• damtoan

Ricinolja. Bu eller bä?

Har läst så mycket om ricinolja nu, att det får håret att växa så det knakar och gör det tjockare. Men så har jag även hört negativt om det, folk som får finnar i hårbotten och tappar istället MER hår. Hur kan det vara så olika? Har inte vågat prova själv. Ville först höra om det är någon här som har erfarenheter, bra som dåliga.

• Svar på tråden Ricinolja. Bu eller bä?
  • Monchichier

Folk är olika och individuella. Alla reagerar olika på olika produkter. 
    En parfym doftar tex inte likadant på mig som den gör på dig, fastän det är samma parfym.

Sedan kan det också vara så att de som fått problem med oljan har använt den fel, gnuggar in den för mycket, sköljer för lite etc etc.

Själv har jag inte testat att ha oljan i håret, men det är en himlans bra olja att rengöra ansiktet med, blandat med en annan olja då, ricinolja är väldigt uttorkande. 

• damtoan
    Monchichier skrev 2013-10-23 22:13:14 följande:
    Folk är olika och individuella. Alla reagerar olika på olika produkter.  En parfym doftar tex inte likadant på mig som den gör på dig, fastän det är samma parfym. Sedan kan det också vara så att de som fått problem med oljan har använt den fel, gnuggar in den för mycket, sköljer för lite etc etc. Själv har jag inte testat att ha oljan i håret, men det är en himlans bra olja att rengöra ansiktet med, blandat med en annan olja då, ricinolja är väldigt uttorkande. 

Oj, hur gör du då? Tar du en bomullstuss med ricinolja blandad med annan olja då och rengör, eller gnuggar du in den i huden och torkar av? Sköljer du av den? Visste inte att den var uttorkande! Trodde den snarare skulle få mig att blomma ut i ansiktet med en hel del finnar. Man kanske ska ta och prova då, för jag har lite blandhy och om den torkar ut...Tack för svaret föressten! :)
  • Monchichier
    damtoan skrev 2013-10-24 02:13:39 följande:

Oj, hur gör du då? Tar du en bomullstuss med ricinolja blandad med annan olja då och rengör, eller gnuggar du in den i huden och torkar av? Sköljer du av den? Visste inte att den var uttorkande! Trodde den snarare skulle få mig att blomma ut i ansiktet med en hel del finnar. Man kanske ska ta och prova då, för jag har lite blandhy och om den torkar ut...Tack för svaret föressten! :)
    Rengöringsmetoden heter OCM, är du intresserad så googla på det, det står massor om metoden.
    Jag har gjort en blandning av aprikoskärneolja med typ 10% ricinolja i en reseflaska. 
    Ricinoljan drar ut smuts ur porerna, det är aprikoskärneoljan som mjukgör. Ju torrare hud man har desto mindre ricinolja ska man ha, en del har typ 30% ricinolja i blandningen. 
    Jag har köpt IKEAS vita tvättlappar som jag blöter upp i hett vatten, lägger över ansiktet tills duken blir sval, masserar in oljan, blötlägger tvättlappen i hett vatten, lägger över ansiktet och väntar, drar bort oljerester och repeterar två-tre gånger. Avslutar med att smörja in med lite, lite ren aprikoskärneolja.
    Jag kan inte göra detta mer än två gånger i veckan, annars blir jag alldeles för torr i ansiktet. 
  • Duckan

Jag har provat ricinolja på ögonbrynen och det blev inte någon mer hårväxt tyvärr. Dock så tappade jag dem inte i alla fall.

• mellimalli

Har haft det i håret.. luktar äckligt och är ganska svårt att få ur. Den är ju väldigt dryg. Fick schamponera ca 3 gånger för att vara säker att allt var borta. Märkte ingen skillnad. 

Har även haft det på ögonfransarna under natten. Märkte ingenting då heller. 

• damtoan
    Monchichier skrev 2013-10-24 09:47:54 följande:
    Rengöringsmetoden heter OCM, är du intresserad så googla på det, det står massor om metoden. Jag har gjort en blandning av aprikoskärneolja med typ 10% ricinolja i en reseflaska.  Ricinoljan drar ut smuts ur porerna, det är aprikoskärneoljan som mjukgör. Ju torrare hud man har desto mindre ricinolja ska man ha, en del har typ 30% ricinolja i blandningen.  Jag har köpt IKEAS vita tvättlappar som jag blöter upp i hett vatten, lägger över ansiktet tills duken blir sval, masserar in oljan, blötlägger tvättlappen i hett vatten, lägger över ansiktet och väntar, drar bort oljerester och repeterar två-tre gånger. Avslutar med att smörja in med lite, lite ren aprikoskärneolja. Jag kan inte göra detta mer än två gånger i veckan, annars blir jag alldeles för torr i ansiktet. 

Tack för tipset! Ska nog börja med att testa ricinoljans egenskaper på det sättet först! Jag får lite fula finnar i nunan varje månad, detta kanske kan hjälpa då. Jag är även lite torr/fnasig i pannan, så de andra oljorna kan ju kanske mjuka upp det. Spännande! :)
  • damtoan
    mellimalli skrev 2013-10-24 12:03:00 följande:
    Har haft det i håret.. luktar äckligt och är ganska svårt att få ur. Den är ju väldigt dryg. Fick schamponera ca 3 gånger för att vara säker att allt var borta. Märkte ingen skillnad.  Har även haft det på ögonfransarna under natten. Märkte ingenting då heller. 

Det kanske är därför en del tycker dom tappar mer hår när dom haft oljan i håret? Just för att det är svårt att få ur igen och man måste gnugga hårt.
  • damtoan
    Duckan skrev 2013-10-24 09:49:56 följande:
    Jag har provat ricinolja på ögonbrynen och det blev inte någon mer hårväxt tyvärr. Dock så tappade jag dem inte i alla fall.

Ok, hur länge använde du oljan? Jag vill nog testa på fransarna, skulle vara kul att få långa fina såna.
  • damtoan

Läste just på om OCM och ska testa det redan i morgon kväll, låter ju toppen! Det stod att man inte ska köra för ofta, jag jag tänkte börja typ 3 ggr/vecka. Skulle vara så underbart att få bort orenligheter i ansiktet, tex förstoppade porer. Jag tänkte ta 25% ricinolja och blanda med 75% solrosolja. Men jag har mandelolja hemma, kanske jag tar det helt enkelt, det är så tunnt och lättarbetet och känns liksom fräscht. Sen sitta med en het tvättlapp i ansiktet ett litet tag. Nu fick jag hopp om fin hy! :)

• louise1

Jag använder ricinoljan på mina ögonbryn just nu. Har hållit på i några veckor men ska fortsätta ett tag till. Vet inte om jag inbillar mig men mina ögonbryn (iallafall ena..) har växt men det kanske beror på att jag har lagt undan pincetten också.. Mhm. 

• damtoan
    louise1 skrev 2013-10-24 21:58:30 följande:
    Jag använder ricinoljan på mina ögonbryn just nu. Har hållit på i några veckor men ska fortsätta ett tag till. Vet inte om jag inbillar mig men mina ögonbryn (iallafall ena..) har växt men det kanske beror på att jag har lagt undan pincetten också.. Mhm. 

Häftigt om det verkligen funkar! :)
Svar på tråden Ricinolja. Bu eller bä?