Inlägg från: Aimee68 |Visa alla inlägg
  • Aimee68

diskbråck

Usch din stackare :( Vet precis vilket helvetet du går igenom! Fick ett rejält diskbråck i somras som höll i sig akut ca tre till fyra veckor. Fick käka starka tabletter och kunde inte ligga still mer än Max två Tim , om ens det vilket innebar att jag låg med kudden på diskbänken på nätterna för att försöka avlasta smärtan i benet och bäckenet. Säger som du.. önskar inte min värsta ovän detta. Du har givetvis fått mc kenzie övningar? De är oslagbara och jag gör fortfarande övningarna varje dag för jag vill inte ha tillbaka det igen. Tycker att det har hjälpt jättebra och mitt vä ben som jag inte riktigt hade kontroll över är nästan helt ok nu. Det låter lite när jag går och sätter ner vä foten. Har inte riktigt styrsel än till 100 procent men på god väg. Har du ett jobb som innebär att du ska böja dig framåt hela tiden så tycker inte jag att du ska börja än om du känner att det sttrålar ner i benet om du gör en sån rörelse. Då är risken att nerven kommer i kläm ännu mer och blir värre. Du bör ha blivit fri från den värken först. Det blir ju motsatsen till mc kenzie övningarna som går ut på att man trycker tillbaka disken igen. Om du dessutom inte kan kontrollera blåsan så borde du nog kontakta läkare. Låter inte riktigt bra. Var rädd om dig❤

Att älska sig själv är början till en livslång kärlekshistoria...
  • Aimee68
    rexie skrev 2013-10-24 18:48:06 följande:
    vart hos min sjukgymnast o hon är jätte bra o duktig. Så tacksam att har henne även om hon jobbar privat o det kostar 590 kr. För vet ju att många inte får hjälp inom sjukvården o ortopeden. Hon tyckte inte jag skall börja jobba så länge jag har nervsmärta kvar i benet.   fick en ny övning idag att jag skall stå på alla fyra i golvet knogar ner o knäna rakt ner o golvet lodrätt med höfterna. lyfta upp knäna med hjälp av tyngdkraften händerna det är lugnt men hon ville att jag skulle sträcka ett ben bakåt också. men helt omöjligt att lägga tyngden på min vänstra sida där jag har diskbråcket. skulle försöka lyfta ett ben ng mm när jag gör plankan lika dant där v sida helt förlamd ingen styrka........ man blir ju sååå ledsen när man vill. får inte tag i min sjukgymnast för änn på månd. ng som har ng annat tipps att få upp styrkan i mitt v ben?  Ha en bra kväll alla rexie

Jag fick en enkel övning som verkade göra nytta ( om nu inte det bara blev bättre med tiden). Mitt vä ben var betydligt svagare än det hö och fick tipset av en sjukgymnast att trycka tårna uppåt och hälen neråt så man lixom spänner hälsenan. Vet inte om du fattar, låter kanske konstigt. Stå på det starka benet så du inte nuddar marken. Eller sitt på en hög stol så benet hänger fritt. Kunde nämligen inte stå alls på vä häl, den bara föll ner men det är rätt ok nu :) hoppas det kan hjälpa dig!
  • Aimee68

Men oj då! Vad otäckt! Ta hand om varandra.

• Aimee68
    rexie skrev 2013-10-26 17:14:14 följande:
    vill bara vet fick du ng träningsvärk när du tränade ditt svaga ben med tårna upp o hälsena neråt. gjorde en del igår o kändes bra men har ont i låret. känner mig orolig

Jo lite kändes det allt. Men ta det försiktigt!
Svar på tråden diskbråck