man brukar göra med sin partner) tillsammans med sitt EX. Är inte det konstigt? Har jag inte rätt i att detta bara blir mer och mer knäppt?
    Hm, alltså, det är inte du som ska behöva göra det där utan din pojkvän ska visa att han är färdig med henne. Gör han inte det så är han kanske inte det...
  • Gladhannapanna
    Ungtjej01 skrev 2013-10-23 13:32:41 följande:
    Jag känner att jag har sagt det flera gånger. Jag har försökt att förklara att jag känner mig osäker och försökt att få våra samtal att fokusera kring oss och inte henne. Men det har varit såhär ett tag att hon gör olika grejer. Typ att hon ringer och smsar massa och vill ha tillbaka honom och jag märker hur han svänger fram och tillbaka och får det sen alltid förklarat av att hon ringt märkliga samtal där hon har fått honom att tycka synd om henne så fort att han är nära att sätta några gränser mot henne. När ska det ta slut? När ska jag sätta gränsen och dra? Själv känner jag att det känns jättejobbigt att MIN pojkvän ska gå i PARterapi (något man brukar göra med sin partner) tillsammans med sitt EX. Är inte det konstigt? Har jag inte rätt i att detta bara blir mer och mer knäppt?
    Fast detta är kanske vad som behövs för att hon ska förstå att han faktiskt är färdig med henne? EN tredje part kan ju hjälpa honom att sätta gränser mot henne och få henne att inse att det är slut på riktigt!
Svar på tråden Pojkvän vill gå parterapi med sitt EX