• Umbria

Hjälp! Ser inget slut pà amningen...

Min son börjar närma sig àret, och ammas fortfarande dag som natt. Jag skulle vilja börja trappa ner, men han älskar fortfarande att ammas, vägrar flaska och pipmugg och tar inte napp. Sedan födseln har han ätit ofta, nu gàr det ca 2-3 timmar mellan amningen, även pà natten. I dagsläget har han precis varit sjuk och matvägrat i nästan en mànad. Jag bôrjar känna mig rätt slut efter ett àr utan en enda hel natts sömn, och bara amning den senaste tiden. Sömnen är andra sidan av myntet, han vaknar ofta pà natten och det gàr inte med nàgot annat än amning eller skrika hysterisk i famnen tills han blir utmattad, vilket absolut inte känns roligt. Nu när han varit sjuk, har han legat flera timmar vid bröstet pà natten, och till min förtvivlan fortsätter han med det även om han nu är frisk. JAg fattar att allt hänger ihop, han äter fôr mycket pà natten, matvägrar pà dagen, sover ibland fòr mycket pà dagen fôr att han är trött efter att ha snurrat runt halva natten i sängen. Hur kan jag vända detta? Hur kan jag börja trappa ner pà amningen när han absolut inte dricker fràn flaska? (varken vatten, juice  välling eller ersättning). Tacksam fôr tips och ràd!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-06 04:45
    Nu är sjukperioden över, och äntligen har han börjat äta igen (fortfarande ingen vätska dock)! Amningen och sömnen däremot, ser likadan ut. Var hos barnläkaren idag som sa att jag borde amma endast tvá ggr/dag och att jag borde lära honom att sova i egen säng, för dá kommer han inte vakna pá natten.I princip sa hon även att jag láter honom styra mig som han vill, och att jag máste sätta gränser och inte láta honom amma. Snacka om att känna sig misslyckad som mamma =(

• Svar på tråden Hjälp! Ser inget slut pà amningen...
  • Manoa

Mina barn har inte heller druckit ur flaska eller pipmugg så länge jag har ammat (ca 11 mån). Däremot har det fungerat utmärkt att dricka både välling och vatten ur vanlig mugg. Nackdelen är att man måste hålla muggen åt dem tills de är stora nog att inte hälla ut innehållet.

• malzac

Jag har inga konkreta råd att komma med, men runt året är där ett ordentligt utvecklingssprång. För tösen min verkade det som ett riktigt värstingsprång och hon krävde mycket av sina föräldrar. Mycket nattamning, vägrade somna själv utan att bli buren, amningsvägrade under dagen och ville inte äta vanlig mat heller trots att hon egentligen är ett matvrak. Men så helt plötsligt gick det över. Kanske gör det det för er med snart, och då kanske det blir lättare att minska på amningen också.

• Akua

Jag tror att du får ha några nätter med skrik och pina!
    Jag vet ju inte hur ditt liv ser ut för övrig så nu hittar jag bara på att du har ett barn sedan tidigare och din man jobbar och du är mammaledig.

Ditt barn kanske kan sova borta hos någon några nätter och din man tar ledigt några dagar. Sen    
    låter du bli att amma honom på natten. Börja med det. Ni kan ju trösta honom och kramas hur mycket som helst för han kommer nog skrika, men amma honom inte! Han kommer vänja sig av då! Några nätter kommer vara ap-jobbiga och hemska men då är ni båda lediga och kan klara av det ett kort tag!

Min mamma var tvungen att sluta amma mig när jag var drygt 2 månader. Nu var jag ju så liten men hon berättar att det var 3 nätter av helvete då jag skrek som en stucken gris, men sen var det ok! Sen skrek jag inte efter att ammas. 

Hoppas du får till det på vilket sätt du än gör!   

• Akua
    Akua skrev 2013-10-23 23:30:54 följande:
    Jag vet ju inte hur ditt liv ser ut för övrig så nu hittar jag bara på att du har ett barn sedan tidigare och din man jobbar och du är mammaledig.

Ditt barn kanske kan sova borta hos någon några nätter och din man tar ledigt några dagar. Sen    
    låter du bli att amma honom på natten. Börja med det. Ni kan ju trösta honom och kramas hur mycket som helst för han kommer nog skrika, men amma honom inte! Han kommer vänja sig av då! Några nätter kommer vara ap-jobbiga och hemska men då är ni båda lediga och kan klara av det ett kort tag!

Min mamma var tvungen att sluta amma mig när jag var drygt 2 månader. Nu var jag ju så liten men hon berättar att det var 3 nätter av helvete då jag skrek som en stucken gris, men sen var det ok! Sen skrek jag inte efter att ammas. 

Jag menar att det äldre barnet som jag hittade på ska sova borta. Inte det som du ska vänja av att amma.
  • Umbria
    Manoa skrev 2013-10-23 22:38:38 följande:
    Mina barn har inte heller druckit ur flaska eller pipmugg så länge jag har ammat (ca 11 mån). Däremot har det fungerat utmärkt att dricka både välling och vatten ur vanlig mugg. Nackdelen är att man måste hålla muggen åt dem tills de är stora nog att inte hälla ut innehållet.
    Tack! Jag ska prova med vanlig mugg.Flaska och pipmuggar slàr han bara undan eller skakar pà huvudet, tvivlar att han ger en vanlig mugg nàgon chans, men det är värt ett försök.
  • Umbria
    malzac skrev 2013-10-23 22:54:34 följande:
    Jag har inga konkreta råd att komma med, men runt året är där ett ordentligt utvecklingssprång. För tösen min verkade det som ett riktigt värstingsprång och hon krävde mycket av sina föräldrar. Mycket nattamning, vägrade somna själv utan att bli buren, amningsvägrade under dagen och ville inte äta vanlig mat heller trots att hon egentligen är ett matvrak. Men så helt plötsligt gick det över. Kanske gör det det för er med snart, och då kanske det blir lättare att minska på amningen också.
    Alltid skönt att höra vad andra har för erfarenheter, och att det plötsligt kanske gàr över láter ju helt underbart! Samtidigt sà känns det som att det är utvecklingsspràng HELA tiden. Min lille kille vill väldigt mycket, kröp tidigt, gàr redan osv. Han har átta tänder och jag tror fler är pà gáng, sà jag undrar samtidigt, blir det nágonsin läge?
    Förhoppningsvis blir det det, men det känns lángt borta just nu.
  • Umbria
    Akua skrev 2013-10-23 23:30:54 följande:

Jag har börjat fundera pà den lösningen. Har inga andra barn, sà det är inget problem. Min man däremot har ingen möjlighet att ta ledigt och jobbar nästan alltid natt, so I´m on my own. Ett alternativ är att be mina fôräldrar om hjälp, dem kommer och hälsar  pà i nàgra veckor snart. Är inte sà säker pà att de kommer palla för trycket bara. Som jag nämnt tidigare, min son är väldigt viljestark och envis som fà, skriker, sparkar och kastar sig om man försöker gòra nàgot han inte vill.

Det màste vara svàrt att sluta amma oavsett àlder pà barnet, men jag tror problematiken är en annan när  barnet  är lite större. Min son kan liksom redan gà fram till mig dra ner tröjan och bokstavligen kasta sig pà tutten. Han skrattar av glädje när jag tar av mig tröjan och han blir hysterisk om han inte fàr när han vill.
  • soetisenanna

Känner igen mig i det där! Min minsta dotter är 9 månader och har helammat sen födseln inte varit nå intresserad av vanlig mat.. Fick nog nu i helgen så i söndags vägrade jag amma på dagen och har fortsatt med det 5e dagen idag men hon vill fortfarande amma men jag står på mig nu har hon börjat äta riktig mat och gröt :) ibland på dagen när hon verkligen vill tutta så gör jag i ordning välling, ibland går det ibland inte! Tänkte sluta amma på nätterna också men insåg ganska fort i söndags kväll att då skulle jag inte få sova mycket och har 2 större barn jag ska orka med på dagarna. Så nu ammar jag henne på kvällen när hon ska somna för natten och på nätterna men det börjar bli jobbigt hon ammar verkligen hela tiden på nätterna! Efter hon somnat på kvällen så lägger jag henne i min säng sen hinner jag sitta för mig själv ca 15 minuter så vaknar hon, bara att gå in och lägga sig bredvid så hon får amma så håller det på så tills jag lägger mig på kvällen.. Börjar bli väldigt trött och slut av detta får ingen egentid på kvällarna längre (det har blivit värre sen jag slutade amma på dagen) och hon sover knappt middag på dagarna längre heller. :(

• malzac
    soetisenanna skrev 2013-10-24 09:49:07 följande:
    Känner igen mig i det där! Min minsta dotter är 9 månader och har helammat sen födseln inte varit nå intresserad av vanlig mat.. Fick nog nu i helgen så i söndags vägrade jag amma på dagen och har fortsatt med det 5e dagen idag men hon vill fortfarande amma men jag står på mig nu har hon börjat äta riktig mat och gröt :) ibland på dagen när hon verkligen vill tutta så gör jag i ordning välling, ibland går det ibland inte! Tänkte sluta amma på nätterna också men insåg ganska fort i söndags kväll att då skulle jag inte få sova mycket och har 2 större barn jag ska orka med på dagarna. Så nu ammar jag henne på kvällen när hon ska somna för natten och på nätterna men det börjar bli jobbigt hon ammar verkligen hela tiden på nätterna! Efter hon somnat på kvällen så lägger jag henne i min säng sen hinner jag sitta för mig själv ca 15 minuter så vaknar hon, bara att gå in och lägga sig bredvid så hon får amma så håller det på så tills jag lägger mig på kvällen.. Börjar bli väldigt trött och slut av detta får ingen egentid på kvällarna längre (det har blivit värre sen jag slutade amma på dagen) och hon sover knappt middag på dagarna längre heller. :(

När du drar ner på amningen under dagen innan din dotter är redo för det så tar hon igen det på natten istället så det är inte konstigt att det blivit mycket mer nattamning. Bästa sättet att få tillbaka dina kvällar är att återinföra ett par amningstillfällen på dagen...
  • soetisenanna
    malzac skrev 2013-10-24 10:45:36 följande:
    När du drar ner på amningen under dagen innan din dotter är redo för det så tar hon igen det på natten istället så det är inte konstigt att det blivit mycket mer nattamning. Bästa sättet att få tillbaka dina kvällar är att återinföra ett par amningstillfällen på dagen...

Jag gjorde det nyss, hon var trött och gav sig inte så hon fick amma så hon somnade, hon får amma på dagarna från och med nu men endast inför middagssovningen så blir ca 3 gånger på dagen. Hoppas det blir bättre för henne och mig nu :)
Svar på tråden Hjälp! Ser inget slut pà amningen...