• jjmh

Gastric bypass utredning

Min läkare har just skickat en remiss till kirurgen för en gastric bypass åt mig. Det jag undrar är ungefär hur lång tid en utredning tar? Jag bor i Västmanland så utredningen kommer att ske på akademiska i Uppsala. Hur lång tid tog era utredningar och hur många möten var det? Jag hoppas att det inte ska behöva ta tre månader mellan varje... Tacksam för svar!

• Svar på tråden Gastric bypass utredning
  • jjmh

12-18 månader totalt låter ju rimligt, det är ungefär något sånt som jag räknade med. Tack för att du orkade svara! :) Men 22 månader till första kallelsen låter ju helt galet... Så ska det väl inte få gå till? Hoppas du har kommit en bit på vägen nu i alla fall!

• jjmh

Vad skönt att du snart klarat av utredningen! Är det på detta läkarbesök du får klartecken för operation eller inte? Man blir ju lite ivrig när man väl drar igång processen. Jag har tänkt på detta i flera år, men det är nu det känns som det är läge. Jag är färdig med att skaffa barn och har gjort otaliga försök att gå ner i vikt! Men det var ett stort steg för mig att bara ta kontakt med läkare för remiss, men nu känns det bra att vara igång!

• jjmh

De finns en stor tråd som heter Gastric Bypass (GBP), det finns säkert någon som vet där! :)

• jjmh

lilsis: Är det till Akademiska du ska? För mig tog det drygt 4 månader till att ens få komma till informationsmötet efter att min husläkare skrev remissen. Men i torsdags var jag i alla fall på infomötet och då sa det att man får räkna med ett år från det mötet till operationen om inte din läkare tycker att det finns anledning att skynda på det. Det även ta längre tid om de anser att man behöver fler besök än de planerade under utredningen. Håller med om det är drygt att vänta... det känns som mitt liv är på paus just nu!

• jjmh

Då har det ju gått ganska fort för dig hittills. Jag tror det tog sån lång tid för mig för att remissen först var tvungen att gå till kirurgen i Västerås och sen vidare till Akademiska. Efter informationsmötet ska man ju träffa sjuksköterska, dietist och sen läkare innan man godkänns för operation. Och man skulle bli kallad till sjuksköterskan om 1-3 månader. Det är det jag väntar på nu. Hoppas du kan komma igenom utredningen lite snabbare, jag förstår om du känner dig stressad.... Jag har som tur var inte haft några problem med att gravid trots övervikt, så jag väntade istället med att jag var färdig med att skaffa barn. Vi kanske kan följas åt under resans gång? Hade vart kul!

• jjmh

Hoppas verkligen att utredningen går lite snabbare för dig då, de vill ju inte att man helst ska bli gravid första året efter OP heller. Du kan inte få din läkare att skriva ett utlåtande som kan skynda på det hela annars? Akademiska har ju de längst utredningarna i landet vad jag vet och det känns ju surt men det har ju så långa utredningar av en anledning. Att man ska hinna göra förändringar i sin livstil och ta itu med ätstörningar och dyligt innan OP så att det blir lyckat i slutändan. Jag vet att i andra landsting kan alltihopa från remiss till OP gå på ett pat månader bara!

• jjmh

Hoppas det går bra och lycka till! Berätta gärna hur det går för dig! :)

Svar på tråden Gastric bypass utredning