damtoan skrev 2013-10-24 02:13:39 följande:
Oj, hur gör du då? Tar du en bomullstuss med ricinolja blandad med annan olja då och rengör, eller gnuggar du in den i huden och torkar av? Sköljer du av den? Visste inte att den var uttorkande! Trodde den snarare skulle få mig att blomma ut i ansiktet med en hel del finnar. Man kanske ska ta och prova då, för jag har lite blandhy och om den torkar ut...Tack för svaret föressten! :)
Rengöringsmetoden heter OCM, är du intresserad så googla på det, det står massor om metoden.
Jag har gjort en blandning av aprikoskärneolja med typ 10% ricinolja i en reseflaska.
Ricinoljan drar ut smuts ur porerna, det är aprikoskärneoljan som mjukgör. Ju torrare hud man har desto mindre ricinolja ska man ha, en del har typ 30% ricinolja i blandningen.
Jag har köpt IKEAS vita tvättlappar som jag blöter upp i hett vatten, lägger över ansiktet tills duken blir sval, masserar in oljan, blötlägger tvättlappen i hett vatten, lägger över ansiktet och väntar, drar bort oljerester och repeterar två-tre gånger. Avslutar med att smörja in med lite, lite ren aprikoskärneolja.
Jag kan inte göra detta mer än två gånger i veckan, annars blir jag alldeles för torr i ansiktet.