• loveit

Jag stör mig så på andra föräldrar!!

Jag känner att jag bara stör mig så himla mycket på andra föräldrar... och blir irriterad. Jag säger verkligen inte att jag vet bäst - men vissa saker är bara idiotiska.

Jag var i lekparken idag. Och ser hur några av barnen har heelt fel kläder för att leka - och deras mammor satt på bänkar å skvallrade och ropade "Smutsa inte ner dig nu!". 1. Varför inte klä barnen i kläder de kan få smutsa ner?! och 2. Gå inte till lekparken om de sedan ska bara få stå och se på när alla andra barn leker.

Å sen är det där med kompisar som är föräldrar också. Det var som igårkväll när jag träffade mina tjejkompisar - vi är alla föräldrar - för en snabbfika, en sån där vi liksom aldrig hinner med nu för tiden. Och är så besviken. Det enda de pratar om är sina ungar, om hur duktiga de är i skolan, hur bra de ligger till i utveckligen etc. Fine, klart jag är glad att de är stolta över sina barn, men det känns också som att det blir en tävlan - där det jämförs. Inte öppet, men det ligger där under ytan. Jag blir så irriterad när jag märker att typ en av mammorna uttrycker sig som att hon alltid gör rätt - och då givetvis att alla andra gör fel.

• Svar på tråden Jag stör mig så på andra föräldrar!!
  • RåttanRat

"Jag blir så irriterad när jag märker att typ en av mammorna uttrycker sig som att hon alltid gör rätt - och då givetvis att alla andra gör fel."

...

• LisanA

Jag förstår vad du menar. Klart att man blir irriterad ibland! Kan tycka det är frustrerande när jag står bredvid och ser hur en förälder är inkonsekvent - och håller inte fast vid sina regler. Barnen behöver liksom bara skrika lite så ger de efter!! Det är ju då de aldrig får lära sig hur man ska bete sig i ett socialt sammanhang - typ bara skrik så får du allt du vill ha!

• Kajsa75

Jag pallar inte med bebisspråk. Kommer aldrig göra det... Let go och prata normalt!

• loveit
    RåttanRat skrev 2013-10-23 19:31:13 följande:
    "Jag blir så irriterad när jag märker att typ en av mammorna uttrycker sig som att hon alltid gör rätt - och då givetvis att alla andra gör fel."
    ...
    ??
  • loveit

Ibland blir jag lite ledsen  när jag ser en vän som liksom fastnat i mammarollen. Hon bara pratar sina barn. hela. Hela. tiden! Var är personen bakom? Vart tog hon vägen? Tror det är viktigt att - självklart är man mamma - men man måste fylla på med egna tankar också. Inte bara kring barnen

• loveit
    LisanA skrev 2013-10-23 19:33:11 följande:
    Jag förstår vad du menar. Klart att man blir irriterad ibland! Kan tycka det är frustrerande när jag står bredvid och ser hur en förälder är inkonsekvent - och håller inte fast vid sina regler. Barnen behöver liksom bara skrika lite så ger de efter!! Det är ju då de aldrig får lära sig hur man ska bete sig i ett socialt sammanhang - typ bara skrik så får du allt du vill ha!
    Åh jag vet vad du menar!! Såg det i affären häromdagen - barnet vrålade och ville ha godis. Och vad händer? För att få tyst på ungen ger mamman efter. Suck.
  • Dragonfly
    RåttanRat skrev 2013-10-23 19:31:13 följande:

...

• sextiotalist

Och jag blir lite trött på småbarnsföräldrar som har fullt sjå med att fokusera på andras föräldraskap istället för sitt eget.

Här har vi en inkonsekvent förälder med ytterst få regler och har faktiskt fått en ganska OK tonåring. Dessutom har jag den stora nackdelen att jag är så jäkla stolt över honom och hans prestationer. 

• Natulcien

Vad jobbigt det måste vara att gå runt och störa sig så. Kanske meditation eller träning kan få dig att slappna och fokusera på ditt eget liv?

• Kofot

Jag kan känna igen mig. Det som irriterar mig så jag får skorv och hälsprickor är föräldrar som inte reagerar när barnet gör något fel.
    De står bara lugnt och tittar medan barnet pucklar på ett annat eller avbryter ett samtal för femtifemtegången.
    Eller föräldrar som lever i tron att deras barn aldrig kan göra något fel.
    - Nej men vad är det du säger. PÅSTÅR du att Liam har sparkat sönder er postlåda. HUR kan du?!
    -Jo enkelt. Jag såg honom göra det. Det är därför jag ringer serru.
    -Liiiaaaam har DU sparkat på en postlåda?
    - Nej det var inte jag säger sjuåringen
    -DÄR hör DU. Det var inte han. KLICK i luren.

Där och då får jag fem nya gråa hår.

Svar på tråden Jag stör mig så på andra föräldrar!!