• fhorn

Depression pga PCO

Jag är 22år och bor med sambo och hund. Har sedan länge tillbaka vetat om att inte kunnat bli gravid "normalt". Min mamma samt mina syskon har alla PCO, och jag ska på min utredning inom kort. Dock har allting redan nu slagit mej som en käftsmäll och har gått ner mej i mej själv pga detta. Har stigit i vikt kraftigt, acne över ansiktet, och ingen mens på 2,5 månad. Har ingen aning hur jag ska takla detta. Vill inget annat än att ha en liten knott i mina armar med mannen jag älskar. 

Vill höra era erfarenheter och tips, vill komma upp ur detta mörka hål ja hamnat i.

• Svar på tråden Depression pga PCO
  • Vaniljsåsen

Att ha pco gör inte att man absolut inte kan få barn. Uteslut socker och lagomt med motion kan få pcon att stabilisera sig :) om du är lite överviktig kan du försöka gå ner i vikt. Man blir mer deprimerad om man bara struntar i sig själv så se till att rå om dig. Det fick jag som svar av min doktor, vad femte kvinna i Sverige har pco, jag själv har pco-s. Lycka till :)

• fhorn
    Vaniljsåsen skrev 2013-10-23 14:47:37 följande:
    Att ha pco gör inte att man absolut inte kan få barn. Uteslut socker och lagomt med motion kan få pcon att stabilisera sig :) om du är lite överviktig kan du försöka gå ner i vikt. Man blir mer deprimerad om man bara struntar i sig själv så se till att rå om dig. Det fick jag som svar av min doktor, vad femte kvinna i Sverige har pco, jag själv har pco-s. Lycka till :)
    Har blivit rätt uppskrämd då min äldsta syster har försökt i 4år och fortfarande inte fått en liten knodd. 
    Dock vägde hon över 100kg men har nu gått ner över 40kg...

De jag undrar över är att när jag pratade med läkarna sa dom att dom inte kunde hjälpa mot PCO om man nu inte ska skaffa barn. Men min mamma fick hormonspruta vid 15års ålder för att "stabilisera" PCO. De är väll inget som finns nuförtiden?
  • TheBlueOcean

Jag kan berätta för dig att jag har inte Pco utan pcos (den ska tydligen vara värre) vägde runt 100 kg och läkaren min sa att till 99,99 % säkerhet skulle jag behöva ha hjälp att skaffa barn överhuvudtaget. ANDRA månaden vi försökte fungerade det och nu har vi en liten tjej på snart 2,5 år som springer runt här hemma

• andetag

Hej Ts. Förstår dina känslor. Det gör jag verkligen. Jag fick veta att jag har PCO efter att jag och maken försökt få barn en längre tid. Har mina stunder som jag har mått dåligt av det. Men det kommer styrka!

Bara för att man har PCO så betyder det inte att allt är kört. Det blir bara lite svårare.. men det är inte omöjligt! Här på FL kan du hitta många kvinnor med PCO och solskenshistorier.

Jag har en son. Han kom till på naturlig väg. Inga tabletter, ingen ivf eller så. En dag hade jag ett plus. Efter åtta månader. Det var före jag visste att jag har PCO.. så nog går det att bli gravid alltid

Har sekundär barnlöshet. Men vi försöker på. Har nu fått Pergotime som ska hjälpa oss på traven. Läkaren sa att hon tror att det kommer gå vägen.. Jag är positiv inför det.

Svar på tråden Depression pga PCO