• Anonym (Vill så gärna)

Hur ska jag få honom att åtrå mig??

Hej, jag vet inte riktigt var jag ska börja. Jag och min man har ett 11-årigt förhållande som gått upp och ner givetvis, men för det mesta har vi haft det bra och så även idag. Vi pratar, berättar hur mycket vi älskar varandra. Ibland ser jag hur han stirrar på mig och när jag frågar vad det är så säger han "Du är så vacker".

Men det som jag saknat väldigt mycket under åren är att jag inte känner mig åtrådd av honom. Jag ser mig själv som en kvinna med bra självförtroende, men det här knäcker mig lite då och då. Det är alltid jag som tar initiativ till sex, vilket tyvärr ändå inte blir "fullgånget" så ofta. Han kan säga "inte idag", "jag är trött älskling" eller liknande och vill att jag ska sluta med mina fysiska inviter. Om vi får till det en gång i månaden så får jag vara glad, typ.. För min del behöver det inte bara vara fullgånget samlag, men gärna lite mer än att bara klia varandra på ryggen......

Senast igår så låg vi i sängen och jag lyckades få honom att få stånd, och ja, vi hade säkert fått till det lite mer än så men jag slutade smeka honom. Plötsligt fick jag en känsla som gjorde mig väldigt avtänd. Jag ligger där och försöker kåta upp honom och han rör mig inte ens! Om han skulle vilja så borde han väl röra mig tillbaka på ett sexuellt sätt? Jag låtsades somna och han brydde sig inte, sa inget. Sedan rann det några tårar när jag började tänka på att han förmodligen inte är attraherad av mig, han åtrår mig iallafall inte och det är en känsla som jag verkligen saknar. Att få känna mig attraktiv som kvinna, det får ju igång mig också.

Visst har vi stunder då jag känner att han åtrår mig, ofta efter att vi haft en lyckad utekväll tillsammans och vi inte somnar direkt när vi kommit hem, men det är inte ofta tyvärr (1 gång per år?). Jag saknar sexuell beröring.

Jag har tagit upp detta ett antal gånger med honom, men det händer ingenting (jag har kanske inte varit tydlig nog med hur viktigt det är för mig?). Nu känner jag bara att jag inte ska tvinga mig på honom mer, för han vill uppenbarligen inte Får väl investera i ännu en plastsnopp och lägga i lådan.

Så vad vill jag med mitt inlägg? Vill ha lite tips på vad jag kan göra och hur jag ska agera. Givetvis måste jag ta ett snack till med honom, kanske berätta hur ledsen jag blev igår eller det är bara ännu mer avtändande? Sex och attraktion för mig i ett äktenskap är väldigt viktigt, de knyter oss samman på ett annat plan än bara som "vänner". Och så är det ju väldigt skönt och för min del avstressande, men det ska ju vara på lika villkor. Inte att han "sätter på mig" för att jag ska bli "nöjd".

Någon som varit i samma sits men fått ett bättre sexliv med er partner, hur gick ni till väga?

Ursäkta om inlägget blev långt!!

• Svar på tråden Hur ska jag få honom att åtrå mig??
  • Anonym (Vill så gärna)
    ungman skrev 2013-10-23 20:49:17 följande:
    Tänkte bara ge mitt perspektiv på det hela som kille. Har nämligen befunnit mig i samma sits som dig. Sex lusten försvann i stort sett från min sambos sida några år in i samboskapet.. Att då bli den enda som tar initiativ till sexuell närhet och ofta bli nekad tär fruktansvärt på självförtroendet i längden. Tog lång tid innan jag tog upp det ordentligt. Ca ett år. Efter flera sådana diskussioner med henne med kortare perioder av uppsving i initiativtagandet så föll det snabbt tillbaka i samma spår. Det vi kom fram till var att hennes minskade lust berodde på en blandning av stress, jobb, och flytt till annan ort för studier och då separata boenden. Det hela slutade med att jag berättade att jag kände mig sårad av att bli nekad gång på gång av olika anledningar. Fixade till slut inte att ta initiativ själv. Sa som det var och bad henne att ta initiativ när hon kände lust. Det har sakta men säkert blivit bättre och min lust till att ta egna initiativ har också börjat komma tillbaka.  Så prata med honom och förklara hur det påverkar dig och att du behöver hans hjälp. Det ska inte behöva vara ett en persons jobb att visa kärlek och ömhet.
    Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter ungman! Jag känner igen mycket i det du beskriver, speciellt det där med självförtroendet, iallafall inom vår relation. Jag har tagit upp detta många gånger, men likväl går det tillbaka till gamla spår efter ett tag. Jag har också sagt att jag ska sluta ta initiativ till sex och fick då till svar "nej gör inte det älskling, för då kommer vi aldrig ha sex" och så blev det ju också under den perioden. Förmodligen förstår han inte hur mycket det påverkar mig, han får ju uppmärksamhet själv. Men jag har bestämt mig för att det inte blir fler inviter från min sida tills vidare, utan om han nu skulle vilja så får han försöka ta det första steget. Förhoppningsvis så vill han inte leva sexlös resten av sitt liv   Om inget förändras så vet jag faktiskt inte vad jag ska göra.
  • Anonym (Vill så gärna)
    engdahl skrev 2013-10-23 21:06:35 följande:
    Jag önskar dig all lycka, TS, i att få fart på din man. Jag hoppas att barnfriheten leder till älskog ;)

Sen tror jag inte att avsaknad av initiativ från din sida leder till att han vill ha mer sex. Risken är ju då att du aldrig får nåt och att din självkänsla minskar i samma takt som din frustration ökar.

Att ha ojämn lust i ett förhållande kan vara något av det mest jobbiga att ta sig över, runt och igenom för ett par, oavsett om det är mannen eller kvinnan som "inte vill".

Som sagt, FL vimlar tyvärr av trådar med samma problemställning.
    Nej, jag har ju provat den taktiken tidigare och mycket riktigt så gick det från sällan till aldrig... Men jag orkar inte mer, det tär på självkänslan också att hela tiden känna att han har sex med mig fast han egentligen inte vill, som om han skulle vara någon annanstans när det väl händer. Att aldrig bli berörd på ett sexuellt sätt. De senaste gångerna har jag nästan fått kämpa med min egen kåthet likväl som hans när vi väl påbörjar ett förspel (eller jag förspelar för honom), för jag känner då att jag bara ger och ger men får ingenting tillbaka. Jag känner mig oattraktiv när vi väl har sex, som om han inte vill röra mig, bara jag som rör honom. Ibland har jag ju sagt till, eller lägger hans händer på min kropp, men man vill ju liksom att det ska komma självmant.

Ja, vi får väl se vad som händer under den barnfria veckan, kommer bli intressant! OM det nu blir en barnfri vecka vill säga.
  • Anonym (Vill så gärna)
    Anonym (xeb) skrev 2013-10-23 21:15:39 följande:
    Mmm.. känner igen mig har haft en liknande situation med min fru.

... han får massor med uppmärksamhet, han behöver inte "jaga" efter sex och bekvämligheten har gjort honom blind.. Han saknar inget. Tyvärr verkar han inte förstå att du saknar - eftersom han är "där" hela tiden. Han får hela tiden.  Det du längtar efter, är inte samma längtan för honom eftersom du ger honom det. Förstår du mig? Dit du vill - får han i megadoser hela tiden av och från dig. Han kanske (tyvärr) undrar hur du kan sakna något som han har i överflöd av.

Jag skulle föreslå att du tar ett steg tillbaka och skriver ett brev där du beskriver din saknad. Du måste berätta det som gör ont inom dig. Han måste förstå att du bitvis går sönder att leva så här. Han måste börja se och ta dig mer på allvar. Du måste känna dig viktig för honom i hans relation. Du skall inte behöva gå runt och känna dig så här. 11 år och du kan begära mycket mycket mer av honom - utan att vara rädd att förlora hans kärlek.

Nej, ta ett steg tillbaka. Mitt förslag är inga nya underkläder, inviter eller "göra-bekvämt-för-mannen" saker.... nu är det dags att du förklarar bestämt för din käre man att du inte känner dig sedd eller tagen på allvar. Ni är ju inte bara varandras kärlekspartner utan också varandras sexpartner - om man skall hålla den glöden levande så krävs det att båda jobbar på förhållandet. Utebliven bekräftelse från partnern leder alltid till att man tillslut glider isär på ett eller annat sätt. Det är en bedrift att ha en bra sexliv - ingen gåva.
    Jag ska fundera lite på hur jag ska lägga fram det, den här gången. Vi har ju haft dessa diskussioner många ronder under dessa år men han verkar ju inte fatta ändå. Antingen så uttrycker jag mig inte tillräckligt tydligt eller så är det som du säger, att han faktiskt inte tar det på allvar. jag har t.o.m. pratat öppet om det med en av hans bästa vänner. Kanske inte så snyggt eller snällt, men jag har varit desperat många gånger. Min man blev lite sur och sa att jag inte behövde ta upp våra sovrumsproblem med hans vänner eftersom det får honom att framstå som en ynklig man som inte kan tillfredsställa sin kvinna, vilket jag förstår. Men trodde att han skulle se allvaret i det, men nej.....

Så, slut på fjäskeriet. Får bjuda in Mr Blue till sovrumslådan tills vidare........
  • engdahl
    Anonym (Vill så gärna) skrev 2013-10-23 21:40:14 följande:
    Nej, jag har ju provat den taktiken tidigare och mycket riktigt så gick det från sällan till aldrig... Men jag orkar inte mer, det tär på självkänslan också att hela tiden känna att han har sex med mig fast han egentligen inte vill, som om han skulle vara någon annanstans när det väl händer. Att aldrig bli berörd på ett sexuellt sätt. De senaste gångerna har jag nästan fått kämpa med min egen kåthet likväl som hans när vi väl påbörjar ett förspel (eller jag förspelar för honom), för jag känner då att jag bara ger och ger men får ingenting tillbaka. Jag känner mig oattraktiv när vi väl har sex, som om han inte vill röra mig, bara jag som rör honom. Ibland har jag ju sagt till, eller lägger hans händer på min kropp, men man vill ju liksom att det ska komma självmant.

Ja, vi får väl se vad som händer under den barnfria veckan, kommer bli intressant! OM det nu blir en barnfri vecka vill säga.
    Jag lider verkligen med dig. Du skulle inte behöva ha det på detta sättet. Det är ju riktigt frustrerande att det är så många kvinnor som har det som du - och att det finns massor av män som skulle ge sin vänstra pungkula för att deras fruar skulle vara som du...

Sexlusten borde gå att läsa av hos tilltänkta partners på nåt sätt, haha
  • Anonym (Wife swap)
    Anonym (xeb) skrev 2013-10-23 21:15:39 följande:
    Mmm.. känner igen mig har haft en liknande situation med min fru.

... han får massor med uppmärksamhet, han behöver inte "jaga" efter sex och bekvämligheten har gjort honom blind.. Han saknar inget. Tyvärr verkar han inte förstå att du saknar - eftersom han är "där" hela tiden. Han får hela tiden.  Det du längtar efter, är inte samma längtan för honom eftersom du ger honom det. Förstår du mig? Dit du vill - får han i megadoser hela tiden av och från dig. Han kanske (tyvärr) undrar hur du kan sakna något som han har i överflöd av.

Jag skulle föreslå att du tar ett steg tillbaka och skriver ett brev där du beskriver din saknad. Du måste berätta det som gör ont inom dig. Han måste förstå att du bitvis går sönder att leva så här. Han måste börja se och ta dig mer på allvar. Du måste känna dig viktig för honom i hans relation. Du skall inte behöva gå runt och känna dig så här. 11 år och du kan begära mycket mycket mer av honom - utan att vara rädd att förlora hans kärlek.

Nej, ta ett steg tillbaka. Mitt förslag är inga nya underkläder, inviter eller "göra-bekvämt-för-mannen" saker.... nu är det dags att du förklarar bestämt för din käre man att du inte känner dig sedd eller tagen på allvar. Ni är ju inte bara varandras kärlekspartner utan också varandras sexpartner - om man skall hålla den glöden levande så krävs det att båda jobbar på förhållandet. Utebliven bekräftelse från partnern leder alltid till att man tillslut glider isär på ett eller annat sätt. Det är en bedrift att ha en bra sexliv - ingen gåva.
    Ni två borde ju byta partners. Era respektive skulle slippa sextjat och ni två skulle kunna ligga i sängen hela dagarna Flört
  • Anonym (Vill så gärna)
    Anonym (Wife swap) skrev 2013-10-23 22:04:57 följande:
    Ni två borde ju byta partners. Era respektive skulle slippa sextjat och ni två skulle kunna ligga i sängen hela dagarna Flört
    haha, ja du, det hade varit något! Jag har faktiskt flikat in några gånger det här med partnerbyte, men han verkar inte vara så intresserad av det. Hans kommentar bli alltid "vet du hur människorna ser ut på sånna ställen?!". Han syftar nog på svenska program där man sett partnerbyte på TV, typ lönnfeta män och kvinnor som sexar loss. Men så kan det ju inte vara på alla sådana "klubbar", de måste ju finnas klubbar där de liksom inte släpper in vem som helst? Eller så tror han väl att jag inte menat allvar med det heller. Hade han sagt ja så hade jag faktiskt varit öppen för det idag, även om det är min man jag egentligen vill bli påsatt av.
  • Anonym (Vill så gärna)
    engdahl skrev 2013-10-23 21:55:17 följande:
    Jag lider verkligen med dig. Du skulle inte behöva ha det på detta sättet. Det är ju riktigt frustrerande att det är så många kvinnor som har det som du - och att det finns massor av män som skulle ge sin vänstra pungkula för att deras fruar skulle vara som du...

Sexlusten borde gå att läsa av hos tilltänkta partners på nåt sätt, haha
    Tack. Jag har iallafall insett att det inte är mig det är fel på. Jag älskar honom så mycket och jag vet att han älskar mig också väldigt mycket (förutom den sexuella attraktionen??), det känns så synd om vi skulle tvingas gå isär p.g.a. det här Det är inte lätt att hitta en partner som klickar på alla plan, ja förutom DET planet då...

Haha, jag får lov att uppfinna en sensor som kan känna av motpartens sexlust, kanske blir nästa världssuccé!
  • engdahl
    Anonym (Vill så gärna) skrev 2013-10-23 22:19:54 följande:
    Tack. Jag har iallafall insett att det inte är mig det är fel på. Jag älskar honom så mycket och jag vet att han älskar mig också väldigt mycket (förutom den sexuella attraktionen??), det känns så synd om vi skulle tvingas gå isär p.g.a. det här smile4.gif Det är inte lätt att hitta en partner som klickar på alla plan, ja förutom DET planet då...

Haha, jag får lov att uppfinna en sensor som kan känna av motpartens sexlust, kanske blir nästa världssuccé!
    Nej, detta har du fullständigt rätt i. När allt annat utom sexet fungerar, kan det ju ändå få ett förhållande att spricka - i dessa fall är det inte konstigt om folk skaffar älskare och älskarinnor.

I väntan på att du uppfinner den där sensorn skulle ju FL kunna matcha ihop sexutsvultna kvinnor med likaledes sexlängtande äkta män... ;)
  • engdahl
    Tack. Jag har iallafall insett att det inte är mig det är fel på. Jag älskar honom så mycket och jag vet att han älskar mig också väldigt mycket (förutom den sexuella attraktionen??), det känns så synd om vi skulle tvingas gå isär p.g.a. det här smile4.gif Det är inte lätt att hitta en partner som klickar på alla plan, ja förutom DET planet då...

Och det är bra att du förstått att felet inte ligger hos dig.
  • MrLJ
    Tack. Jag har iallafall insett att det inte är mig det är fel på. Jag älskar honom så mycket och jag vet att han älskar mig också väldigt mycket (förutom den sexuella attraktionen??), det känns så synd om vi skulle tvingas gå isär p.g.a. det här Det är inte lätt att hitta en partner som klickar på alla plan, ja förutom DET planet då...

Hur har det sett ut historiskt? Hur var balansen mellan initiativen innan ni fick barn? Hur förändrades ert sexliv när du var gravid och efter första barnet? Jag märkte ju en väldigt stor skillnad efter jag och min partner fick barn och det är ju ganska vanligt...men jag som man ville ju lika mkt för det...så perioden med små barn rimmade inte så väl med sexlivet, tyvärr...och resan jag påbörjade för att hitta tillbaka tog hårt på mitt självförtroende och på min självkänsla. Kan det ha påverkat din mans lust, tror du?
Svar på tråden Hur ska jag få honom att åtrå mig??