Inlägg från: asta66 |Visa alla inlägg
  • asta66

Jävla äckelunge!!

Jag skulle inte bry mig. För alla ungar gör nåt dumt ibland. Är det inget värre så skulle jag inte brr mig. Det tillhör väl normalt trafikvett att stanna när en skolbuss stannat. Och stå kvar tills alla ungar korsat gatan.

• asta66
    Butterscotch skrev 2013-10-25 09:26:02 följande:

Det tycker jag är ett farligt beteende. Det finns inga trafikregler som säger att man ska stanna när en skolbuss har stannat, och om vissa börjar göra så och vänjer barnen vid detta blir deras trafiksituation mycket farligare eftersom de sen förväntar sig att alla ska stanna. Bättre att lära barnen rätt regler, dvs att man går över på ett övergångsställe och väntar tills det är rött alternativt tills det är fritt att gå (vid obevakade övergångsställen).

Jag skrev trafikvett inte trafikregler. Och det finns trafikregel om att man ska anpassa sin hastighet efter rådande trafiksituation. Och barn har inget trafikvett utan det får vi vuxna stå för. Jag vill inte leva med att kört på en unge för jag har rätt att göra som jag vill.
  • asta66
    Butterscotch skrev 2013-10-25 09:37:50 följande:

och förresten: barn är väl inte helt utan trafikvett? Men det kanske är lite olika beroende på var man bor, vi bor i en stor stad och ungarna drillas tidigt i vilka trafikregler som gäller och hur man beter sig i trafiken. Mina barn vet t ex att bilar har skyldighet att stanna vid obevakade övergångsställen, men de vet också att man inte kan lita på folk i trafiken och att de därför inte ska gå förrän det är antingen helt fritt eller bilarna har stannat för att släppa över dem.

Däremot är det förstås så att barn ibland har lite kort minne och agerar mycket på impuls.

Nåväl. OT kanske.

Jo, visst är det fullt möjligt att lära ungar trafikvett. Men förståndet har de inte. De är som du skriver impulsiva. Och före tolv års ålder kan de inte bedöma avstånd och bilars hastighet. Nåt med ögonen. Jag tycker inte att det är OT. Jag tycker det är skrämmande att folk anser att oskyddade trafikanter får skylla sig själv. En bil är ett utmärkt mordvapen om man inte är ansvarsfull.
  • asta66
    Butterscotch skrev 2013-10-25 09:43:07 följande:
    Oj, är det någon som tycker det?

Det  var ju en som inte tyckte sig behöva stanna för skolbuss. Och ja, jag har hört det. Att oskyddade trafikanter får skylla sig själva.
Svar på tråden Jävla äckelunge!!