Inlägg från: Butterscotch |Visa alla inlägg
  • Butterscotch

Jävla äckelunge!!

asta66 skrev 2013-10-25 09:03:23 följande:
    Jag skulle inte bry mig. För alla ungar gör nåt dumt ibland. Är det inget värre så skulle jag inte brr mig. Det tillhör väl normalt trafikvett att stanna när en skolbuss stannat. Och stå kvar tills alla ungar korsat gatan.

Det tycker jag är ett farligt beteende. Det finns inga trafikregler som säger att man ska stanna när en skolbuss har stannat, och om vissa börjar göra så och vänjer barnen vid detta blir deras trafiksituation mycket farligare eftersom de sen förväntar sig att alla ska stanna. Bättre att lära barnen rätt regler, dvs att man går över på ett övergångsställe och väntar tills det är rött alternativt tills det är fritt att gå (vid obevakade övergångsställen).
  • Butterscotch
    Butterscotch skrev 2013-10-25 09:26:02 följande:

Det tycker jag är ett farligt beteende. Det finns inga trafikregler som säger att man ska stanna när en skolbuss har stannat, och om vissa börjar göra så och vänjer barnen vid detta blir deras trafiksituation mycket farligare eftersom de sen förväntar sig att alla ska stanna. Bättre att lära barnen rätt regler, dvs att man går över på ett övergångsställe och väntar tills det är rött alternativt tills det är fritt att gå (vid obevakade övergångsställen).

... rött för biltrafiken och grönt för gående, alltså (bäst att vara övertydlig på FL)
  • Butterscotch
    asta66 skrev 2013-10-25 09:32:59 följande:

Jag skrev trafikvett inte trafikregler. Och det finns trafikregel om att man ska anpassa sin hastighet efter rådande trafiksituation. Och barn har inget trafikvett utan det får vi vuxna stå för. Jag vill inte leva med att kört på en unge för jag har rätt att göra som jag vill.

"Anpassa" säger jag inget om, det var "stanna" jag tyckte var fel.
  • Butterscotch
    asta66 skrev 2013-10-25 09:32:59 följande:

Jag skrev trafikvett inte trafikregler. Och det finns trafikregel om att man ska anpassa sin hastighet efter rådande trafiksituation. Och barn har inget trafikvett utan det får vi vuxna stå för. Jag vill inte leva med att kört på en unge för jag har rätt att göra som jag vill.

och förresten: barn är väl inte helt utan trafikvett? Men det kanske är lite olika beroende på var man bor, vi bor i en stor stad och ungarna drillas tidigt i vilka trafikregler som gäller och hur man beter sig i trafiken. Mina barn vet t ex att bilar har skyldighet att stanna vid obevakade övergångsställen, men de vet också att man inte kan lita på folk i trafiken och att de därför inte ska gå förrän det är antingen helt fritt eller bilarna har stannat för att släppa över dem.

Däremot är det förstås så att barn ibland har lite kort minne och agerar mycket på impuls.

Nåväl. OT kanske.
  • Butterscotch
    asta66 skrev 2013-10-25 09:41:17 följande:

Jag tycker det är skrämmande att folk anser att oskyddade trafikanter får skylla sig själv.
    Oj, är det någon som tycker det?
  • Butterscotch
    asta66 skrev 2013-10-25 09:48:43 följande:

Det  var ju en som inte tyckte sig behöva stanna för skolbuss. Och ja, jag har hört det. Att oskyddade trafikanter får skylla sig själva.

Nu lät det nästan som om du med din första mening avsåg mig men så stora missförstånd borde inte kunna uppstå, inte ens på FL  Att inte tycka att folk ska stanna för skolbussar är ju inte alls samma sak som att tycka att oskyddade trafikanter får skylla sig själva.

Att oskyddade trafikanter får skylla sig själva tycker förhoppningsvis få.
Svar på tråden Jävla äckelunge!!